Gå till innehåll

ARTIKEL: "Mediabevakningen av pokern" av parre


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Håller med Parre om att mediabilden av pokern är väldigt svart (spelmissbruk) eller vit (bli miljonär på poker). Men precis som han själv skriver så säljer kvällstidningarna lösnummer och alla rubriker som får det att rycka i köp&läs-tarmen är av godo. Det gäller ju inte bara poker utan hela tjofadderittan och det bästa sättet att bli av med rubrikerna är att sluta köpa skiten.

 

Betydligt allvarligare är det att Sveriges enda två pokertidningar är minst lika vita som kvällstidningarna (men inte riktigt lika svarta). Läsekretsen består sannolikt till stor del av unga highrollerwannabees som siktar mot de höga borden (det gör väl alla...?). Magasinen serverar dem hjältesagor. Dödarns dagbok i PM är ju ett typexempel, "hade lite oflyt, backade 140 lax ikväll", typ. Wow, tänker wannabeen, det är den inställningen man ska ha. Torskar jag studielånet i ena potten kanske jag vinner tillbaka den med ränta i nästa. Det gäller att våga. Heja, heja...

Säger inte att det är fel att ta in dödarn, bara att det kan vara skadligt.

Nu har jag inte läst igenom alla gamla nummer igen, men jag kan inte minnas att varken PM eller FP har gjort några som helst reportage på lowlimitnivå, på den genomsnittlige grindaren eller något liknande. Lite pliktmässigt har man klämt in artiklar om spelmissbruk, men utan någon som helst röd tråd genom resten av tidningen.

 

Vet att det finns förklaringar. Det jag menar är att parres artikel skjuter luft, den är rätt ointressant eftersom den aldrig kommer att förändra innehållet i någon kvällstidning. Men det hade varit jävligt tufft om artikeln istället hade varit riktad till PM och FP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokertidningarna lever med stor sannolikhet på annonsörspengar och jag skulle tro att de snarast är att betrakta som språkrör för siterna än att de har någon form av journalistisk ambition. Deras mål är inte så mycket att serva spelarna som att sälja spelare till siterna. Det gäller alltså komma ihåg att det inte är tidningen som är varan, det är du.

 

Follow the money typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, pokertidningarna lever till stor del på annonserna. När man säljer anonnser så sker det en budgivning och naturligtvis vill pokersiterna hellre än Ica Maxi ha annonser i en pokertidning. Tyvärr kan man kanske säga i vissa fall.

 

Håller med om att bilden av poker i kvällspressen är antingen svart eller vit, vilket är djupt tragiskt. Vad gäller reportagen i FP och PM så börjar de bli mer och mer nyanserade tycker jag. Jag själv lägger ner stor möda på att söka upp och intervjua klubbvärdar. Inte för att det är så intressant att höra att varenda klubb började som ett homegame för att sedan växa sig större, utan för att det är viktigt att visa att "normalspelaren" kanske lirar för 200-500 kr två gånger i månaden på sin lokala klubb. Det är alltså den stora grupp som Parre beskriver som vi vill visa upp.

 

Dessutom är jag personligen så trött på att läsa om hur det kändes att vinna WSOP så jag har nu intervjuat bla Greg Raymer om lite mer vardagliga saker. Den killen kommer för övrigt med riktigt bra tips till unga spelare, inte standardsvaret "Läs SS II och börja grinda".

 

Nåja, kort sagt, jag håller med och gör mitt bästa för att nyansera bilden av pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokertidningarna lever med stor sannolikhet på annonsörspengar och jag skulle tro att de snarast är att betrakta som språkrör för siterna än att de har någon form av journalistisk ambition. Deras mål är inte så mycket att serva spelarna som att sälja spelare till siterna. Det gäller alltså komma ihåg att det inte är tidningen som är varan, det är du.

 

Follow the money typ...

 

Helt rätt. Nu vet jag inte vem som ligger bakom de två svenska pokertidningar jag läst (finns det fler?), men känner tidnings-/förlagsbranschen väl. Och de stora förlagens marknadsavdelningar är oerhört drivande när det gäller att starta nya projekt som ligger "rätt i tiden". "Det finns 800.000 köpstarka medelålders människor med hund - vi gör en Vovve-tidning", "Kvinnor i övergångsåldern (köpstarka!) vill bo på Österlen - vi gör en Lantliv-tidning" etc etc. Det handlar inte om något publicistiskt driv utan om målgrupps- och livsstilstänkande (poker!). En väldefinierad produkt hittar lätt sina annonsörer, och saken är biff.

