Gå till innehåll

Deala floppen/turn/river två gånger, EV+/-?


Rockbullen

Recommended Posts

Har sett att dom ofta delar ut floppen/turn/river två gånger? Hur förändrar detta oddsen? Ett exempel

Negreanu har KJ off och Deeb AA(off, HÄHÄ) floppen kommer 910J och

båda hamnar all in, Deeb går med på att dela turn och river två gånger. Varför? Han ger Negreanu två chanser att träffa sina outs och kunna splitta potten? Är detta verkligen EV+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det inte positivt väntvärde på det, då skulle en av spelarna aldrig gå med på det. Det är ev-neutralt och förändrar alltså inte ditt snittresultat, men du kommer dit fortare.

 

Det är en light-version av att bara splitta potten rakt av efter väntvärde, vilket vore det bästa för båda parter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt att Deeb ger N större möjligheter att få sina outs. Men när man går all in i en cashgame, särskilt när det är så stora pengar inblandade så vill man gärna inte bli utdragen och åka på en badbeat.

 

Då kan det vara en god idé att försäkra sig, och ta två utdelningar av community cards. Sannolikheten att man vinner båda är fortfarande god. Sannolikheten att man får split pot är väldigt stor. Sannolikheten att man blir utdragen båda gångerna är oerhört liten.

 

Spelare kan då ge avkall på en del av sin procentuella ledning med tanke på pottens storlek.

 

Det finns spelare som nästan aldrig kör dubbelt som t ex Esfandiari och faktiskt Negraneu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelare kan då ge avkall på en del av sin procentuella ledning med tanke på pottens storlek.

Eh, man förlorar inte det minsta i procentuell ledning. Genomsnittsvinsten är som sagt identisk.

 

Det finns spelare som nästan aldrig kör dubbelt som t ex Esfandiari och faktiskt Negraneu.

Negreanu har ett flertal gånger skrivit om hur han kört med flera brädor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort skrev

Supertequila skrev:

Spelare kan då ge avkall på en del av sin procentuella ledning med tanke på pottens storlek.

 

Eh, man förlorar inte det minsta i procentuell ledning. Genomsnittsvinsten är som sagt identisk.

 

Man tappar i procentuell ledning.

 

Låt oss säga att Fi sitter på flushdrag på floppen, utan överkort, och du har topp-par. Oddsen för att han ska träffa flushkortet på 2 kort är runt 40 %. Oddsen för att han ska träffa flushkortet på 4 kort är högre. Alltså har han högre procentuell vinstchans på 4 kort än 2 vilket ger dig sämre procentuell chans.

 

För att räkna fram det så ska ni multiplicera sannolikheten att han inte får någon av sina flushkort på varje kort med varandra. Dra sedan det från 1 och ni får fram sannolikheten som är större med 4 kort inräknade än 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsen för att träffa ett flushkort på någondera av turn eller river med 2 kort som följer beräknas:

1-((33/42)*(32/41))=0,39

 

Oddsen för att träffa ett flushkort på någon av fyra följande korten:

1-((33/42)*(32/41)*(31/40)*(30/39))=0,63

 

En markant förändring således.

 

Med andra ord när du drar turn och river två gånger så ger du Fi oddsen på 63% att på något av de korten träffa sitt flushkort och få minst delat pott.

 

Sedan förändras procentsatsen beroende på om en eller två flushkort kommer på första turn och rivern, men som sagt, oddsen att flushkortet överhuvudtaget inte ska komma på 4 kort är runt 37%.

 

Så oddsen för att du ska ta hem hela potten om du bara drar turn och river en gång: 61 %

 

Odssen för att du ska ta hem hela potten om du drar dem två gånger:

37 %.

 

Så procentsatsen påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsen för att träffa ett flushkort på någondera av turn eller river med 2 kort som följer beräknas:

1-((33/42)*(32/41))=0,39

 

Dessutom är det där fel. Du har 35% chans att få färg på turn och/eller river, inte 39%.

1-((38/47)*(37/46)).

 

36% chans om du känner till motståndares två kort och ingen av dessa är i din färg. Var du får nämnaren 42 ifrån övergår mitt förstånd, det finns 52 kort i en kortlek...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är oddsen för att ett flushkort inte ska inträffa vid något tillfälle på 4 följande kort? Och är den oddsen samma som beräknat på 2 kort?

 

Berätta gärna var jag har gjort fel i beräkningarna så är jag med.

 

Kommentarer såsom psychologically looses betackar jag mig för.

 

Gdaily,

 

du har rätt beträffande nämnaren, skrev det i all hast, men du förstår tankegången i alla fall.

 

Men jag förstår inte hur sannolikheten för att en händelse ska inträffa på 2 kort är samma som att den ska träffa på 4 kort. Vi beräknar ju inte sannolikheten per kort, utan en kedja av händelser.

 

Du får gärna belysa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är oddsen för att ett flushkort inte ska inträffa vid något tillfälle på 4 följande kort? Och är den oddsen samma som beräknat på 2 kort?

 

Berätta gärna var jag har gjort fel i beräkningarna så är jag med.

 

Kommentarer såsom psychologically looses betackar jag mig för.

Om vi kör 100 floppar, så får du förr eller senare färgen, javisst. Men EV:t påverkas inte.

 

 

När du tar exempelvis tre floppar, så spelar du om tre olika optter (en tredjedel i varje). Detta gör att EVt inte påverkas. Javisst, chansen minskar att du skall vinna alla delarna av potterna, men chanserna minskar också att du ska förlora alla. Läs min artikel och tänk EV, inte chansen att vinna alla delarna av potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily,

 

Jo jag är med på EV-frågan.

 

Men det jag påstod var ju inte EV. Utan jag skrev att din procentuella ledning minskar tack vare att du ger ut fler chanser till att bli utdragen (avser självklart hela potten), vilket jag tyckte var självklart, och fick direkt mothugg.

 

Inte såg jag någonting som tydde på det i dina uträkningar heller.

 

Så för att sammanfatta det:

 

Om man drar två gånger så minskar oddsen för att vinna hela potten.

 

Men om man tittar på det som om att varje dragning avser halva potten så är oddsen detsamma för varje potthalva som en dragning för hela potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily,

 

Jo jag är med på EV-frågan.

 

Men det jag påstod var ju inte EV. Utan jag skrev att din procentuella ledning minskar tack vare att du ger ut fler chanser till att bli utdragen (avser självklart hela potten), vilket jag tyckte var självklart, och fick direkt mothugg.

 

Inte såg jag någonting som tydde på det i dina uträkningar heller.

 

Så för att sammanfatta det:

 

Om man drar två gånger så minskar oddsen för att vinna hela potten.

 

Men om man tittar på det som om att varje dragning avser halva potten så är oddsen detsamma för varje potthalva som en dragning för hela potten.

 

Den enda procentuella ledning som minskar är sannolikheten att vinna hela potten. Det jämnas ut av sannolikheten att förlora hela potten minskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...