Hagbard Postad 12 November , 2004 Rapport Postad 12 November , 2004 Jag vet att det är många på forumet som är duktiga på matte och misstänker att många av er även behärskar "driver-mig-till-vansinne-programmet" excel Jag har ett problem som jag undrar om någon har en lösning på. Är ganska tomtig när det gäller excel. Vi är ett litet gäng som spelar homegames och nu har jag (dumt nog) åtagit mig att föra lite statistik, ranking osv... Perfekt att göra i excel alltså. Har gjort ett dokument där blad ett innehåller namnen på deltagarna och bl a en kolumn för ranking. Turneringarna är sedan uppdelade en på vart och ett av följande blad. Nu till problemet. För varje tävling får varje spelare en rankingpoäng. Den vill jag alltså hämta och summera automatiskt på förstasidan. Har kommit så långt att jag kan hämta från en sida med denna formel: =SUMMA.OM(Blad2!A:A;"Nisse";Blad2!C:C) Jag får det inte att funka om jag vill hämta från fler blad! Har försökt med alla möjliga kolon & fnuttar & lustiga tecken... Någon som har en lösning åt en exceltomte? * RP, grattis till Allt om-tråden - QoS * Citera
Knapp_0 Postad 24 November , 2004 Rapport Postad 24 November , 2004 har det löst sig? Annars kan du maila bladet till mig så fixar vi det Citera
TANDEMCYKELN Postad 24 November , 2004 Rapport Postad 24 November , 2004 Vän, Du vet att du kan använda flera "summa.om" i formeln? Summa.om(blaha)+summa.om(blahä)+summa.om(bläha). Annars är Excels databasfunktioner ganska användbara i fall som dessa. http://www.kentexcel.com/ har väldigt bra tips om man inte är alldeles hemma i Excel. Citera
Hagbard Postad 2 December , 2004 Författare Rapport Postad 2 December , 2004 Tack för tipsen! Har väl löst sig någotsånär, bara att formlerna blir väldigt långa. Just nu ser det ut såhär: =SUMMA.OM(RPTN;"To*";RPTM1)+ SUMMA.OM(RPTN;"To*";RPTM2)+ SUMMA.OM(RPTN;"To*";RPTM3)+ SUMMA.OM(RPTN;"To*";RPTM4)+ SUMMA.OM(RPTN;"To*";RPTM5) Funkar, men det finns säkert smidigare sätt att göra det. Blir väldigt lååååång formel när jag är uppe i 20 blad.... eller 100..... Ska kolla upp länken du skickade med, Tandem..... I vilket fall som helst lär man sig mycket genom att sitta och pilla och försöka lösa saker & ting. Tur att man är envis av naturen Har i stort sett aldrig använt excel förut, men börjar få lite kläm på saker & ting. Häromdan hittade jag tex den gudabenådade funktionen "ersätt". Har sparat mycket tid som gick åt till "klipp & klistra". Återkommer om jag stöter på patrull igen... * Så lång mening - QoS * Citera
freni126 Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 jag har inte kodat i excel, men det känns som det bör finnas någon motsvarighet till en loop... som fungerar ungefär som "finns det fler blad? - Gör isf Summa.om(bladet)"... då blir det ju inte så långt och du behöver inte heller ändra den där koden om du lägger till fler blad framöver.. vilket jag tolkar det som att du får göra nu.. Som sagt - jag har inte tittat på hur avancerat excel är, men tycker det där borde finnas även där.. Citera
nysta Postad 8 Mars , 2005 Rapport Postad 8 Mars , 2005 Har ett förmodligen ganska lätt problem. Har laddat ner ett färdigt excelblad där man fyller i sina pokerresultat och så får man se lite allt möjligt. Jag har lagt till en egen ruta som räknar ut vinsten i SEK. Men det blir $ framför alla siffror vart jag än skriver dom. Hur får jag bort det på en cell bara.. vill ha kvar det på dom andra. /Daniel Citera
baller Postad 8 Mars , 2005 Rapport Postad 8 Mars , 2005 höger klicka på rutan -> välj Formatera cellen.. -> välj valuta och kr Done... Citera
nysta Postad 1 April , 2005 Rapport Postad 1 April , 2005 Tjenare! Behöver en kod som ska göra följande: Summera talen från kolumn B på alla rader som har med mars månad att göra. Det är alltså uppställt ungefär såhär: A______________________B 2005-03-01_____________10 2005-03-07_____________25 2005-03-10_____________-37 Vill alltså få ett resultat av mars månads spelande som jag fört in. För att sedan kunna göra likadant för april osv. Borde väl vara nått med =SUMMA och =MONTH (3) att göra.. men vet inte hur jag ska få det att funka.. hjälp mig snälla =) /Daniel Citera
Recommended Posts