Gå till innehåll

Hur länge stannar fisken?


ulaf

Recommended Posts

Utan några som helst läsande av några Examensarbeten eller några andra resultatskällor så säger jag:

 

Jag tror att medelspelaren kommer att öka på sitt spel genom att det finns så många böcker och kommar finnas ännu fler inom kort framtid.

 

Speciellt fler svenska böcker kommer och därför kommer flera svenskar att läsa sådana (även om dom engelska böckerna är bättre).

 

Jag tror ändå det kommer finnas fisk då det kommer Pokerreklam stup i kvarten och nya spelare kommer alltid att komma och vissa vill inte lära sig att bli bättre eller kan inte ta till sig informationen.

 

Fisk kommer det nog finnas ett bra tag till iaf!

 

MVH

//Kf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per definition kommer det ju alltid finnas "fisk" eftersom det knappast är möjligt att alla spelare är lika bra. Den/de som är sämst vid bordet är fiskarna.

 

Sen tror jag att allmänkompetensen inom poker kommer att öka så att om tio år kommer de som räknas som "dugliga" idag att räknas som fiskar om de inte utvecklats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent empiriskt kommer det alltid att finnas fisk. Genom århundraden har folk envisats med att spela på spel med dåliga odds och fiskarna har varit särskild utmärkande.

Även rent neourobiologiskt är det en nödvändighet eftersom vissa spelares hjärnor inte kan hålla tillräckligt hög kvalitet för att låta sina ägare vinna.

Den totala fiskpopulationens förluster mätt i kronor beror bla på spelets förekomst/pottstorlek/antal potter per tidsenhet. Dock är fiskens förluster i procent konstant:läs mer en ett visst värde(eftersom det bör vara det som definerar dem). var jag tillräckligt tydlig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk kommer börja spela mer ABC och tightare och mer solid poker tror jag men den naturliga logiken kommer alltid vara som bortblåst för majoriteten av spelarna så trots bra matematisk poker och stabilt psyke så är dom sjukt dåliga på att läsa av spelet vilket naturligt duktiga spelare alltid kommer kunna utnyttja. Känner av tendenserna redan nu, får höra skit från folk när man raisar med skit preflop i sen position och man turar in något mot någon som har AA och man får deras pengar, enligt böckerna kan man ju bara inte göra som jag gör enligt dom, men dom fattar inte att man kan ha sjuka implicita odds och sådana saker.

 

Och dessutom kommer dom sköna lirarna som inte är ute efter att vinna storkovan alltid att finnas kvar, sådana där som bara spelar för skojs skull.

 

Så fisken kommer nog alltid finnas där, men vårda den ömt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk kommer börja spela mer ABC och tightare och mer solid poker tror jag men den naturliga logiken kommer alltid vara som bortblåst för majoriteten av spelarna så trots bra matematisk poker och stabilt psyke så är dom sjukt dåliga på att läsa av spelet vilket naturligt duktiga spelare alltid kommer kunna utnyttja.

Skulle tippa att det är många gånger svårare att spela bra jämnviktsstrategier (dvs "matematiskt korrekt") än att läsa av spelare bra.

 

Har stött på många lirare som klarar av att grinda upp en vinst eftersom de är duktiga på att läsa spelare men är strategiskt bedrövliga och blir ordentligt krossade när de stöter på spelare som både är duktiga på att läsa och är svårexploaterade. Det fenomenet är ju särskilt vanligt bland mediokra NL-spelare.

 

Sen menade du ju säkert något i stil med "klarar av enkel addition - knappt" när du sa "bra matematisk poker" eftersom det allmänt verkar vara en beteckning på weak-tight idiotspel som har 0 att göra med riktiga jämnviktsstrategier. Grejen är bara att det användandet stör mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är det ju väldigt populärt med poker i Sverige, det ser man inte minst på att varje TV-kanal gör reklam för någon pokersite, och att varje kanal har ett pokerprogram. Kvällstidningarna har pokerspalter, o s v. Detta kommer troligen att avta, när och hur mycket är svårt att säga.

