schenker Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Av någon anledning så fantiserade jag ihop nedanstående hand, fråga mig inte varför Diskuterade den lite med Markus347 när vi hade några minuter över på jobbet och fick nu lust att posta den här också. Vore kul att höra hur ni skulle resonera. Det rör sig om en live-turnering (NLT), ganska tidigt. Spelet är halvlöst, att 4-5 st ser floppen är vanligt. Vid preflop-höjningar så tajtar det dock till sig lite. BB är en erkänt duktig spelare och han vet också att du är väldigt skarp. Stackar (totalen går säkert inte ihop, men bry er inte så mkt om det : Seat 1 (SB) : 7600 Seat 2 (BB) : 9500 Seat 3: 11000 Seat 4: 10800 Seat 5 (du) : 10000 Seat 6: 8000 Seat 7: 10000 Seat 8: 11000 Seat 9: 9500 Seat 10: 10300 Blinds: 100/200 Du får: 8 8 Seat 3: Fold Seat 4: Call Seat 5 (du) : ? Kanske lite overkill att ställa första frågan här...dessutom har jag redan bestämt hur du ska agera men vi drar ut på det lite och frågar hur ni normalt gör här? Citera
schenker Postad 15 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 15 Mars , 2006 Jag nöjer mig med ett svar på denna nivå Som Nusseman säger, så är syn det vettigaste. Visst finns alternativet höjning, men när UTG+1 synat så bör man väl passa sig. Men på nästa nivå vill jag höra fler funderingar: Stackar (totalen går säkert inte ihop, men bry er inte så mkt om det : Seat 1 (SB) : 7600 Seat 2 (BB) : 9500 Seat 3: 11000 Seat 4: 10800 Seat 5 (du) : 10000 Seat 6: 8000 Seat 7: 10000 Seat 8: 11000 Seat 9: 9500 Seat 10: 10300 Blinds: 100/200 Du får: 8 8 Seat 3: Fold Seat 4: Call Seat 5 (du) : Call Seat 6: Fold Seat 7: Fold Seat 8: Fold Seat 9: Call Seat 10: Fold Seat 1 (SB): Fold Seat 2 (BB): Check Pott: 900 Floppen: 4 4 8 Seat 2 (BB): Bet 600 Seat 4: Fold Seat 5 (du): ? Vad gör och tänker du nu? Citera
Klyka Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Ja med den handen vill du se en billig flop. Dessutom, iom att du limpar den så blir det mer sannolikt att fler limpar, vilket ger bra odds + att BB har mindre incitament att göra ett statement mot eventuell höjare. Nåt sånt. Limpa alltså. Citera
Verdi Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Fem spelare bakom. Halvlöst spel. Tidigt i en turnering. Jag skulle syna och hoppas på att floppa ett set billigt. Ett alternativt spelsätt är väl att höja för att minska fältet och öka chansen till att vinna potten utan motstånd. Dock finns det inte så mycket att vinna på det eftersom potten blir väldigt liten i förhållande till risken. Hade det varit senare i turneringen och med högre blinds hade jag dock valt mellan att lägga eller höja. Citera
matte med slice Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Floppen. Tänker: Oj då Gör: Synar //Matte Citera
Verdi Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Jag nöjer mig med ett svar på denna nivå Som Nusseman säger, så är syn det vettigaste. Visst finns alternativet höjning, men när UTG+1 synat så bör man väl passa sig. Men på nästa nivå vill jag höra fler funderingar: Stackar (totalen går säkert inte ihop, men bry er inte så mkt om det : Seat 1 (SB) : 7600 Seat 2 (BB) : 9500 Seat 3: 11000 Seat 4: 10800 Seat 5 (du) : 10000 Seat 6: 8000 Seat 7: 10000 Seat 8: 11000 Seat 9: 9500 Seat 10: 10300 Blinds: 100/200 Du får: 8 8 Seat 3: Fold Seat 4: Call Seat 5 (du) : Call Seat 6: Fold Seat 7: Fold Seat 8: Fold Seat 9: Call Seat 10: Fold Seat 1 (SB): Fold Seat 2 (BB): Check Pott: 900 Floppen: 4 4 8 Seat 2 (BB): Bet 600 Seat 4: Fold Seat 5 (du): ? Vad gör och tänker du nu? Jag skulle absolut välja att bara syna i hopp om att fler spelare ska välja att syna. Har vi sen lite tur så är turn en A eller en K så att vi kan bli rikligt belönade av nån som träffar högt par. Risken att bli utdragen ser jag som minimal. Nån kanske har ett överpar som kan träffa sin två-outare men den risken är jag villig att ta. Särskilt eftersom ingen valde att höja preflop. Jag tror i vilket fall inte att det finns någon möjlig hand som klarar att stå emot en höjning på den där brädan om inte nån stackare sitter med en fyra. Men om nån sitter med en fyra lär vi få betalt på senare gator. Citera
