Gå till innehåll

Hjälpmedel vid livespel?


robhed

Recommended Posts

Givetvis är det upp till varje spelsällskap att bestämma vilka hjälpmedel som skall vara tillåtna i samband med spel.

 

Men när det gäller lite mer seriösa tillställningar så undrar jag om det är ok att ta med sig anteckningsblock, miniräknare, datorprogram, tabeller över starthänder eller odds i olika lägen.

 

Jag är osäker på om jag postat inlägget på rätt ställe, men det är primärt hjälpmedel som jag undrar om, även om det oxå berör LIVE-spel.

 

* robhed, verkar rätt. :) och så lite RP då - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt utom anteckingsblock rekommenderar jag att du lär dig utantill / räkna ut snabbt i huvudet.

 

Anteckningsblock får man nog ha på de allra flesta events, Raymer hade ju det i WSOP Main t.ex.

 

Av alla saker du nämner så är det egentligen bara blocket som jag kan se fylla någon funktion. Starthandstabeller är gravt överskattade efter att man kommit ur nybörjarfasen. Sitter du bredvid mig i ett livespel med en starthandstabell (och spelare efter den) så kommer jag bli överlycklig, liksom de flesta av dina motståndare. Försök räkna ut varför :)

 

Miniräknare behövs oftast inte heller. Är du dålig på huvudräkning så träna in tvåans och fyrans multiplikationstabeller (för att räkna ut procentuell chans att du får in dina outs). Potten kan du lugnt överslagsräkna på, det räcker att du vet att det ligger ca 2500 och att fi betar 1500 för att hyfsat kunna beräkna pottodds. Om det ligger 2400 eller 2600 gör ingen väsentlig skillnad.

 

Så plugga in det grundläggande, sen behöver du inget mer :)

 

Det är i alla fall mitt råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aight!

 

Tänkte mer att en tabell skulle kunna vara lämplig som förstärkare vid bluff i kritiskt läge, vilken motståndare vill vara med i ett 50/50-läge när motståndaren verkligen kollat upp i en tabell att det är rätt att gå allin?

 

På den nivå som jag spelar så har man nog mer för att inte verka tänka efter så mycket, eftersom det tenderar att få motståndarna att tighta till sitt spel lite väl mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte mer att en tabell skulle kunna vara lämplig som förstärkare vid bluff i kritiskt läge, vilken motståndare vill vara med i ett 50/50-läge när motståndaren verkligen kollat upp i en tabell att det är rätt att gå allin?

 

Men om du använder en tabell eller något liknande i ett visst specifikt läge kanske ger att fi lägger just i det läget, men han kör över dig i alla andra händer... ie han kommer slå ut dig ... läs parres fråga igen...

 

Dessutom är det 50-50 gör han inget egentligt fel som synar, pushar etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har med mig ett block post-it-lappar. När jag gör en observation om en spelare, skriver jag ner den på en post-it-lapp och klistrar den på honom, precis som man kan göra online. Det kan bli lite kinkigt när folk får se att man märkt ut dem som "Värdelös jättefisk" eller "Jordens dummaste pokerspelare, försök inga fancy moves med honom", men det får man ta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har med mig ett block post-it-lappar. När jag gör en observation om en spelare, skriver jag ner den på en post-it-lapp och klistrar den på honom, precis som man kan göra online. Det kan bli lite kinkigt när folk får se att man märkt ut dem som "Värdelös jättefisk" eller "Jordens dummaste pokerspelare, försök inga fancy moves med honom", men det får man ta.

 

Mvh

 

Du är min spegel i kubik!

 

Så sant så sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...