Gå till innehåll

Stakad, hur bör man lägga upp det hela?


Skandal

Recommended Posts

Hejsan pokervänner!

 

En av mina vänner vill staka mig för 3-6 fixed limit.

 

Min bakrund är att jag är en hyffsat framgångsrik teknisk fysiker som spelat ungefär en månad och ökat från 200 $ till 1000 $ på pacific, på 0.25/0.5$ upp till 1/2$ borden.

 

Jag har inte någon aning om vad som är en bra deal för att bli stakad för 3-6$ party. Naturligtvis är jag smickrad för att min vän vill staka mig, men jag har inte någon aning om vad som är en bra deal för oss.

 

Jag är hyffsat seriös, har läst TOP, HFAP, SSHE.

 

Någon som har någon input från liknande situationer?

 

Om jag blir stakad helt, vad ska jag ta för procent för att inte förlora jämfört med att fortsätta med min nuvarande BR (1000$ på pacific)?

 

/Fred

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad är det för arrangemang vi talar om här, stakande kan gå till på väldigt olika vis. Jag är inte särskilt kunnig om något av dem, men det är ett måste att specificera exakt vad som gäller för att kunna resonera kring det på ett vettigt sätt.

 

Till att börja med så förstår jag att du vill bibehålla och helst öka din förväntade vinst per timme. Då behöver vi naturligtvis en uppskattning för din nuvarande vinst per timme, troliga vinst per timme vid 3-6 samt helst även standardavvikelser för dessa.

 

Vidare så bör det också påpekas att din nuvarande ekonomi hyffsat väl tillåter att du spelar 3-6. Om du inte ska göra det så beror det snarare på osäkerhet kring din skicklighet än för stor risk att torska. Påpekas bör också att det råder ganska stor osäkerhet kring din skicklighet eftersom du antagligen inte spelat så mycket under en månad och att tur även spelat in. Vi kan antagligen säga att du är en förväntad vinnare, eftersom det är lätt på den här nivån, men det går inte så bra att säga så mycket om din förväntade vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svaret!

 

Jag har inte någon aning om vad min förväntade vinst per timme är, men jag förstår att det är relevant.

 

Jag har varit med om en 250 BB nedåt sving under min ganska korta pokerkariär. Därför är jag ganska konservartiv själv när det gäller val av nivå. Jag planerar att byta till 2-4 när jag nått 1900 $

 

(Jag tror ärligt talat inte att mitt nedåt sving helt berodde på oförmåga, snare något man får räkna med till och från i fixed limit).

 

Som jag ser det finns det flera sätt att lägga upp det hela på. Endera tar min vän hela risken och låter mig få en procent av vinsten, eller så står jag för en del av BR och får en större del av vinsten. Och jag vill ju naturligtvis tjäna bättre pengar än vad jag gör på 1-2 pacific.

 

Om min kompis står för en BR på 2500 är det då rimligt att jag får 50% av vinsten utan att investera något själv?

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din polar vill tjäna lätta pengar och att du gör jobbet! Skulle alrig nedlåta mig till att bli stakead lägre än 100/200 fixed. Nån jävla risk ska han väl ta eller? Annars har han inget med vinsten att göra! Den lilla risken det innebär att spela 3/6 kan du ta själv om du tar ditt pokerspelande på allvar. Tänk på att det är du som lägger in timmarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om en 250 BB nedåt sving under min ganska korta pokerkariär. Därför är jag ganska konservartiv själv när det gäller val av nivå. Jag planerar att byta till 2-4 när jag nått 1900 $

Det är ju på sätt och vis bra att du haft en rejäl nedåtsväng, dels för att det gör det sannolikare att du spelat bra om du trots det är plus samt att det också ger dig en smak för pokerns nedsidor.

 

Om min kompis står för en BR på 2500 är det då rimligt att jag får 50% av vinsten utan att investera något själv?

Om jag förstått det hela rätt: Din kompis går in med 2,5k, du lirar 3-6 på party och när dealen är över tar han först tillbaka sina 2,5k och eventuell överskjutande del delas sedan upp.

 

En sak jag inte ser här är någon tidsbegränsning, avslutningsvillkor, krav på exklusivitet, mm. Det är saker som är viktiga att reda ut, särskilt om du ska spela en kompis pengar.

 

Din polar vill tjäna lätta pengar och att du gör jobbet!

Genom att stakea en nybörjare för 3-6? Känns inte direkt som något lysande sätt att göra lätta pengar.

 

Skulle alrig nedlåta mig till att bli stakead lägre än 100/200 fixed. Nån jävla risk ska han väl ta eller?

Det verkar som han ska ta 100% av risken, räcker det?

 

Annars har han inget med vinsten att göra! Den lilla risken det innebär att spela 3/6 kan du ta själv om du tar ditt pokerspelande på allvar. Tänk på att det är du som lägger in timmarna!

Det här tycker jag dock är relevant, det är bara ekonomiskt relevant att bli stakead om man har en begränsad ekonomi (eller är dålig). Har man en ekonomi som klarar den aktuella nivån (och för 3-6 behövs det inte direkt sjuka pengar) och är duktig så kommer frirulleaspekterna på det hela ändå göra alla dealar ointressanta som är tillnärmelsevis rättvisa mot stakearen. Men eftersom Skandal är nybörjare så borde en sån här deal vara extra intressant, dels för att han kan få göra sin misstag under ett skyddsnät, och dels för att det är bra att kunna accelera i nivå med liten risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar luta åt att inte ta dealen ändå. Det känns som att det är svårt att förhandla fram något som jag tjänar bättre på än vad jag gör med nuvarande BR på 1-2 pacific.

 

Det vore ju naturligtvis spännande att ta reda på om mitt spel håller även på högre nivå. Men med lite flyt borde jag kunna spela 3-6 med egen rulle om någon månad i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart stakead innan ingen tid för det nu, bygger egen mini rulle istället :), har många kompisar som är det från usa.

 

Dealen funkar så här för mig ock de andra som är stakeade (kul ord!) av samma snubbe. I början så fick du en viss summa stålar och snubben som stakar tar 50% av vinsten, om du gular stålarna så kommer det nya.

 

Efter ett tag om du visar bra vinster så kommer det mer pengar så du kan hoppa upp i limits, standard grejen är ungefär att visa att du klarar av att bygga en rulle.

 

Fick 300, tripplade det, snubben trycker in 3000 till, du kan nu hoppa upp i limits lite. går allt bra så kommer det mer pengar etc.

 

Du får 50% , snubben tar alla risker. Ganska enkelt.

 

Pm om vill ha mer info, eller bara fråga här :)

 

Mvh

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dealen funkar så här för mig ock de andra som är stakeade (kul ord!) av samma snubbe. I början så fick du en viss summa stålar och snubben som stakar tar 50% av vinsten, om du gular stålarna så kommer det nya.

Så hur bestämmer man när vinsten ska delas och dealen är över då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...