Rubicon Postad 31 Mars , 2006 Rapport Postad 31 Mars , 2006 Idag fick jag min skattedeklaration! Läste under "Har du haft inkomster utomlands?" i "Dags att deklarera", där står det: "Din bank lämnar kontrolluppgift på betalningar till eller från utlandet om beloppet överstiger 150 000 kr. På specifikationen som du fått tillsammans med deklarationsblanketten finns dessa kontrolluppgifter." Någon som fått någon sådan kontrolluppgift bokförd? Jag har bara gjort småuttag ifrån Neteller och fick som väntat ingen uppgift införd... Men jag har hört här på pf.nu att banken kan lämna kontrolluppgifter även på belopp under 150 000 kr om det verkar "skumt" eller om man t ex fått ut 100 000 kr många gånger. Citera
Loveless Postad 31 Mars , 2006 Rapport Postad 31 Mars , 2006 Jo, bankerna 'kan' göra det, men väldigt få gör det (badwill för banken om de gör det). Om du inte har fått någon kontrolluppgift införd, så har inte banken rapporterat något (varken över eller under 150.000). Däremot finns ju alltid risken att skatteverket begär in gamla uppgifter om de hittar något mistänksamt i framtiden, så att tro att allt är grönt bara för att ingenting står i deklarationen är farligt. Citera
sulla Postad 31 Mars , 2006 Rapport Postad 31 Mars , 2006 Shit, har tagit ut 180 000 två gånger, men inget står i deklarationen. Kan jag andas ut? Har även en hel del mindre uttag. Men som sagt, inget strår i deklarationen Citera
Colderose Postad 31 Mars , 2006 Rapport Postad 31 Mars , 2006 När man spelar på sajter utanför EU så tycker jag man får räkna med att få betala vinstskatt på i alla fall de större inkomsterna. Om man nu väljer att spela på exempelvis Pokerstars så är detta priset man får betala, dvs vinstskatt på 30% av de vinster man gör på sitt pokerspel. Alternativet är givetvis att enbart spela på EU-sajter och därigenom slippa problematiken med det dåliga skattesamvetet. Tekniskt sett gör man sig faktiskt skyldig till skattebrott om man inte deklarerar inkomsterna. Sen är ju naturligtvis frågan hur pass stora resurser Skatteverket har att jaga varje småkotte som spelar på icke-EU-sajter. Själv tror jag knappast de lägger resurserna där. Citera
Quasi Postad 2 April , 2006 Rapport Postad 2 April , 2006 Allt beror samtidigt på om du spelar cashgame eller turneringar. Så vitt jag vet har ingen ännu fått skatta på cashgame eftersom lagen faller på sin egen orimlighet. Finns ju flera stora svenska spelare som spelar på UB t.ex... inte betalar dom glatt ut 30% extra i rake inte. Sen kommer skatteverket antaligen börja undra om ditt konto gått från 50k till 1M på ett år samtidigt som du nolltaxerar också och då är det skit samma om det kommit fram några kontrolluppgifter eller inte. Citera
Uppenberg Postad 2 April , 2006 Rapport Postad 2 April , 2006 Vad händer om man vinner 100k$ och sätter in dom på tex betsson och tar ut pengar na därifrån slipper man skatt då, slipper man en massa avgifter också? Citera
ladatarzan Postad 2 April , 2006 Rapport Postad 2 April , 2006 Vad händer om man vinner 100k$ och sätter in dom på tex betsson och tar ut pengar na därifrån slipper man skatt då, slipper man en massa avgifter också? Menar du pengatvätt? Citera
Uppenberg Postad 2 April , 2006 Rapport Postad 2 April , 2006 Vad händer om man vinner 100k$ och sätter in dom på tex betsson och tar ut pengar na därifrån slipper man skatt då, slipper man en massa avgifter också? Menar du pengatvätt? kan skatteverket kolla vart man tjänat pengarna de kan väl bara få info om vart man har cashat ut? Citera
serenity Postad 2 April , 2006 Rapport Postad 2 April , 2006 Vad händer om man vinner 100k$ och sätter in dom på tex betsson och tar ut pengar na därifrån slipper man skatt då, slipper man en massa avgifter också? Menar du pengatvätt? kan skatteverket kolla vart man tjänat pengarna de kan väl bara få info om vart man har cashat ut? Blir det lagligare / mer rätt för det? Citera
Quasi Postad 2 April , 2006 Rapport Postad 2 April , 2006 Äsch, tro inte att skatteverket är födda igår. Blir du kollad är det din uppgift att visa vart vinsterna kommer ifrån, inte skatteverkets. Då blir det bra svårt att bevisa att du vunnit det på betsson. Citera
Uppenberg Postad 2 April , 2006 Rapport Postad 2 April , 2006 Vad händer om man vinner 100k$ och sätter in dom på tex betsson och tar ut pengar na därifrån slipper man skatt då, slipper man en massa avgifter också? Menar du pengatvätt? kan skatteverket kolla vart man tjänat pengarna de kan väl bara få info om vart man har cashat ut? Blir det lagligare / mer rätt för det? vem bryr sig om det är lagligt Citera
baller Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Nä, det är din uppgift att visa var du vunnit dem. Hur du än flyttar dina pengar fram och tillbaks på olika siter hjälper det dig inte. Det var man tjänat pengarna som är intressant, inte hur man tagit dom till sitt bankkonto. Och då räcker det inte att du säger att du tjänat dem på "skattefria site A" utan du skall kunna visa att så är fallet osv. Citera
Recommended Posts