Gå till innehåll

FLT - ATo blir TPGK


crillux

Recommended Posts

Väldigt passivt bord. SB just satt sig och bara spelat ett fåtal händer när detta inträffar.

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is UTG+2 with T:heart:, A:club:.

2 folds, Hero raises, MP1 calls, 4 folds, SB calls, 1 fold.

 

Vettigt att höja först in från den här positionen med ATo eller är det överoptimistiskt?

 

Flop: (7 SB) 7:spade:, Q:club:, A:spade: (3 players)

SB bets, Hero raises, MP1 folds, SB calls.

 

Kan han leda ut med Qx eller ett sämre A? Ja, jag tror det, och jag vill ha bort MP1 om han är på drag. SB kan ju också sitta på drag, även om jag kanske inte förväntar mig att han ska leda ut då. Svårt att säga utan read förstås.

 

Turn: (5.50 BB) 4:club: (2 players)

SB checks, Hero bets, SB calls.

 

4 känns inte som något scare card här precis, och när SB checkar vill jag förstås betta mitt TP.

Bonusfråga: Hur hanterar man ett omslag här? Ofta har ju Fi rejält på fötterna vid omslag på turn.

 

River: (7.50 BB) 5:spade: (2 players)

SB checks, Hero checks.

 

3 spader på bordet och givet hur Fi har spelat kan han mycket väl ha dragit till färgen. Är inte så säker på att jag får syn av ett sämre A här, och då jag inte vet hur jag ska hantera ett omslag så väljer jag att checka bakom. För fegt?

 

Final Pot: 7.50 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja PF är nog lite optimistisk.

 

På Floppen är det ganska tufft av SB att beta in i dig när du höjt från UTG+2, du träffar bra på den floppen. Helt rätt att höja dock, inte för att bli av med draget, (har svårt att se vilket drag du kan bli av med som inte redan är borta) utan för värde, SB har säkert ett sämre A.

 

Turn, när MP1 foldar så blir det riskabelt för SB att checka, om han sitter på nåt bra så borde han beta ut, jag hade betat.

 

River, Tveksamt hur mycket värde det finns i att beta. Om han har ett sämre A så har du redan visat på flopp och turn att du inte blir störd av ett A. Varför ska han då syna. Om han dragit till färgen så blir du höjd om du betar. Jag vet ärligt talat inte om det är värt att beta här. Jag hade checkat. Det här får Morberg/Hjort reda ut!!

 

 

Bonusfrågan; om du blir c/r på turn sitter han säkert på tvåpar, beroende på vad så har du massa hidden outs, kan vara läge att syna ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja PF är nog lite optimistisk.

 

River, Tveksamt hur mycket värde det finns i att beta. Om han har ett sämre A så har du redan visat på flopp och turn att du inte blir störd av ett A. Varför ska han då syna. Om han dragit till färgen så blir du höjd om du betar. Jag vet ärligt talat inte om det är värt att beta här. Jag hade checkat. Det här får Morberg/Hjort reda ut!!

 

.

 

Att han skulle lägga ett A här finns inte... Det här är 0,5/1, folk synar ner med sämre än så. PP, en Dam och till och med en sjua. Ett sämre A är dessutom mycket troligt. Den här rivern måste du bara beta för värde!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt passivt bord. SB just satt sig och bara spelat ett fåtal händer när detta inträffar.

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is UTG+2 with T:heart:, A:club:.

2 folds, Hero raises, MP1 calls, 4 folds, SB calls, 1 fold.

 

Vettigt att höja först in från den här positionen med ATo eller är det överoptimistiskt?

 

Hilger rekommenderar att höja först in i middle position (UTG+3 - UTG+5 vid 10 spelare) så att höja i UTG+2 känns helt ok på ett passivt bord. Sklansky rekommenderar syn, och det är klart att det är trevligt att låta motståndarna limpa in med Ax också.

 

Flop: (7 SB) 7:spade:, Q:club:, A:spade: (3 players)

SB bets, Hero raises, MP1 folds, SB calls.

 

Kan han leda ut med Qx eller ett sämre A? Ja, jag tror det, och jag vill ha bort MP1 om han är på drag. SB kan ju också sitta på drag, även om jag kanske inte förväntar mig att han ska leda ut då. Svårt att säga utan read förstås.

 

Leder han här får man betala av!

Det troliga är väl att han har ett ess och bettar för att tvinga dig att lägga ett pocketpar. Har han en monsterhand lär han väl checkraisa istället, eller vänta till turn. Har han set eller AQ är det inte många kort han skall vara rädd för, det är inte troligt att du har färgdraget - och du lär väl betta om han checkar.

 

Det kan väl vara vettigt att betta för att tvinga ut den tredje spelaren, för att slippa färgdrag, och även hålstegar. Dessutom leder du troligen mot SB.

 

Turn: (5.50 BB) 4:club: (2 players)

SB checks, Hero bets, SB calls.

 

4 känns inte som något scare card här precis, och när SB checkar vill jag förstås betta mitt TP.

Bonusfråga: Hur hanterar man ett omslag här? Ofta har ju Fi rejält på fötterna vid omslag på turn.

 

Normalt är man väl slagen vid ett omslag på turn, men med två höga kort på floppen får han räkna med att du också har en bra hand. Du höjde preflop o synade ett bet med A synligt och med en spelare kvar att agera. Det innebär att du rimligen nu kan ha [AA,AK,AQ,QQ,AJ, möjligen AT, KK]. Har han tvåpar nu, där det ena paret är lågt, kan han vara stenslagen ändå.

 

River: (7.50 BB) 5:spade: (2 players)

SB checks, Hero checks.

 

3 spader på bordet och givet hur Fi har spelat kan han mycket väl ha dragit till färgen. Är inte så säker på att jag får syn av ett sämre A här, och då jag inte vet hur jag ska hantera ett omslag så väljer jag att checka bakom. För fegt?

 

Final Pot: 7.50 BB

 

Har han dragit in färgen får han vara beredd på att du checkar bakom honom. Å andra sidan, han kan ju inte tänka annat än att du har ess med bra kicker, sämst T. Han skall vara bra nyfiken för att syna om han inte slår ess med bra kicker. Jag tror inte det är så stor skillnad i EV mellan dina valmöjligheter, men tror nog du gör rätt. Det är fler som checkraisar färgen än som är dumnyfikna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hilger rekommenderar att höja först in i middle position (UTG+3 - UTG+5 vid 10 spelare) så att höja i UTG+2 känns helt ok på ett passivt bord.

Mot passiva spelare borde du föredra en draghand som JTs framför ATo. På ett väldigt tight bord kanske det är ok att öppningshöja, men typiskt skulle jag låta bli.

 

Jag är ganska splittrad v.g. bet på river men eftersom du har beteckat bordet som väldigt passivt utgår jag från att SB tillhör den skaran. Då lutar det över till en bet. Med en sådan read på fi borde det vara hyfsat enkelt att lägga din hand om han nu skulle check-höja river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt beslut angående river förstås. Den här gången sparade jag ett bet:

Jag: T:heart: A:club:

SB: A:diamond: 5:club:

 

Klonkskills deluxe!

 

Call PF. Tokigt(haha) tight och lägga PF.

 

Kan säkert i längden vara värt 3BB att veta att detta är en kille som du verkligen kan värdebeta ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle jag säga att ett raise på turn inte alls behöver betyda 2-par utan lika gärna att han nu även fick ett klöver-färgdrag till sitt par.

Det är ett spel jag ser ofta (och för all del använder ibland). Så det är bara att syna ner (om färgen inte dyker upp på river) med den brädan om du blir raisad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...