Gå till innehåll

Hur ska man spela med "trissad" flop?


Bjorn_

Recommended Posts

Det är en typisk flop som jag brukar lämna åt pöbeln. Det är ju rätt svårt att veta ifall någon träffat sin kåk, fyrtal, eller bara sitter med höga kickers, vilket gör att handen blir allt för mycket av ett gissningsspel för att det skall kännas bekvämt för mig.

 

Än värre är det närman sitter med ett högt pp i samma sits. Det hände mig för några hundra händer sedan. Jag hade JJ, floppen kom ngt i stil med 888, jag trampade gasen i botten för att få folk att slänga sina höga kort, men självfallet blir en stackare kvar med en enslig kung, och rivrar hem en bättre kåk än min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att frågan är rätt så generell...

 

Om det underlättar kan vi väl ge följande (ouppättna) exempel på hålkort och ta dessa i tidig respektive sen position. Låt oss också anta att vi spelar på ett hyfsat löst FL bord och potten är multiway.

 

AK

A4

9Ts (trefärg)

98

JJ

55

 

Fallet där man träffat fyrtalet tror jag nog jag skulle klara av men övriga har jag svårt för...

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en typisk flop som jag brukar lämna åt pöbeln. Det är ju rätt svårt att veta ifall någon träffat sin kåk, fyrtal, eller bara sitter med höga kickers, vilket gör att handen blir allt för mycket av ett gissningsspel för att det skall kännas bekvämt för mig.

Vad är det för skillnad på den här floppen och exempelvis 862 rainbow om du sitter med AQ eller KQ?

 

Jag skulle tro att 888 är en bättre flop eftersom det är lägre sannolikhet att någon har träffat och att ens outs är mycket säkrare.

 

Än värre är det närman sitter med ett högt pp i samma sits.

Då är det ju en grym flop, man kan inte längre bli utdragen av färg, stege, tvåpar, utan så gott som det enda man har att vara rädd för är 12 överkort plus den fjärde åttan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad på den här floppen och exempelvis 862 rainbow om du sitter med AQ eller KQ?

 

Jag skulle tro att 888 är en bättre flop eftersom det är lägre sannolikhet att någon har träffat och att ens outs är mycket säkrare.

 

Åtminstonde med AQ är ju chansen faktiskt ganska skaplig att du redan nu har bästa handen.

 

Har man otur kan man ju dra dött mot ett floppat fyrtal men det är väl inte mycket att göra åt? Känns intuitivt som att sanolikheten att man drar (nästintill) dött mot ett floppat set på 862 floppen är större.

 

Har du höjt preflop och fortsätter att visa styrka är det ju också svårt för ett lågt PP att veta om du har AK-AQ eller om du har ett högt PP.

 

Fast den gången jag körde så (AKo UTG på flopp TTT) så hade ju givetvis en snubbe floppat fyrtalet...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man otur kan man ju dra dött mot ett floppat fyrtal men det är väl inte mycket att göra åt? Känns intuitivt som att sanolikheten att man drar (nästintill) dött mot ett floppat set på 862 floppen är större.

Det där beror väl helt på hur lösa de är. Vid en del tighta bord så kan man ju vara väldigt säker på att ingen spelar någon hand med en åtta i om det inte är ett suitat ess eller en annan åtta som sidokort, men vid lösa bord så borde ju sannolikheten öka rätt rejält, och väldigt drastiskt om det är något broadwaykort som är trissat.

 

Har du höjt preflop och fortsätter att visa styrka är det ju också svårt för ett lågt PP att veta om du har AK-AQ eller om du har ett högt PP.

På lösa bord så är det nog inte så mycket att hoppas på att folk dumpar sina pockets.

 

Ett problem för en hand som AK vid en sån här flopp är ju förresten att den inte dominerar en hand som AJ eller KQ lika mycket som vid andra floppar, när båda träffar blir det oavgjort istället för lite schyssta extrabet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju mycket på om det är flopp med TTT-AAA, en flopp med 222-555 är ju inte så farlig om inte blindsen är involverade osv. Men 222-555 är ju känsliga på ett annat vis,(fyrtalsrisken klart mindre) då du har typ 99 då alla överkort samt 6,7,8 kan ge dem en högre kåk med 66-88 på handen.

 

Om man i sin tur har fyrtal är viktigt att inte spela det för passivt på floppen i de här lägena om man träffar det, då any pocketpair oftast betalar av hela vägen. I en multivägs pott så bör man ofta raisa redan på floppen då det inte indikerar att man har fyrtal enligt det flesta tomtar. En checkraise på turnen är ofta mycket sämre med 3-lika floppen än en checkraise på flopp och bet hela vägen då man ofta blir nersynad. Checkraise på turnen kan ofta innebära fold och 1.5 BB istället för 3 BB.

 

Var inte riktigt svar på frågan utan bara lite allmänt om fyrtal i FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...