 

Men över 80% av befolkningen spelar på något "spel" varje år, en del kanske bara köper en trisslott i månaden, men rätt många tippar kontinuerligt (lotto, trav, stryktips, lången, samt internetvarianter på detta). En rejäl majoritet av dessa går med förlust. Är man beredd att gå med lite förlust på ett spel man inte kan påverka alls, kanske man är beredd att spela lite poker, där man ju själv fattar alla beslut, trots att man har negativt EV.

 

Lotterier var populärt i det gamla romarriket. De äldsta tärningarna tros vara 40000 år gamla och gjorda av astragalusben (ett hälben hos hov- och klövdjur)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar allihopa. De var som jag hoppades väldigt vetenskapliga och, antar jag, väl uttänkta. Det är alltid svårt att avgöra ens egen förmåga. Det finns stunder man hajpar, och stunder man sågar. Förhoppningsvis kommer man ha edge på majoriteten även i framtiden om man fortsätter att spela dag ut och dag in med hjärnan på skaft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen menade du ju säkert något i stil med "klarar av enkel addition - knappt" när du sa "bra matematisk poker" eftersom det allmänt verkar vara en beteckning på weak-tight idiotspel som har 0 att göra med riktiga jämnviktsstrategier. Grejen är bara att det användandet stör mig.

Det där sista du skrev Hjort är helt klockrent. De(WT) gör ju rätt automatiskt på ett viktigt sätt i NL eftersom de commitar sig på en ganska riktig nivå på floppen då deras vinstchans ställt i relation till den minsta stacken och pottstorleken ofta gör att man måste vara försiktig. Deras stora svaghet är att de inte kan anpassa sitt spel efter situationen och vilka motståndare man möter, man behöver du inte avvika särskilt mycket i från optimal poker(räcker med att ge fi några till händer bland sina möjliga) för att ha en jätte vinst mot ex en galning. WT spelare ja alla spelare som kan sättas in i ett fack har svårt att värdebetta marginella händer. Detta troligen pga att de läst för mycket och applicerar sina kunskaper vid fel tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vi har ju spel som Black jack och roulette, där alla per definition är fiskar. Massor av folk spelar för att det är kul och är beredda att spela bort lite pengar. Jag är inte ett dugg orolig. De flesta saknar disciplin och intelligens för att spela riktigt bra poker.

 

Väntar bara på att alla asiater ska komma in på pokersajterna. Många av dom tror på tur och spelar t.ex 74 stenhårt för att dom har ett par barn som är fyra och sju år gamla. Det där såg jag en hel del av i Las Vegas och det var alltid asiater som resonerade så. Ungefär som när man spelar på Lotto (vilket man ju inte gör...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går riktigt djupt in på ämnet i frågan och tänker efter så "Ja det kommer alltid att finnas fisk" men kanske inte i samma bemärkelse som idag. Det kommer alltid att finnas förlorande spelare eftersom alla kan inte vara vinnande och du kommer själv att utvecklas under tiden så fisken kommer alltid att finnas där men kanske bättre dagens fiskigaste spelare. Om spelarbasen skulle vara lika stor om 10år så finns det förmodligen lika mycket fisk fast dom är bättre än dagens fisk.

 

Så det gäller att utvecklas som spelare under den tiden så är det bara att fiska vidare.

 

Visst att mycket av dagens fisk kommer att sluta efter långa förluster men vi har väl inte glömt att det hela tiden fylls på med folk som blir myndiga och får pröva på spel och dubbel och ta lån på banken. Den mänkliga naturen fyller konstant på med ny fisk hela tiden. Frågan är bara om den nya generation av ungdomar kommer att haka på trenden eller om den dör ut och det är endast något som farfar höll på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att fisktillgången kommer att minska.

Poker är väldigt inne och trendigt just nu, vilket drar väldigt mycket nytt folk, dvs andelen fisk är väldigt stor. Se bara all reklam, jippon, resor m.m. Svensson sittar framför datorn och leker Gus Hansen och drömmer om WSOP finalbord.

 

Men som alla trender i samhället så kommer även pokertrenden att minska, vilket kommer innebära mindre fisk och större andel spelare som kan spela poker.

 

Pokern kommer aldrig att dö ut men det kommer inte vara lika lätt att vinna pengar när det blir färre som spelar. Vilket innebär att rätt så många spelare som lever på att grinda idag kommer att få betydligt lägre marginaler och eventuellt gula.

