Gå till innehåll

FLT - Top tvåpar i stor familjepott


Perli

Recommended Posts

Texas Hold'em Fixed Limit EUR 1,00/2,00

 

Players:

mama_h (EUR 39,88 in seat 1)

PrplReign (EUR 68,64 in seat 2)

Zaphew (EUR 35,75 in seat 3)

jugge (EUR 81,25 in seat 4)

HERO (EUR 66,75 in seat 5)

Toran91 (EUR 37,50 in seat 6)

korga (EUR 27,50 in seat 7)

UrToEasy (EUR 38,49 in seat 8)

Hebe87 (EUR 41,00 in seat 9)

_darkwing (EUR 31,75 in seat 10)

 

Dealer: HERO

Small Blind: Toran91 (0,50)

Big Blind: korga (1,00)

 

HERO was dealt: Qd - Jh

 

UrToEasy Fold

Hebe87 Call (1,00)

_darkwing Raise (2,00)

mama_h Call (2,00)

PrplReign Call (2,00)

Zaphew Call (2,00)

jugge Call (2,00)

HERO Call (2,00)

Toran91 Fold

korga Call (1,00)

Hebe87 Call (1,00)

 

Flop Jc - 5d - Qh

 

korga Bet (1,00)

Hebe87 Call (1,00)

_darkwing Fold

mama_h Call (1,00)

PrplReign Call (1,00)

Zaphew Call (1,00)

jugge Call (1,00)

HERO Raise (2,00)

korga Call (1,00)

Hebe87 Call (1,00)

mama_h Call (1,00)

PrplReign Call (1,00)

Zaphew Call (1,00)

jugge Call (1,00)

 

Turn Jc - 5d - Qh - 7h

 

korga Check

Hebe87 Check

mama_h Check

PrplReign Check

Zaphew Check

jugge Check

HERO Bet (2,00)

korga Call (2,00)

Hebe87 Call (2,00)

mama_h Call (2,00)

PrplReign Call (2,00)

Zaphew Fold

jugge Fold

 

River Jc - 5d - Qh - 7h - 7c

 

korga Check

Hebe87 Check

mama_h Check

PrplReign Check

HERO ???

 

 

Vad göra i detta läge? Potten är väldigt stor, och folk har jagat som aldrig förr. Ska jag beta eller checka har funderat lite på den här handen.

 

Bordet var ganska löst, dock väldigt sällan så här stora familjepotter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle höjt på river oxå. Har svårt att tro att nån skulle följt med på en 7a. Hade de haft 2 par så skulle de nog raisat tidigare. Hade någon haft överpar så hade det nog varit mer action på föregående gator.

 

Men frågan är om jag tänker rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fel och folda pre-flopp - pottoddsen gör att det är rätt att syna även med 72o!

 

Med så många i potten så är det mervärde i att bara syna en höjning än att öka det till 2 bett så någon kan mycket väl sitta och smyga på triss eller tom kåken i detta läget.

 

Skulle nog bara checkat och varit nöjd med vinsten om jag vunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ni verkar vara rätt överens om att det är rätt att höja på river.

 

Men hur kan det vara rätt att folda preflop? Att handen lätt är dominerad är ett skäl. Men floppat toppar är rätt lätt att lägga med den handen, en hårdare träff på floppen är alltså givetvis att föredra och det är jag mycket väl medveten om. Givetvis hade det varit fördel om den varit suited.

 

Det låg 12.50 som garanterat skulle bli 13.50 (har svårt att se utg limparen folda) och antagligen mer eftersom någon av blindsen skulle få mycket svårt att lägga sig. Alltså kan vi säga 14.50 (som det så lägligt råkade bli).

 

Jag tar gärna emot lite fler tankar innan jag postar resultatet. Speciellt då runt preflopspelet eftersom jag såg det som en självklar syn på jakt efter en hårdare träff än toppar.

 

/ Perli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fel och folda pre-flopp - pottoddsen gör att det är rätt att syna även med 72o!

 

Med så många i potten så är det mervärde i att bara syna en höjning än att öka det till 2 bett så någon kan mycket väl sitta och smyga på triss eller tom kåken i detta läget.

 

Skulle nog bara checkat och varit nöjd med vinsten om jag vunnit.

 

Det här är fixed limit, inte nolimit. Att syna en höjning med 72o är löjligt kasst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kan det vara rätt att folda preflop? Att handen lätt är dominerad är ett skäl. Men floppat toppar är rätt lätt att lägga med den handen, en hårdare träff på floppen är alltså givetvis att föredra och det är jag mycket väl medveten om. Givetvis hade det varit fördel om den varit suited.

/ Perli

 

Synen preflop är antagligen dålig, men att planera att folda om du "bara" träffar toppar är ännu sämre. När du väl synat preflop kommer potten att vara enorm på floppen, att då "lätt" lägga toppar är inte en bra plan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen preflop är antagligen dålig, men att planera att folda om du "bara" träffar toppar är ännu sämre. När du väl synat preflop kommer potten att vara enorm på floppen, att då "lätt" lägga toppar är inte en bra plan.