 

Tillägg: Tyckte också Parres text var mycket bra. Sprid den till så många vettiga människor på så många redaktioner som möjligt så kan det säkert bidra till en mer nyanserad bild i media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokertidningarna lever med stor sannolikhet på annonsörspengar och jag skulle tro att de snarast är att betrakta som språkrör för siterna än att de har någon form av journalistisk ambition. Deras mål är inte så mycket att serva spelarna som att sälja spelare till siterna. Det gäller alltså komma ihåg att det inte är tidningen som är varan, det är du.

 

Follow the money typ...

Exakt som jag tänkte... Har någon tidning ännu kritiserat pokersajterna för deras höga avgifter (läs rake)? Har någon tidning gjort en jämförelse av de olika sajternas avgifter?

 

Nä! Vem vågar kritisera sina betalande kunder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Sportbladet skriver för mycket om Henke och Zlatan. När alla i själva verket vill läsa om korpen ...

 

Som gammal kvällstidningsmurvel hade jag just tänkt att skriva något med samma andemening som förklaring. Media - och i synnerhet kvällspressen - skildrar extremerna. Hjältar och skurkar. Vinnare och förlorare. Det skrivs om Zlatans succé och IFK Göteborgs skattehärva men inte så mycket om oss som får skrubbsår i korpen. Här har fackpressen en viktig roll att fylla genom att skildra även gråskalorna mellan svart och vitt i riksmedia.

 

Vad gäller eventuellt beroende av Svenska Spel och utebliven kritik av deras odds så är det ju otvivelaktigt så att SS är en av de största reklamköparna i Sverige. Samtidigt har både Expressens och Aftonbladets chefredaktörer dömts i domstol för att ha publicerat annonser från deras konkurrenter (TV4 har en liknande tvist men där är jag dåligt insatt i detaljerna). Det tycker jag är ett tecken på att media inte följer Svenska Spels vilja i alla lägen.

 

(Och nej, detta är inget allmänt försvarstal av varenda stavelse som förekommer och har förekommit i samtliga kvällstidningar. Efter några år i branschen tröttnar man snabbt på att agera djävulens advokat i alla lägen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller eventuellt beroende av Svenska Spel och utebliven kritik av deras odds så är det ju otvivelaktigt så att SS är en av de största reklamköparna i Sverige. Samtidigt har både Expressens och Aftonbladets chefredaktörer dömts i domstol för att ha publicerat annonser från deras konkurrenter (TV4 har en liknande tvist men där är jag dåligt insatt i detaljerna). Det tycker jag är ett tecken på att media inte följer Svenska Spels vilja i alla lägen.

De trotsade en stor annonsör för att gynna en annan potentiellt stor annonsör (och bröt dessutom mot lagen i processen). Inte riktigt ett bra exempel på hur kvällspressen är oberoende gentemot annonsörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller eventuellt beroende av Svenska Spel och utebliven kritik av deras odds så är det ju otvivelaktigt så att SS är en av de största reklamköparna i Sverige. Samtidigt har både Expressens och Aftonbladets chefredaktörer dömts i domstol för att ha publicerat annonser från deras konkurrenter (TV4 har en liknande tvist men där är jag dåligt insatt i detaljerna). Det tycker jag är ett tecken på att media inte följer Svenska Spels vilja i alla lägen.

De trotsade en stor annonsör för att gynna en annan potentiellt stor annonsör (och bröt dessutom mot lagen i processen). Inte riktigt ett bra exempel på hur kvällspressen är oberoende gentemot annonsörerna.

 

Jag ser din poäng.

 

Samtidigt är det svårt att leda oberoendet i bevis - det är lite som att "kan du bevisa att du inte slår dina barn?". Jag kan bara utgå från min egen erfarenhet som reporter och hur tidnignen hanterar de situationer där företag direkt eller indirekt hotar med annonsbojkott om en viss artikel publiceras. En relativt liten del av kvällspressens intäkter kommer från annonser och ett bra Carola-löp täcker med råge upp för en utebliven annons.