matte med slice Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Schenker kommer säkert dragandes med ett fyrtal, men då får man väl betala av. Citera
Verdi Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Schenker kommer säkert dragandes med ett fyrtal, men då får man väl betala av. En fingerad bad beat menar du? Citera
Hakflem Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Turn. Här tänker jag "Hoppsan vilken flop" och bestämmer mig snabbt för att att denna hand ska spelas till slutet! Jag synar på flop och hoppas innerligen på att spelaren innan har ett överpar (ganska troligt) och att nån av lirarna efter mig har en fyra och höjer med den... Planerar på att klämma in en höjning på turn i alla fall. Citera
Verdi Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Jag tycker inte man kan anta att nån har ett överpar. Då borde de ju ha höj pre. Om det inte är 99 dårå. Eftersom det bara finns en åtta kvar i leken så är det inte så troligt att den är i spel. Det är väl iofs inte så troligt att nån av fyrorna är kvar i spel heller. Möjligt att nån sitter med suited connectors innehållande en åtta eller en fyra eller möjligtvis A8s/A4s. Det kan ju vara lägre pockets också som vill veta var han står. 77 eller 66 t ex. Citera
LuckyMan Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Preflop så skulle jag höjt till 725. På floppen är syn givet, man vill ju inte skrämmas... Citera
Nusseman Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Svårt att få bra betalt av svaga händer där. De händer som betalar av kommer syna oavsett hur du spelar, så du kan lika gärna ta i lite redan på floppen. Höj nånstans runt pott och håll tummarna för att BB har Om BB är erkänt duktig kommer han ju ganska lätt genomskåda en "svag" syn. Vad ska du när du synat i tidig position preflop och synar på en flopp utan drag när du sitter i kläm? Citera
schenker Postad 15 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 15 Mars , 2006 Seat 9 lägger sig, kan jag säga. Så det är bara du och BB som återstår. Är det bara Verdi som försöker sätta BB på olika händer? De som han angav är väl alla rimliga, men finns det fler? Pocket T till A, är dom troliga? Låga PP? Citera
Hoson Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Pocket T till A, är dom troliga? Låga PP? Tycker inte de är troliga. Skulle inte den erkänt duktiga BB höjt på dessa pre flopp för att minimera fältet? EDIT: låga pp kan finnas med i hd'n Jag callar BB's bet och inväntar turn kortet. Citera
Verdi Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Svårt att få bra betalt av svaga händer där. De händer som betalar av kommer syna oavsett hur du spelar, så du kan lika gärna ta i lite redan på floppen. Höj nånstans runt pott och håll tummarna för att BB har Om BB är erkänt duktig kommer han ju ganska lätt genomskåda en "svag" syn. Vad ska du när du synat i tidig position preflop och synar på en flopp utan drag när du sitter i kläm? Syna flop. Checka bakom turn. Hoppas på bluff alternativt värdebet av högt par på river. Så tror jag att man får ut lite värde av nån med svag hand. Om nån har en fyra och orkar stå emot en höjning så kommer vi ju att dubbla upp oavsett om vi synar eller höjer på floppen. Citera
brut Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Jag har kommit fram till att BB ska ha 8 på handen. Dels är det hans troligaste hand dels är det den handen man ska spela imot om man vill maximera sin vinst. Detta pga följande argument. - Om fi hade fyrtal, kåk eller i viss mån triss så vill han normalt sett ge frikort. Har han 8 är det en katastrof om det blir rundcheck. Då han blir tvungen att lägga på turn. Han har oftast bäst hand och måste skydda den på flopp. - Skulle BB trots allt ha triss eller bättre så är det i praktiken inget värde i att sätta honom på en hand då pengarna troligen automatiskt kommer att hamna i potten. Så därför bör man spela mot 8 hand och syna flopp, höjer man så foldar han säkert. Citera