 

Jag sa "rätt lätt" att lägga, för en bet hade jag givetvis synat. För bet och reraise så är det enkelt.

 

/ Perli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja såna här händer stöter man ju på när man spelar limit. Troligen sitter dom på underpar eller ess hög som dom inte vill släppa, topp-par med dålig kicker, andrapar med bra kicker eller misslyckade stegdrag.

 

Eftersom du sitter på knappen, bettar/raisar du. Man kan inte vara rädd för sjuorna i det här läget. Hade du suttit tidigt hade du kunnat checkraisa. Checkar man till firrarna i det här läget kan dom ju inte låta bli att bluffa och när dom blir checkraisade kommer det ju gärna ett "f**k you!"-bet också.

 

Om nån hade pocket-femmor eller sjuor, så hade det ju säkerligen framgått på turn.

 

Fold preflop tycker jag. Det är alldeles för lätt att floppa en nästbästa hand med KQ off.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kan det vara rätt att folda preflop? Att handen lätt är dominerad är ett skäl. Men floppat toppar är rätt lätt att lägga med den handen, en hårdare träff på floppen är alltså givetvis att föredra och det är jag mycket väl medveten om. Givetvis hade det varit fördel om den varit suited.

 

Det låg 12.50 som garanterat skulle bli 13.50 (har svårt att se utg limparen folda) och antagligen mer eftersom någon av blindsen skulle få mycket svårt att lägga sig. Alltså kan vi säga 14.50 (som det så lägligt råkade bli).

 

Jag tar gärna emot lite fler tankar innan jag postar resultatet. Speciellt då runt preflopspelet eftersom jag såg det som en självklar syn på jakt efter en hårdare träff än toppar.

 

Det här är en missuppfattning som är ganska vanlig att folk bara ser till pottoddsen preflop och ser det som en enkel cold call. Grejen är att med offsuit händer som inte är högst går vinstoddsen ner fortare än pottoddsen vid flera spelare. Lägg därtill risken för dominering och en fold blir klart attraktiv. Nu har ju QJo stark connectedness så effekten är kanske inte lika extrem som med KTo eller A9o eller så men jag misstänker fortfarande att synen är tveksam.

 

Mycket beror ju också på hur vanligt det är med sådana här mastodontpotter, är det mycket vanligt kan man ju gissa att folk har svaga handdistributioner och då kan man ju syna pga bra position. Om det är mera av en engångsgrej mot folk som oftast spelar ganska tight så bör man slänga.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen preflop är antagligen dålig, men att planera att folda om du "bara" träffar toppar är ännu sämre. När du väl synat preflop kommer potten att vara enorm på floppen, att då "lätt" lägga toppar är inte en bra plan.

 

Jag sa "rätt lätt" att lägga, för en bet hade jag givetvis synat. För bet och reraise så är det enkelt.

 

/ Perli

 

Även om det blir bet/raise innan det kommer till dig kommer du ändå som absolut sämst få nästan 10:1 i potodds på floppen. Det kommer alltså ytterst sällan att vara korrekt att folda om du floppar toppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen preflop är antagligen dålig, men att planera att folda om du "bara" träffar toppar är ännu sämre. När du väl synat preflop kommer potten att vara enorm på floppen, att då "lätt" lägga toppar är inte en bra plan.

 

Jag sa "rätt lätt" att lägga, för en bet hade jag givetvis synat. För bet och reraise så är det enkelt.

 

/ Perli

 

Även om det blir bet/raise innan det kommer till dig kommer du ändå som absolut sämst få nästan 10:1 i potodds på floppen. Det kommer alltså ytterst sällan att vara korrekt att folda om du floppar toppar.

 

Beror rätt mycket på flopens textur. Med en flopp där man bedömmer att det är stor risk att tvåpar eller trips inte duger och det riskerar att kosta multipla bets kan man ofta folda.

 

Slutligen så är ju problemet om det blir bet plus raise inte bara att det kostar två bets att syna just nu utan också risken att ursprungsbettaren trebettar bakom och i värsta fall att det blir cappat.

 

Sedan är det rätt ofta som man bör höja med topparet också även fast chansen att det är bästa handen är relativt låg i och med att handen de gånger den faktiskt är bäst också är mycket sårbar.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu planerar att folda om man inte träffar "hårt" tycker jag att folden känns ännu mer självklar. Hur ofta floppar man hårt med QJo? 5% av gångerna? Lägg till diverse stegdrag som kan bli dyrköpta så tror jag ändå inte att det är ett lönande spel.

 

Att syn med 27o är rätt kan inte vara annat än fel. Isåfall skulle ju ALLA tjäna på att alltid vara med i multiway-potter. Då är ju inte low-limit-lirarna så dåliga ändå :)

 

EDIT: Vad gäller riverspelet känns det mer och mer som en given bet. Med så många motståndare måste din hand bara vara bra en låg procent av gångerna och har någon slowspelat ett set eller träffat r-r-7:or har de antagligen spelat väldigt fel redan. Överpar borde inte vara möjligt då PFR lade sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...