Gå till innehåll

NLT - SnG, AKs i Big Blind, vad göra?

Recommended Posts

Postad

Jag spelade min första SnG i går och åkte ut så att det sjöng om det i första handen. Det var en $2-turnering på pacific.

Jag hamnade i BB och fick AKs (hjärter). Alla synar eller lägger sig fram till mig. Jag höjer med 4BB.

Givetvis går en kille all-in. Jag synar och en tredje hänger med. Jag förlorar.

Hur skulle jag spelat denna handen i stället? Skulle jag lagt mig med AKs när någon annan går all-in? Jag hann inte se vad motståndarna hade, men återkommer med det så snart game history funkar igen.

* RP - QoS *

Postad
Jag spelade min första SnG i går och åkte ut så att det sjöng om det i första handen. Det var en $2-turnering på pacific.

Jag hamnade i BB och fick AKs (hjärter). Alla synar eller lägger sig fram till mig. Jag höjer med 4BB.

Givetvis går en kille all-in. Jag synar och en tredje hänger med. Jag förlorar.

Hur skulle jag spelat denna handen i stället? Skulle jag lagt mig med AKs när någon annan går all-in? Jag hann inte se vad motståndarna hade, men återkommer med det så snart game history funkar igen.

Tycker väl inte att du gjorde så fel ändå. Enligt mig var det inget du kunde göra bättre men kanske nån annan tycker annorlunda?

Postad

Det beror ju helt och hållet på hur bra du anser att du är, jag menar om du vill ta risken att åka ut direkt första handen på lägsta blindsen när du har lagt in ca 100 och syna all-in helt utan reads osv. Han kan ju ha i princip vad som helst när det är första handen. Förmodligen ett medium pocketpair med 50/50 som följd för dig.

De första 10 händerna så kan många på den nivån köra all-in med lite vad som helst....så det blir mest bingolotto i början är jag rädd. Erfarenheten jag har av sådana turneringar på de lägre nivåerna är att man inte skall ta de "skotten" preflop på lägsta blindsen med den typen av händer, då man med lätthet kan ta deras marker senare istället när de gör dåliga reads eller synar all in med J8 när de floppar top pair och man sitter med överpar eller typ AJ. Tycker du att du är klart bättre än dem så syna inte, om du tycker att du är i samma klass som dem tveksam syn, om du tycker att de är bättre än dig ta skottet. :D

Postad

Tveksamt. Jag har gjort som du många gånger, oftast tar man hem det men ibland inte och då är det fruktansvärt surt. Så rent taktiskt borde man nog oftare välja att lägga sig där. Helt enkelt för att (den kanske lilla) risken att åka ut trots allt finns. I början åker folk lite hur som helst, så folda och hoppas någon annan synar. Ganska weak/tight, jag vet.. men det brukar löna sig i sånt här tidigt skede då man lätt kan dubbla sig eller spela upp sig senare.

Postad
Tveksamt. Jag har gjort som du många gånger, oftast tar man hem det men ibland inte och då är det fruktansvärt surt. Så rent taktiskt borde man nog oftare välja att lägga sig där. Helt enkelt för att (den kanske lilla) risken att åka ut trots allt finns.

Jag skulle tippa att risken att åka ut är en bit över 50%, så det är ju inte direkt en tight fold.

Postad

Tack för svaren, det känns som något av en tröst.

Ett tag funderade jag på att helt överge SnG efter en sådan dålig premiärrunda, nu har jag fått tillräckligt med råg i ryggen för att prova igen.

Men om jag inte hamnar ITM nästa gång vete tusan om det blir fler försök :)

Postad

Vän,

Tänk också på att fler än en person kan kasta in alla chips. Om två, tre eller kanske fyra personer går "all in" är ju sannolikheten att ta potten ganska liten. Jag kan kasta väldigt bra kort om det är många som ska svara efter mig.

Postad

Hur ser panelen på en enkel "check" i ovan beskriva situation?

Jag hade nog gjort det med motiveringen att jag inte har en aning om motståndarnas spelstil men framför allt har jag inte hunnit jobba in en tight table-image och därmed få respekt för mina höjningar.

Postad
Tänk också på att fler än en person kan kasta in alla chips. Om två, tre eller kanske fyra personer går "all in" är ju sannolikheten att ta potten ganska liten. Jag kan kasta väldigt bra kort om det är många som ska svara efter mig.

Just med AKs är det väl bara bra ju fler som går all-in preflop? Risken är förstås AA o KK vilket gör det väldigt svårt att vinna, men om det inte finns anledning att misstänka de händerna utan snarare lägre pocketpar så är det ju bara bra med fler folk. Större chans att åka ut, ja, men mer pengar när man vinner. Kan hända att om andra går in me AQ eller en annan AK att man är blockerad, dvs har svårt att träffa nåt.

Så en öppen fråga: Skulle ni hellre syna två all-in framför er me AKs, än en all-in? Alla har samma stackstorlek.

Postad

I det här läget med AK och en massa limpare finns det bara ett val enligt mig, och det är att överbetta potten det grövsta/ställa in.

I dom här turneringarna så finns det oftast alltid någon som spelar extremt löst från början för att få chansen att dubbla upp och det ska du dra nytta av eftersom du ibland kommer att bli synad av AT etc och bra mycket värre kort.

OK du åker ut ibland, men bra mycket oftare så dubblar du upp och kan glida upp ITM utan problem, detta är iaf min erfarenhet.

Postad

Ja brukar nästan spela dumt fegt ibörjan. och skulle nog checka dendär handen iom att det är så tidigt i turneringen. Hade nog inte gått med på en all-in iom att i början av turneringen är det oftast väldigt vilt och folk går all-in med va tusan som helst. Iom detta så är det oftast rätt många som åker ut ibörjan. så jag brukar vänta en kvart-halvtimme innan ja börjar spela, då har oftast en hel del åkt ut, och jag har dessutom bättre read på spelarna som är kvar. Iof får ja monsterkost så är det ju en annan femma. men då vill ja ha AA. annars får de va :D

Postad

Checka verkar ju inte så bra. Har du bara limpers framför dej är chansen väldigt stor att du har bästa handen, och har du inte det kommer du med 99% säkerhet att få reda på det före floppen.

Ställa in tycker jag inte heller alls om. Tycker du att du är bättre än motståndet ska du inte singla slant mot lågt par.

• 2 weeks later...
Postad

aha. va nog lite trött. ja skulle precis som han gjorde höjt innan flop. men sen foldat utan att tveka vid all in så tidigt i turneringen.

hade nån höjt innan o ja va sista att prata hade ja nog callat vid ett lagom bet. men ja hade inte riskerat större delen av stacken i början av turneringen när du ändå kan stjäla blinds som är minst lika mycke senare.