 

Vad gäller beroendet av annonsörer är specialtidningarna mer intressanta att granska men det är kanske inte heller syftet med denna tråd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för berömmet och kul att artikeln skapat lite diskussion :)

 

Har inte speciellt mycket att tillägga, men känns som om ett tack till de som berömt mig är på plats, liksom lyckönskningar om en fortsatt trevlig diskussion, om jag orkar och har lust kanske jag också hoppar in med lite klassiskt retoriskt skarpa demagogiska argument fyllda med värdeladdade ord! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokertidningarna lever med stor sannolikhet på annonsörspengar och jag skulle tro att de snarast är att betrakta som språkrör för siterna än att de har någon form av journalistisk ambition. Deras mål är inte så mycket att serva spelarna som att sälja spelare till siterna. Det gäller alltså komma ihåg att det inte är tidningen som är varan, det är du.

 

Follow the money typ...

Vet att det finns förklaringar. Det jag menar är att parres artikel skjuter luft, den är rätt ointressant eftersom den aldrig kommer att förändra innehållet i någon kvällstidning. Men det hade varit jävligt tufft om artikeln istället hade varit riktad till PM och FP.

Kvällspressens affärsidé bygger på att förstora och förenkla, lycka till att få dem att balansera bevakningen av det lilla sub-ämnet poker. Pokermagasinen har ju poker som specifikt ämne och består av en stor dos annonser. De får fylla sina tidningar med vilket redaktionellt material de vill så klart (för mig alltså, kanske inte för sina annonsörer). Skulle jag försöka förändra mediabilden av poker skulle jag dock börja med dessa magasin. Det är ju i stort sett samma personer bakom i alla fall PM och SVEPOF och det borde inte vara så svårt att övertyga dem om att det skeva innehållet i PM faktiskt stjälper en del av SVEPOFs agenda. Tycker inte det finns någon intressekonflikt mot annonsörerna i det, jag tror de flesta skulle uppskatta en sansad och balanserad bild av poker, inte minst de som vill avmonopolisera pokern. Tror knappast heller det skulle påverka upplagan negativt, jag menar ju inte antingen det ena eller andra, utan en balans. Fördelen pokermagasinen har jämfört med kvällstidningarna är ju att de har köparna klara (de pokerintresserade), de säljer ju inte på löpsedlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokertidningarna lever med stor sannolikhet på annonsörspengar och jag skulle tro att de snarast är att betrakta som språkrör för siterna än att de har någon form av journalistisk ambition. Deras mål är inte så mycket att serva spelarna som att sälja spelare till siterna. Det gäller alltså komma ihåg att det inte är tidningen som är varan, det är du.

 

Follow the money typ...

Vet att det finns förklaringar. Det jag menar är att parres artikel skjuter luft, den är rätt ointressant eftersom den aldrig kommer att förändra innehållet i någon kvällstidning. Men det hade varit jävligt tufft om artikeln istället hade varit riktad till PM och FP.

Kvällspressens affärsidé bygger på att förstora och förenkla, lycka till att få dem att balansera bevakningen av det lilla sub-ämnet poker. Pokermagasinen har ju poker som specifikt ämne och består av en stor dos annonser. De får fylla sina tidningar med vilket redaktionellt material de vill så klart (för mig alltså, kanske inte för sina annonsörer). Skulle jag försöka förändra mediabilden av poker skulle jag dock börja med dessa magasin. Det är ju i stort sett samma personer bakom i alla fall PM och SVEPOF och det borde inte vara så svårt att övertyga dem om att det skeva innehållet i PM faktiskt stjälper en del av SVEPOFs agenda. Tycker inte det finns någon intressekonflikt mot annonsörerna i det, jag tror de flesta skulle uppskatta en sansad och balanserad bild av poker, inte minst de som vill avmonopolisera pokern. Tror knappast heller det skulle påverka upplagan negativt, jag menar ju inte antingen det ena eller andra, utan en balans. Fördelen pokermagasinen har jämfört med kvällstidningarna är ju att de har köparna klara (de pokerintresserade), de säljer ju inte på löpsedlar.

 

Bra skrivet.

Det finns också andra media än kvällstidningar och pokertidningar, där jag tror att det finns plats för en mer nyanserad bild. Surrade lite om detta ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...