 

När fiskstimmet förtunnas är svårt att sia om(2-3 år, 5-6år?), men tror mig, det kommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm nu inte att det föds alltid nya spelgalna typer. Sveriges befolkning stiger sakta men säkert och världens befolkning stiger ännu fortare...

 

Klart fiken kommer att minska, men inte dö ut.

 

Det kommer alltid finns folk som spelar bara för kicken och inte för att vinna, dom spelar i princip för att dom gillar att ge bort pengar en stund farmför skärmen/bordet. Om det nu skulle bli så att fisken dör ut(vilket inte verkar särskillt troligt), så finns det alltid folk som tiltar :roll:

 

Slutsats: Fiken kommer fortsätta att leva och frodas :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud vad ni är nervösa av er. Ja det kommer säkert bli hårdare men varför speckulera, varför inte bara köra på och se vad som händer. Onödigt att sitta och spekulera i sådana här saker. varför likosm?

 

Ja, varför ska man fundera och spekulera? Bättre och vara en guldfisk och bara tänka 1 nanosekund framåt och vara glad!

SMAAAAACK!!!! oooooooooooooooooop jag blev påkörd av ett tåg, tänkte inte på att titta efter tåg innan jag gick över rälsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per definition kommer det ju alltid finnas "fisk" eftersom det knappast är möjligt att alla spelare är lika bra. Den/de som är sämst vid bordet är fiskarna.

 

Sen tror jag att allmänkompetensen inom poker kommer att öka så att om tio år kommer de som räknas som "dugliga" idag att räknas som fiskar om de inte utvecklats.

 

Hmm det där håller jag inte riktigt med om. Om Negreanu och Doyle Brunson spelar heads up så är väl knappast Negreanu en fisk för att han är sämre än Brunson?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per definition kommer det ju alltid finnas "fisk" eftersom det knappast är möjligt att alla spelare är lika bra. Den/de som är sämst vid bordet är fiskarna.

 

Sen tror jag att allmänkompetensen inom poker kommer att öka så att om tio år kommer de som räknas som "dugliga" idag att räknas som fiskar om de inte utvecklats.

 

Hmm det där håller jag inte riktigt med om. Om Negreanu och Doyle Brunson spelar heads up så är väl knappast Negreanu en fisk för att han är sämre än Brunson?

 

Nu är jag inte säker på om Brunson fortfarande är en av dom bättre spelarna eftersom pokern har tagit en ny vändning med alla unga superaggressiva spelare som har ändrat pokern sedan dom dagarna Brunson var på top.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju funnits pokerproffs i ett par hundra år.

 

Pokern har väl i princip stadigt ökat i popularitet, och ny tillströmning av fisk har stadigt ökat.

 

Personligen tycker jag folk verkar bli sämre och sämre på poker. Folk försöker härma Gus Hansson och Phil Ivey. De pratar nedlåtande om konservativa spelare som de kallar weak/tighta. De hånar folk som läser poker böcker för att försöka förbättra sin strategi. De har ju redan sin strategi färdig, ultra aggressiv. Många av mina poker kompisar tillhör denna kategori. De skulle aldrig kunna tänka sig läsa en bok för att lära sig poker.

 

Jätte enkelt att tjäna pengar på dom. Bara att gå in på vilket B2B bord som helst, vänta på ett högt pocket par eller AK (som man bara spelar vidare vid träff). Sedan bombar man helt enkelt på. Blir checkraisad allin av den duktige unga ultra aggressiva spelaren på floppen, då synar man och med största sannolikhet dubblar man upp.

 

Det fina är att den här typen av spelare aldrig ger upp. De är ju redan fullärda. Så jag tror att de kommer finnas kvar ett bra tag.

 

Och jag tror att det kommer nya ännu sjukare trender än ultra aggressiv inom poker.

 

 

I Sverige är vi ganska snabba att haka på vissa trender. Nätpoker har ännu inte blivit populärt utomlands. Precis som någon tidigare påpekade, vore kul när poker blir populärt bland asiater.

 

Fiskarna blir bara fler och fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...