Gå till innehåll

TV4s Deal or No deal, hur ska man tänka?


Max Cady

Recommended Posts

Deal or no deal går ut på att det finns 26 st väskor som alla innehåller en summa pengar, den högsta är 5 miljoner och den lägsta antagligen några kronor. Man väljer en av de 26 väskorna utan att veta hur mycket den innehåller. Man väljer sen bort 6 av de återstående väskorna och får då veta vilka summor de innehåller. Man får sen ett bud på den väska man valt från början. I klippet som jag länkat till nedan verkar det som att budet ligger i mitten av de återstående summorna. Det är alltså fifty/fifty om man i "sin" väska har en högre eller lägre summa (rätta mig om jag har fel!). Hur ska man resonera? Ska man ta dealen om den överstiger en summa man på förhand bestämt sig för att ta eller finns det nån logik man ska följa i sitt beslut? Om man väljer att inte ta dealen man blir erbjuden får man välja bort ytterligare 5 väskor och får då se summan de innehöll. Där slutar klippet så man vet ej fortsättningen.

 

Ja, min fråga är: hur tänker man? Vet att forumet kryllar av människor med logiskt tänkande! Ska vara med vid inspelningen men man vet ej på förväg om man får tävla. Vill därför gärna vara förberedd!

 

Kolla länken och klicka på videoklippet från den amerikanska versionen.

 

 

http://www.tv4.se/tavlaovinn/dealornodeal/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl väldigt mycket på hur mycket man vågar chansa.

 

Men strikt matematiskt bör du väl aldrig ta en deal som inte ger mer än den genomsnittliga vinsten i din väska och ta en deal såfort den överstiger den genomsnittliga vinsten, om de nu erbjuder sådana deals.

 

hur räknar du då ut den genomsnittliga vinsten i din väska?

Säg att vinterna är följande (jag hittar på dem alltså)

 

.5

1

5

10

20

30

40

50

100

200

300

400

500

1000

2000

3000

4000

5000

10000

20000

50000

100000

500000

1000000

3000000

5000000

 

då är väskan du väljer från start värd. (0.5 + 1 +5 + ... 5000000)/26 ~ 370 000 kr

 

Detta är alltså väskan värd när du väljer den utifrån vad du vet då. När du sedan öppnar andra väskor så kommer ju värdet på din väska att ändras. du måste alltså räkna om din förväntade vinst efter varje öppningsomgång för att kunna värdera bankens bud.

 

tänk dock på att EV bara är intressant om du kan upprepa det hela många många gånger. Det kan alltså vara intressant att även ta en deal som är sämre än den förväntade vinsten för att på så sätt minska sin varians. Du kommer ju troligen bara att få chansen en gång ;)

 

EDIT:

ballers länk funkar ju väldigt bra den med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte ifall det är så men skulle i alla fall vara kul ifall de som erbjuder dealsen vet vad som finns i väskan vår hjälte har valt. Typ ifall det är två väskor kvar, en med en miljon och en med 10 kronor. Och så vet programledarn att killen har valt den med 10 kronor och erbjuder honom en 11 kronors deal.. hehe ;)

 

Eller så är det samma två väskor kvar och så erbjuder han honom 700 000kr (vilket ju är över snittet på 500 005) vilket borde få våran hjälte att tro att gubben vill att han ska ta dealen. Med andra ord blir vår hjälte ganska säker på att han har miljonen och avstår dealen bara för att se att han endast hade 10kr väskan.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puhh....Det är ju inte helt lätt att snabbt räkna ut medelvärdet allteftersom väskor tas bort, speciellt inte i huvet, snabbt, under en tv-inspelning! Några tips på hur man enkelt och snabbt kan räkna? Fattade på "wikipeda" att det är smart att inte ta den första/de första erbjudandena då dessa i regel är betydligt lägre än medelvärdet av återstående väskor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man tänka såhär: om en väska med en låg summa tas bort ligger man på +1. Om sen en till låg summa tas bort hamnar man på +2. sen kanske en hög summa försvinner och då är man tebax på +1. Hajjar ni? Det är ju som jag skrev i mitt tidigare inlägg HELT omöjligt att räkna dessa summor i huvet, snabbt under en inspelning! Det enda man iofs vet med min +- metod är om man har fler höga än låga summor kvar.... :?

Fan, jag måste verkligen ha hjälp med det här. Det är förbannat frustrerande! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max Cady:

 

Tror tyvärr att det är rätt kört om du inte är väldigt bra på huvudräkning. Det enklaste sättet tror jag är att först ta reda på totalsumman av priserna och sedan dela på antal väskor. Om vi för skojs skull antar att totalsumman är 5 200 000 och det finns 26 väskor från start så är ju varje väska värd 200 000.

