Gå till innehåll

FL7CS - Starthänder för 7 card stud?


tom__green

Recommended Posts

Hej.

 

Har börjat lira lite smått 7 card stud FL men jag förstår inte riktigt vilka starthänder man ska gå med i.

 

Skulle någon som kan spelet bra skriva vilka starthänder man bör gå med på? till ex bör man gå med när man har x x x i alla färger?

 

Skulle uppskatta att få hjälp då det blir enorma potter varje gång så det finns pengar att hämta.

 

Mvh tom__green

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt svårt att ge ett generellt svar på vilka starthänder man skall spela i sjukortsstöt efterssom det beror väldigt mycket på vilka kort som är ute.

 

En hand som (Q :heart: Q :spade:) J :heart: som normalt sett är en bra hand blir t.ex. helt ospelbar om en dam och tre hjärter har foldats och det sitter ett ess och en kung bakom.

 

Om jag då ändå försöker dra lite starthänder så kan väl följande ses som spelbara givet normal preflopaction.

 

Trissar är alltid väldigt starka och funkar bra både HU och i flervägspotter

Höga levande par, gärna med ett straight flush kort som kicker.

Tre kort till en färgstege (finns det gap i stegen är det viktigt att dessa är live)

Tre höga kort till en färg funkar bra oavsett antal motståndare givet att de är levande.

Tre låga kort till en färg är ok multiway givet att färgen är live.

Tre kort i sekvens är ok multiway givet att stegkorten är live, är det dessutom tre höga kort är det också en bra HU hand.

 

Sedan bör man också ta hänsyn till hur stor ante det är, ju högre ante desto fler händer måste man spela och tvärtom.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn har ju en strålande lista. Tänkte bara lägga till att på nivåer upp till 2/4 FL så finns det värde i de flesta par om man kan se fjärde kortet billigt. Anledningen är att man ofta har enorma implied om man träffar triss eller ett running högt par för ett bra två par. givetvis måste triss korten och helst alla ess vara live. Dessa bör dock bara spelas när man har fått en känsla för hand reads. det får man efter ett tag. sen är det som vanligt viktigt att kunna lägga men det gäller ju all poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

ja undrar hur man kan räkna outs på ett snabbt och enkelt sätt i 7cs, liknande 2* och 4* antalet outs i hold'em, kan man göra på ett likande sätt i 7cs? jag är långt i från duktig spelare och har inte lärt mig några sannolikheter i 7cardstud än, så om man kan räkna outs på ett liknande sätt så hjälp mig gärna, kunde kanske startat tråd men de kanske redan är diskuterat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...