AgentOrange Postad 18 Mars , 2006 Rapport Postad 18 Mars , 2006 Ja usch för folk som älskar USA. Alla ska ju hata dom idioterna. Mest partisk är nog du, Suppe, så ja, diskussion med dig är omöjlig. Denna film har postats här till leda, och kommer nån ut som "USA-vän" så blir han kritiserad för det. Själv älskar jag både Sverige och USA, av helt olika anledningar. På det politiska planet ligger jag närmare regeringen i USA, men det som känns bra med Sverige är att det är litet, modest och tryggt. Samtliga argument som filmen kommer med kan och har motbevisats. Vi vet vilka som ligger bakom, och varför. Sen kan man diskutera (men bör inte) om det som kom av det var bra eller inte. Jag tycker det var bra. Andra tycker inte det. Get over it. Citera
Suppe Postad 18 Mars , 2006 Rapport Postad 18 Mars , 2006 Ja usch för folk som älskar USA. Alla ska ju hata dom idioterna. Mest partisk är nog du, Suppe, så ja, diskussion med dig är omöjlig. Nu tog jag bort mitt inlägg men iaf, jag skrev inget om att hata utan bara påpekade att vissa är så partiska att det är löjligt, du verkar vara ny här så du har förmodligen missat tidigare diskussioner och har då ingen aning om vad som låg bakom mitt förra inlägg.. Men fortsätt med din Off Topic invasion, du verkar ju trivas här. Citera
Fido Postad 18 Mars , 2006 Rapport Postad 18 Mars , 2006 Denna film har postats här till leda, och kommer nån ut som "USA-vän" så blir han kritiserad för det. Snarare tvärtom. Om någon (jag) påstådde att det fanns en viss rimlighet bakom konspirationsteorin, att det inte alls är otänkbart att grupper i USA skulle kunna tänkas ligga bakom, då blev man kallad idiot. Så vänd nu inte på det hela, utan läs tråden och ta den för vad den är. Någon postar en gammal film, folk diskuterar det hela - och blir kallade idioter. För att det är HELT otänkbart att det här skulle kunna vara iscensatt av någon annan än bin Laden. Samtliga argument som filmen kommer med kan och har motbevisats. Vi vet vilka som ligger bakom, och varför. Jaså? Jaså? Och: Jaså? Har allt motbevisats på ett vettigt sätt? Det var nytt. Det mesta har ju bara bevisats på nivån "jag säger så, då är det så". T.ex är enda filmen som släppts på pentagonplanet de 5 rutor som visas i den här filmen. Som fanns överallt direkt efter. Och på den filmen ser man inget plan. Dessutom var den filmen daterad till den tolfte. (Övervakningskameran la till datumet, och det var 9/12.... ) Vill de tysta sådanthär så är det ju bara att släppa de filmer som beslagtagits. Men det är inte gjort. Varför? Finns massor av saker som inte är besvarade på ett vettigt sätt. DÄRFÖR finns sådanahär filmer. Dessutom kan du inte alls påstå att du vet vem som ligger bakom och varför. Allt du har är vad amerikanarna påstår. Det finns inget som som bevisar att Usama bin Laden låg bakom, åtminstone inget som håller i rätten. Sedan är det inget som säger att Usama var hjärnan bakom det hela! Han arbetade för CIA en gång i tiden. Inget som säger att inte någon grupp i USA utnyttjat honom igen. Nog är den förklaring vi fått förmodligen relativt väl överensstämmande med verkligheten. Antagligen är det precis så det gått till. Men att säga att konspirationsteoretikerna är helt idiotiska, att deras idéer är galenskap.... då är man väldigt naiv. Många saker går ju att skratta åt, men det dyker upp ett par vettiga frågor i det hela. Citera
AgentOrange Postad 19 Mars , 2006 Rapport Postad 19 Mars , 2006 Nej inget vettigt dyker upp. Tyvärr. Och ja, ALLT har motbevisats i seriösa sammanhang. Vissa till och med direkt syftande på filmen. Du kan nog hitta det mesta med en vanlig Google-sökning. Jag vet t ex att Popular Mechanics har en bra artikel, "Debunking the myths". Angående övervakningsvideor: det finns helt enkelt ingen förutom den dåliga som släppts. Jag tror att i "Loose Change" så säger dom att FBI stormade byggnader intill och beslagtog deras filmer - det stämmer inte. De flesta ställen har inte ens riktiga kameror, även om det ser