Gå till innehåll

NLT - Lägga överpar på turn?


Recommended Posts

Har nyss satt mig ner vid bordet. Femte handen...

 

PokerStars No-Limit Hold'em, $0.50 BB (6 handed) converter

 

Hero ($49)

CO ($9.15)

Button ($25.35)

SB ($49.95)

BB ($22.35)

UTG ($139.20)

 

 

Preflop: Hero is MP with K:heart:, K:spade: .

UTG calls $0.50, Hero raises to $2.5, 4 folds, UTG calls $2.

 

Flop: ($5.75) 5:heart:, T:heart:, 9:club: (2 players)

UTG bets $2, Hero raises to $6, UTG calls $4.

 

Antagligen jävligt mesig re-raise. Han får 3.4-1 i odds.

 

Turn: ($17.75) 9:diamond: (2 players)

UTG bets $9.5

 

?

 

Känns som han har nian här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta som har en nia här skulle antagligen inte betta rakt ut. Kanske har han en nia och struntar i att kamouflera det för att bygga pott. Eller använder han sig omvänd psykologi och bettar rakt ut med sin nia för att få dig att tro att han inte har den. Eller så försöker han att bluffa till sig potten...

 

Utan read tycker jag att det är för vekt att slänga här. Frågan är om vi skall höja eller syna?

 

Han limpade in i tidig position. Om vi utgår ifrån att han är någorlunda tight, och inte spelar "any two", samt att han skulle ha höjt med en premiumhand. I sådana fall skulle jag kunna tänka mig en HD i stil med: 22-TT, AJ,Axs,KQo,KQs,KJo,KJs,KTs,QJo,QJs,QTs,JTo,JTs,T9s,98s,87s,76s,65s. Och liknande draghänder.

 

Häribland finns det händer med en 9. Men mer sannolikt sitter han på ett drag eller TP. Dessutom skulle han verkligen ha synat din höjning med bara mellanpar? Det skulle va om han hade 98h i sådana fall.

 

Om du bara synar ger du draghänder en möjlighet, har ingen aning om vart du står, samt visar dig lite svag vilket kan få Fi att bluffa igen på rivern. (vilket är bra om du guts att syna ner).

 

Om du höjer så försvarar du dig mot draghänder, förhindrar troligtvis en bluff på rivern, samt att du troligtvis kan få en chans att slänga den sämre handen (eller bli utbluffad) vid omslag.

 

Jag vet inte vad som är bäst. Höjer du är det mycket möjligt att du förlorar i värde pga att du bara blir synad av händer som slår dig. Men detta värde kanske ändå inte är så stort eftersom du även måste syna ner rivern när du är slagen (måste man det?).

 

Mot en notorisk bluffare skulle jag synat för att ge honom chans att bluffa rivern (eller kanske inte i just detta fall, då brädan är för farlig) annars tycker jag höjning är att föredra här. Slår han om överväg att lägga. Synar han och checkar på rivern, checka bakom.

 

EDIT:

Kom på att vår hjälte inte har så mycket chips. Finns inte direkt något utrymma för att lägga vid omslag. Ställ in direkt istället för att få ev. drag att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT:

Kom på att vår hjälte inte har så mycket chips. Finns inte direkt något utrymma för att lägga vid omslag. Ställ in direkt istället för att få ev. drag att betala.

 

Precis, jag har inte så mycket att välja på. Fold eller all-in. Nu tryckte jag in degen direkt.

 

Fast jag borde ha fattat att han har mig slagen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, jag har inte så mycket att välja på. Fold eller all-in. Nu tryckte jag in degen direkt.

 

Fast jag borde ha fattat att han har mig slagen där.

 

Hur skall du kunna veta att du är slagen? Det är femte handen!

 

Bara att skaka av sig och göra ett nytt inköp. Sätt en not på att han limpar med vilka two suitade kort som helst, samt synar mot en höjning. Du har snart vunnit tillbaka dina pengar, och mer där till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...