 

Sedan är det bara att hålla koll på vilka väskor som åker - om ex. 700 000 i prispengar försvinner på första sex väskorna så blir den kvarvarande totalsumman 4 500 000 och det finns 20 väskor kvar. Alltså är varje väska värd 225 000. Att göra sådana uträkningar är inte specieltl svårt om man är bra på huvudräkning, vilket väl råkar vara det enda inom matematiken jag är hyfsad på :)

 

(bara för att jag skrev så kommer säkert jag ha haft ngt grovt fel med i min beräkning)

 

EDIT: Tänk bort nollorna. 4 500 000 / 20 kan du ju gott räkna 45/20 och sedan addera tillräckligt med nollor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man tänka såhär: om en väska med en låg summa tas bort ligger man på +1. Om sen en till låg summa tas bort hamnar man på +2. sen kanske en hög summa försvinner och då är man tebax på +1. Hajjar ni? Det är ju som jag skrev i mitt tidigare inlägg HELT omöjligt att räkna dessa summor i huvet, snabbt under en inspelning! Det enda man iofs vet med min +- metod är om man har fler höga än låga summor kvar.... :?

Fan, jag måste verkligen ha hjälp med det här. Det är förbannat frustrerande! :shock:

Ska du vara med i showen eller? Hur som helst så kan du ju vänta tills det är typ 7 väskor kvar innan du börjar fundera på deals..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man tänka såhär: om en väska med en låg summa tas bort ligger man på +1. Om sen en till låg summa tas bort hamnar man på +2. sen kanske en hög summa försvinner och då är man tebax på +1. Hajjar ni? Det är ju som jag skrev i mitt tidigare inlägg HELT omöjligt att räkna dessa summor i huvet, snabbt under en inspelning! Det enda man iofs vet med min +- metod är om man har fler höga än låga summor kvar.... :?

Fan, jag måste verkligen ha hjälp med det här. Det är förbannat frustrerande! :shock:

Ska du vara med i showen eller? Hur som helst så kan du ju vänta tills det är typ 7 väskor kvar innan du börjar fundera på deals..

 

Jag och farsan ska dit men man vet inte om man får spela. Antar att dom slumpar fram vem som får göra det. Vill vara förberedd i fall att. tror att jag har större chans att bli rik på "deal or no deal" än på pokern! :D

Vänta tills sju väskor är kvar? Varför det? vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta tills sju väskor är kvar? Varför det? vad menar du?

 

Därför att Bankern som erbjuder deals kommer att erbjuda deals som är nära värdet av väskorna ju längre man kommer, i början kommer Bankern bjuda under det genomsnitt som finns.

 

då torde man kunna krama ur bäst värde ur en deal.

 

Precis...

 

Men som sagt..."depending on your risk tolerance." så det beror lite på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man kanske tänka såhär: man sätter en gräns för hur stor risk/chans man är villig att ta. Säg tex att det är 4 väskor kvar 5kr, 500kr, 50.000kr och 500.000kr. Chansen att få 50.000kr eller mer är 1 på 2, en coinflip alltså. Är man villig att singla slant om pengarna så gör man det helt enkelt. Vet ju ej vad dealen skulle ligga på i detta fall men en summa en liten bit under 50.000kr skulle jag nog ta. Om istället det är 4 väskor kvar med 5kr, 500kr, 5000kr och 500.000kr då är dealen given enligt mig. Man har ju bara 1 chans på 4 att få lite schyssta stålar med sig hem. Dealen borde i detta fall vara väldigt mycket lägre än 500.000kr men samtidigt en bit över skitsumman 5000kr! Tror alltså att man ska dissa alla dealar ganska långt in i spelet för att sen räkna på hur stor chansen är att få en hygglig summa. Detta förutsatt att inte de 10 högsta summorna blivit plockade redan. Har kört ganska många gånger på nedanstående länk och kommit fram till att detta nog är det bästa sättet. Det är ju helt beroende på slumpen vilken väska man valt från början.

 

provspela: http://www.nbc.com/Deal_or_No_Deal/game/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk dock på att EV bara är intressant om du kan upprepa det hela många många gånger.

Det där är bara din torra humor va?

 

Ok, det var kanske dåligt formulerat av mig. Det är klart att du väljer säkert alltid det beslut som ger dig mest EV. Själv är jag däremot en sån som styrs av fåniga saker som känslor och som fegar ut om jag bara har chansen att ta ett (stort) beslut en eller ett fåtal gånger.

 

Säg tex att det finns två väskor kvar, den med 5Mkr och den med 1kr. Banken ger mig ett bud på 2,1Mkr. Helt klart sämre än vad jag i genomsnitt skulle vinna om jag öppnade min väska men jag skulle ta den dealen utan tvekan. Då jag bara kommer att hamna i den här situationen en gång i mitt liv (vilket är ett ganska säkert antagande).

Hade jag valt att öppna väskan och då vunnit 1kr hade trösten i att veta att mitt beslut i längden skulle ge mig 400K mer inte hjälp mig speciellt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var kanske dåligt formulerat av mig. Det är klart att du väljer säkert alltid det beslut som ger dig mest EV. Själv är jag däremot en sån som styrs av fåniga saker som känslor och som fegar ut om jag bara har chansen att ta ett (stort) beslut en eller ett fåtal gånger.

Jag är helt och hållet med på användbarhetsargument (5 miljoner är inte 2,5 gånger bättre än 2 miljoner för de flesta av oss, osv) och sånt. Det var mer den exakta betydelsen av ditt uttalande som förvirrade mig eftersom det är precis den typen av märklig grej som matten00bs säger och det helt enkelt var väldigt okaraktäristiskt, samt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...