ut så (vilket är meningen, uppenbarligen). Att det står 12:e september beror väl på en felinställning i kameran. Du tror väl seriöst inte att FBI har råkat plita dit fel datum på sin fabrikerade film? Om anklagelserna hade varit mer seriösa hade nog fler seriösa källor som FBI jobbat mer för att motbevisa anklagelserna. Som det är nu är dom så absurda att det helt enkelt inte tjänar nåt till. Det är faktiskt inte naivt att avfärda denna film och alla konspirationsanklagelser som liknar denna TOTALT. Det är helt sunt. Jag är så långt från naiv man kan komma, tro mig. Man märker att dom inte debatterar schysst, och fabrikerar fakta och bevis för att det skulle vara på deras sätt. Till och med värre än det Michael Moore sysslar med. Detta är mitt sista inlägg här. Edit: och eh, Usama bin Laden har aldrig jobbat för CIA... Edit 2: Motiv, erkännande från flertal personer, intelligence som stärker det, osv skulle inte hålla i rätten? Skämtar du? Citera
Gahlster Postad 20 Mars , 2006 Rapport Postad 20 Mars , 2006 Edit: och eh, Usama bin Laden har aldrig jobbat för CIA... Inte helt säker på om nämnda herre beblandade sig med talibanerna under Afghanistans uppror mot Sovjet, men dom tränade och stakeade CIA. Och det är ju ganska så känt. Citera
flibben Postad 20 Mars , 2006 Rapport Postad 20 Mars , 2006 Jag såg precis igenom hela den här dokumentären och jag tänker inte ge mig in i sakdiskussioner runtomkring den. Jag tror att det utan större tvivel inte kan ha gått till på det sättet som är dom oficiella förklaringarna. However, det viktiga med mitt inlägg är att rekomendera en sida där ni kan ladda ner alla filmer från videogoogle och liknande större sajter, just från google så kan man tanka i olika filformat. Keepvid.com Jag hoppas att så många som möjligt laddar ner filmen och sprider den. mvh // f Citera
Fido Postad 20 Mars , 2006 Rapport Postad 20 Mars , 2006 En del vettig text, men slutar med: Edit: och eh, Usama bin Laden har aldrig jobbat för CIA... Edit 2: Motiv, erkännande från flertal personer, intelligence som stärker det, osv skulle inte hålla i rätten? Skämtar du? Så då dog all trovärdighet. Usama fick stöd från USA för att kämpa mot Sovjet. Han var en del av de grupper som fick utbildning och matriel för att stoppa kommunismen. Det är Afganistan väldigt glada för idag. Punkt 2: Motiv? Hu? Erkännande? Vad har han erkänt? Som säger att det inte kan vara som jag sagt alltså? Flera personer dessutom? Fill me in, måste ha missat en hel del här! Den "intellegence" som du så svengelskt pratar om, vad pekar den på? Är den inte till stor stor del baserad på en grynig film där Usama påstås erkänna det hela? (Jag kan inte språket, så är inte säker själv) Visst är det mesta blaj. Visst är de flesta sakerna de påstår ytterst dumma. Men det är INTE naivt att lyssna på fler källor och bilda sig en objektiv bild av något. Att sätta sig in i alternativa orsaker. Må det vara 9/11 eller Palmemordet eller valet 2006. Naivt är att blunda för anledningar för att de inte stämmer med din världsbild. Agent: Förnekar du att USA torterar folk också? Eftersom de bevisligen inte kan göra något fel i din världsbild? Det måste ju vara en konspiration det med! Och nej. Vi har inte fått svar på allt. Kommer aldrig få. Det är en av poängerna med de stora frågorna. Finns ett svar så blir det aldrig någon diskussion. (Bortsett från religion av någon anledning, när folk också väljer att tro på det otroliga) Poängen här var inte att Loose change har rätt i allt de säger. Poängen var att de väcker en del intressanta frågeställninar om EN DEL av sakerna. Det finns krafter som verkar som vi inte har en aning om. Agendor som vi skulle bli rädda för om vi visste om dem. Och saker och ting sitter ihop mer än du tror. För att Usama ska starta en sådanhär grej så behövs pengar och utbildning. Varifrån fick han det, varför? Alla saker får effekter. Ibland kan det vara väldigt svårt att förutspå, men inget händer utan anledning. Citera
Recommended Posts