heltok Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 Någon med goda kombinatorikkunskaper som kan hjälpa mig med följande fundering?! Vad är sannolikheten att minst 1 av ens motståndare har ett PP? 1. Fullringbord, dvs 9st motståndare 2. 6maxbord, dvs 5motståndare Bonusfråga: Hur förändras sannolikheten om man själv har PP eller ej PP? Citera
Nidson Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 Hur exakt svar vill du ha? På ett ungefär är sannolikheten att minst en fi har pp: 1-(16/17)^x, där x=antal fi. 16/17 (dvs 48/51) är sannolikheten att inte få ett pp. 9 motståndare -> 42% 5 motståndare -> 26% Om man ska vara exakt måste man räkna med att sannolikheten för fi 2 ändras då man vet att fi 1 inte hade ett pp osv, men det tror jag blir extremt jobbigt att räkna fram i slutändan. Bonusfrågan: Sannolikheten blir marginellt större om du själv har pp. Citera
heltok Postad 17 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 17 Mars , 2006 Hur exakt svar vill du ha? På ett ungefär är sannolikheten att minst en fi har pp: 1-(16/17)^x, där x=antal fi. 16/17 (dvs 48/51) är sannolikheten att inte få ett pp. 9 motståndare -> 42% 5 motståndare -> 26% Om man ska vara exakt måste man räkna med att sannolikheten för fi 2 ändras då man vet att fi 1 inte hade ett pp osv, men det tror jag blir extremt jobbigt att räkna fram i slutändan. Bonusfrågan: Sannolikheten blir marginellt större om du själv har pp. Hehe, den kunde jag räkna ut själv... Hur mycket uppskattar du att den korrekta siffran är skiljd från dina siffor? (%enheter) Citera
Recommended Posts