Gå till innehåll

NL - Semibluffen går in


snorkeljon

Recommended Posts

Säg ni floppar färgdraget med två överkort och ni bettar ut ungefär ett pottbet. Ni får två callare. På turn klonar ni färgen. Hur gör ni generellt i detta läget. Försöker ni visa er svag o hoppas på en raise elr bettar ni bettar ni på ännu starkare vilket kan göra att de sätter dig på semidraget. Hade vart kul o veta lite hur ni gör.

 

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg ni floppar färgdraget med två överkort och ni bettar ut ungefär ett pottbet. Ni får två callare. På turn klonar ni färgen. Hur gör ni generellt i detta läget. Försöker ni visa er svag o hoppas på en raise elr bettar ni bettar ni på ännu starkare vilket kan göra att de sätter dig på semidraget. Hade vart kul o veta lite hur ni gör.

 

visar mig svag genom att jagbetar litegrann, och hoppas på re-raise...

 

så man dels inte riskerar få en rund-check, + att man visar sig lite svag, och ev. tror någn att man lägger en bluffbet, och reraisar stort.. brukar funka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ofta tvärtom, lirar på med ett pottbet till. Fi får då ofta tron att jag fortfarande försöker försvara mitt toppar som jag iomed semibluffen sagt att jag satt på.

 

Varför du inte ska slowspela.

 

1. Har nån av dem träffat färgen får du bra betalt oavsett om du bettar lite eller mycket

 

2. Hade de bara par/tvåpar när du semibluffade är det föga troligt att de vågar re-raisa dig på en bluff när det är möjlig färg ute. Speciellt om ni är några i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen checka eller beta ut minst ett halvt pottbet.

 

Ser jag någon som minibettar i en sådan här situation blir jag väääääldigt misstänksam om jag inte har en bra read på fi. Minibettar någon som jag inte vet någonting om förutsätter jag att de trappar tills de bevisar motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg ni floppar färgdraget med två överkort och ni bettar ut ungefär ett pottbet. Ni får två callare. På turn klonar ni färgen. Hur gör ni generellt i detta läget. Försöker ni visa er svag o hoppas på en raise elr bettar ni bettar ni på ännu starkare vilket kan göra att de sätter dig på semidraget. Hade vart kul o veta lite hur ni gör.

 

Ungeför detta hände mig på en live-turnering i går.

 

Det var en bit in i turren och jag hade spelat väldigt tight och ganske weak . Går in i potten från CO+1 och försöker stjäla BB från en hyffsat rutinerad och LAG spelare. Har 7, 8 hjärter. BB svarar upp och synar. Floppen ger mig straigt-flushdrag och jag bettar ca 2/3 pot. Fi synar. Turn ger hjärter och jag klonkar färgen. Fi checkar och efter lite funderande ställer jag in degen, ca pot. Efter en stunds funderande och dividerande så får jag syn från fi - tvåpar. Han satte mig stenhårt på TPTK och trodde aldrig att jag gått in med 7 8. Färgen höll.

 

Otroligt viktigt att beakta vilken image som du har i motståndarens ögon. I mitt fall så hade jag etablerat en väldigt tight image vilket hjälpte till att dölja draghanden.

 

I detta fallet var det också viktigt att inte ge odds för motståndaren att gå om mig på river (hade ju en väldigt svag färg). Så jag hade varit nöjd med att plocka potten redan på turn.

 

I fallet med två andra i potten skulle jag absolut vilja avlsuta potten på turn så vida jag inte sitter på nöt-färgen (given slowplay?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fallet med två andra i potten skulle jag absolut vilja avlsuta potten på turn så vida jag inte sitter på nöt-färgen (given slowplay?).

 

Tycker Sulla sammfattade det bra för du inte ska slowplaya med färgen vara sig det är nötfärgen eller inte.

 

1. Har nån av dem träffat färgen får du bra betalt oavsett om du bettar lite eller mycket

 

2. Hade de bara par/tvåpar när du semibluffade är det föga troligt att de vågar re-raisa dig på en bluff när det är möjlig färg ute. Speciellt om ni är några i potten.

 

Då inte sagt att man ska trycka hela stacken med nötfärgen, klart man ska mjölka men INTE slowspela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför slowspela nötfärgen?

 

Du får aldrig stora vinster om ingen sitter med lägre färg och då får du antagligen syn även om du bettar ut från början.

 

troligen är det störra risk att han foldar med svag färg då du re-raisar hans bett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen checka eller beta ut minst ett halvt pottbet.

 

Ser jag någon som minibettar i en sådan här situation blir jag väääääldigt misstänksam om jag inte har en bra read på fi. Minibettar någon som jag inte vet någonting om förutsätter jag att de trappar tills de bevisar motsatsen.

 

Jag är nybörjare här, och på poker. Alla surra om "fi" vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...