Gå till innehåll

Sambolag, vad gäller för bostaden?


iremmats

Recommended Posts

En lite fråga här.

 

Ska ju skaffa lägenhet. Farsan kommer dock stå för lånet eftersom jag inte har nån fast inkomst!

 

-Hur ska vi göra för att min flickvän inte ska kunna ha någon besittningsrätt till lägenheten ifall vi separerar, jag avlider eller nåt liknande....

 

Ska jag köpa lägenheten i mitt namn? Ska farsan ge lägenheten som gåva till mig?

 

* Icke-poker juridik, flytt till OT :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äktenskapsförord är något man skriver innan man gifter sig, men liknar det man ska upprätta istället när man är sambos.

 

Sambolagen träder inte in direkt utan efter några år. Om du köper den i ditt namn så måste ni skriva ett sambokontrakt innan Lagen träder i kraft. Vet dock ej om den innefattar bostadsrätter. Däremot lös egendom och bilar och lån.

 

Köper din farsa den så finns det en risk att han måste hyra ut den till dig i andra hand. Dettta på grund av föreningen. De vill nog inte att någon annan bor i lägenheten än den som köpt den. De är din pappa de kommer kolla innan ni får köpa lägenheten. Om föreningen vill ha det så, kolla då innan att din pappa får hyra ut den i andra hand.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, är rätt säker på att sambolagen träder i kraft så fort man bott på samma adress i 6 månader registrerat hos RSV och gäller då både bostadsrätt och lösöre.

 

Enda sättet att gå runt är ett sidoavtal där flickvännen avsäger sig besittningsrätten för annars har hon den efter ett halvår.

 

Dokument för sån´t finns färdigt, det är många som gör så sedan den nya sambolagen upprättades, kan kännas en aning dumt när man precis flyttar ihop och så där men det är å andra sidan skönt att ha torrt på fötterna.

 

Har inte själv skrivit ett sån´t avtal men en polare gjorde det förra veckan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de kanske de vill ändå. Kanske bara lägenheten som han vill ska gå till hans pappa. Annars blir det problem om ena personen avlider eller flyttar isär.

 

Oftast är fallet att ena personen handlar alla teknikvaror och den andra handlar all mat, betalar hyra osv.

 

Vid en seperationen har då den som köpt alla varor som är beständiga rätten till dem, medan den som köpt all mat inte har mycket att komma med förutom en all uppäten mat.

 

Oftast är det killen som handlar allt tekniskt och tjejen som handlar maten.

 

I ett sambokontrakt måste man specifiera allt man ska dela på om något händer och allt som personen ska få behålla. De som inte står i kontraktet delas 50/50 efter ett antal år. Innan dess är det den som köpt det som får behålla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skriv ett samboavtal där ni förklarar att ni ej avser tillämpa sambolagen

Japp det där är allt som krävs.

 

Skriv ett avtal om att lägenheten inte ska ingå i eventuell bodelning. Ni behöver inte avtala bort hela sambolagen.

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

 

Där finns lagen, §9 är väl mest intressant.

Det är oxo en bra variant.

 

Iremmats: PM:a mig om du vill ha en mall, det är bara ett par rader som krävs. Har en bra nånstans hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sambolagen träder inte i kraft efter 6mån man måsta ha levt ihop ett tag, (några år). Och en bostadsrätt är en lösegendom, i en fastighet. så jag skulle föreslå om du är rädd att hon ska ta det du har att skriva kontrakt i vilket fall som helst.

 

Det finns ingen sån tidsgräns. Är man folkbokförda på samma adress så antas man vara sambos, sen kan ju den presumtionen givetvis brytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till Sambolagen

 

 

 

Aj aj. Fel av mig. Vad jag kan läsa så träder den i kraft dagen man blir sambos och det kvittar vem som äger en bostad innan man blir sambos

 

Lite oklart vad du menar men jag tror du har fel. Bostaden ska ha förvärvats för gemensam användning för att den ska räknas in i en bodelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med tjejen är enkelt: Skriv ett slags kontrakt som säger att ni inte tillämpar sambolagen vid ev. separation. (Gör det på en gång så slipper du bry dig om NÄR lagen träder i kraft...)

 

Angående lånet: Du kan stå som ägare till bostadsrätten, ensam. Sen tar du lånet TILLSAMMANS med din far, alltså han eller du är sk medlåntagare till den andres lån. Att ha papsen som borgenär osv är bara onödigt krångligt, mer pappersarbete o.dy.

 

/7ft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till Sambolagen

 

 

 

Aj aj. Fel av mig. Vad jag kan läsa så träder den i kraft dagen man blir sambos och det kvittar vem som äger en bostad innan man blir sambos

 

Lite oklart vad du menar men jag tror du har fel. Bostaden ska ha förvärvats för gemensam användning för att den ska räknas in i en bodelning.

 

3. byggnad eller del av byggnad som samborna eller någon av dem innehar med hyresrätt, bostadsrätt eller annan liknande rätt, om byggnaden eller byggnadsdelen är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. Utdrag ur lagen

 

Om en äger en lägenhet och en partner bor där på heltid delar man på den vid en bodelning om det inte finns ett kontrakt.

 

Skriv ett kontrakt efter en mall för att det inte ska bli något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns många bra och även korrekta svar i tråden, men jag tycker du ska vända dig till en RIKTIG advokat. Förmodligen köper du en ganska dyr lägenhet, 2000kr för en advokat i 2 timmar kan det vara värt då tycker jag... så har du det riktigt säkert också! (och du har råd, jag vet!)

 

Samboavtal: "All egendom är enskild egendom PUNKT."

Så var det klart! :)

Cyntax läser termin 7 på juristlinjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3. byggnad eller del av byggnad som samborna eller någon av dem innehar med hyresrätt, bostadsrätt eller annan liknande rätt, om byggnaden eller byggnadsdelen är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. Utdrag ur lagen

 

Om en äger en lägenhet och en partner bor där på heltid delar man på den vid en bodelning om det inte finns ett kontrakt.

 

Skriv ett kontrakt efter en mall för att det inte ska bli något.

 

Fel. Det där är bara definitionen på gemensam bostad, den ska fortfarande enligt 3§ ha varit förvärvad för gemensam användning för att den ska ingå i bodelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...