schenker Postad 15 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 15 Mars , 2006 OK, dom flesta verkar inne på syn på floppen. Nusseman skulle kunna tänka sig en raise där och det skulle väl inte heller vara fel. Men då kommer garanterat siste man lägga sig? OK, vi fortsätter: Stackar (totalen går säkert inte ihop, men bry er inte så mkt om det : Seat 1 (SB) : 7600 Seat 2 (BB) : 9500 Seat 3: 11000 Seat 4: 10800 Seat 5 (du) : 10000 Seat 6: 8000 Seat 7: 10000 Seat 8: 11000 Seat 9: 9500 Seat 10: 10300 Blinds: 100/200 Du får: 8 8 Seat 3: Fold Seat 4: Call Seat 5 (du) : Call Seat 6: Fold Seat 7: Fold Seat 8: Fold Seat 9: Call Seat 10: Fold Seat 1 (SB): Fold Seat 2 (BB): Check Pott: 900 Floppen: 4 4 8 Seat 2 (BB): Bet 600 Seat 4: Fold Seat 5 (du): Call Seat 9: Fold Pott: 2100 Turn: 3 Seat 2 (BB): 1500 Seat 5( du): ? EDIT: Vad tänker/gör du? Vad tror ni att Fi sätter er på för hand ? Citera
matte med slice Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 sitter han på 84? x4? Ngt borde han ha eftersom han bettar igen. Syn och vänta på rivern. //Matte Citera
Nidson Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 sitter han på 84? x4? Ngt borde han ha eftersom han bettar igen. Syn och vänta på rivern. Va..... varfö... varför inte höja om du tror att han har en stark hand? Jag förstår inte. Citera
naiski2 Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Han borde rimligen sätta mig på ett par. 22 upp till 1010. Därför dags för en raise till 3000. När han sen trycker in kommer synen. *S* Citera
ogredani Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Vid flopp syn. Förhoppningsvis kommer ju ett överkort som Fi träffar, eller så kanske ett färgdrag kommer för Fi som man kan få honom att betala lite för iaf och sen hoppas att han sätter färgen på river. Nackdelen är ju dock att om han inte sitter på färgen och istället tror att du representerar färgen när du vill betta din kåk på river. Alternativt så försöker han själv betta bort ett färgdrag om han inte själv sitter på det, vilket ger värde till potten. Vid turn känns det också bra med syn. Nu vet man ju inte hur aggressiv han är postflopp, men han verkar ändå vara villig att betta så låt honom betta ut vad han har. Man får anta att man sitter på stålet hela vägen så länge ingen tredje 4:a hamnar på brädan. Edit: Angående Fi:s read på dig. Han borde sätta dig på stål. Du limpar knappast AA-QQ. Du kan rimligtvis ha 34s,45s,78s,89s,99-JJ, (förutom 44 och 88) men då hade du nog re-raisat honom på flop för att se var du står (alternativt fold med 78s,89s). Ibland kan man förvisso syna floppen med JJ,34s,45s, för att hoppas på blank turn och re-raisa. Men om jag hade varit Fi hade jag blivit riktigt svettig om jag fick en syn på turn, för då känns det som att du har 44 eller 88 och låter mig betta in i dig. Citera
tikhal Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Slå om till ungefär 4k, har han en fyra vill du ha in såsen nu. fast kanske lite svagare, har han en fyra kan man ge honom chans att träffa sin kicker med. Har han inte fyran lär inte så mycket mer hända ändå Citera
Hoson Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Synd...skulle hellre vilja sett ruter/hjärter/spader Nu vettefan jag lutar åt ett gayraise och hoppas att han slår om. Vid omslag åker resterande av keramiken in. Citera
LuckyMan Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Att fi på BB valde att bara checka preflop på BB säger oss väl rimligen att han inte har en allt för stark hand. Jag skulle säga max A10 eller par upp till 77. Händer som inte är troliga är specielt troliga med tanke på bordet och din egen hand är just 84, 8x, 4x eller bättre än ovanstående antagande tycker jag. Dessa händer skulle fi förmodligen checkat när han agerar först dessutom. Jag tror att det troligaste är att han har 55, 66, 33, 22, alt alla kombinationer sämre än A10/KQ. Att han betar tyder dock på att han tror att floppen passar honom bättre än övriga, detta tyder på A10 eller lågt par enligt ovan. Din syn på floppen säger inte speciellt mycket om din hand så hans bet på turn kan mycket väl vara för att han tror att han kan få ett lågt par att lägga sig genom att beta eller att han just har ett lågt par eller A10 och tror att det står. Har vi riktigt tur så hade han 33 och träffade kåken. En re-raise till 3 000 känns bra då det ger honom möjligheten att bluff-slåom all-in. Det känns också som ett "svagare" move än syn. Alternativet är all in, men då lägger han nog alla händer som inte har 4,8 eller 33 i sig? Citera
Recommended Posts