Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad tycker ni om att vänta tills på turn för att raisa? Jag brukar sällan göra det och har fått för mig att det är en läcka. Hur ser den här handen ut?

SB är loose/aggressive. Synar nästan varje hand preflop. Verkar tänka mycket efter floppen och kan reraise en som bluff på alla gator. Synar oftast ner om han har en del av bordet. Är allmänt lurig postflop.

Party Poker 1/2 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

Inte mycket att disskutera preflop.

Preflop: Hero is UTG with K:spade:, A:club:.

Hero raises, 3 folds, SB calls, 1 fold.

Här är jag osäker. I normala fall trebettar jag här med tanke på draget, och synar ner om cappat. I det här fallet valde jag att bara syna med avsikten att höja turn. Detta eftersom han ofta CR som bluff. Rätt?

Flop: (5 SB) 2:spade:, 9:club:, A:spade: (2 players)

SB checks, Hero bets, SB raises, Hero calls.

Han bettar ut och jag raisar. Färgdraget gick in med bryr mig inte om det då han kan ha så mycket annat. Jag planerar att syna ner mot en trebet.. Rätt?

Turn: (4.50 BB) 4:spade: (2 players)

SB bets, Hero raises, SB calls.

Given värde bet enligt mig.

River: (8.50 BB) J:heart: (2 players)

SB checks, Hero bets

Final Pot: 9.50 BB

Min största undran i den här handen är huruvida det är rätt att vänta till turn. Jag undrar också mot vilka spelar man kan göra på det här sättet. Kan det vara rätt mot en tight/aggressive spelare? Ska man då bara raisa "säkra" turn kort? Och vad gör man om man blir trebettad på turn?

Postad

Mot en så trixig spelare som du beskriver så tycker jag du gör rätt i att bara syna hans checkhöjning på floppen.

Inte för att skydda din hand mot färgen för ärligt talat mot en lösaggresiv och trixig spelare är det helt omöjligt. Vid det laget han har övertygat sig till att du inte lär lägga dig kommer han så gott som altid ha semibluffat till sig odds att syna ned handen.

Det din syn däremot gör på floppen är att det ger honom chansen att bluffa och semibluffa bort mer pengar på turn och eventuellt river. Bluffar eller semibluffar han kan ju en trebet få honom att sakta ner, synar du bara lär han ju nästan automatiskt beta turn oavsett kort och oavsett hand.

Givet att du har redraw till nötfärgen om han nu skulle ha flushen på turn så är ju synen given, mot en riktig maniac så är det ju en enkel cap.

/Bjorn