Gå till innehåll

Pokersajt kräver tillbaka felaktig utbetalning


Malasp_05

Recommended Posts

Så här ligger det till. Jag fick igår ett e-mail från supporten på pokerium där det stod att dom har gjort ett fel med en utbetalning till mig. Jag hade gjort ett uttag på drygt 1000kr, men dom har betalat ut 10 000kr. När jag nu kollar efter så ser jag att det här stämmer och att dessa pengar sattes in hos mig för ca tio dagar sedan.

 

En del av dessa pengar har jag använt redan, men nu vill alltså pokerium att jag ska betala tillbaka. Det har jag full förståelse för, men det är ju dom som har skapat situationen och jag som kommit i kläm. Jag har ingen lust att blåsa dom på några pengar, men samtidigt så hamnar jag i en jäkla olustig sits då jag använt en del av dessa pengar i tron att dom var mina.

 

Hur hanterar man en sån här situation egentligen? Vad har dom för rättigheter rent juridiskt? Nån som har varit med om nåt liknande?

 

* Flytt till E&J - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är du så jäkla dum att du tror du kan spendera pengar som du vet betalats ut av misstag får du nog ta o skylla dig själv.

 

Jag fick alltså besked igår om att detta var en felaktig utbetalning. Ca tio dagar efter utbetalningen. Jag gör uttag och insättningar på olika pokersidor flera gånger i veckan och jag kontrollerar ju inte varenda transaktion så att dom stämmer. Följdaktligen visste jag inte om att detta fel hade gjorts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ligger det till. Jag fick igår ett e-mail från supporten på pokerium där det stod att dom har gjort ett fel med en utbetalning till mig. Jag hade gjort ett uttag på drygt 1000kr, men dom har betalat ut 10 000kr. När jag nu kollar efter så ser jag att det här stämmer och att dessa pengar sattes in hos mig för ca tio dagar sedan.

 

En del av dessa pengar har jag använt redan, men nu vill alltså pokerium att jag ska betala tillbaka. Det har jag full förståelse för, men det är ju dom som har skapat situationen och jag som kommit i kläm. Jag har ingen lust att blåsa dom på några pengar, men samtidigt så hamnar jag i en jäkla olustig sits då jag använt en del av dessa pengar i tron att dom var mina.

 

Hur hanterar man en sån här situation egentligen? Vad har dom för rättigheter rent juridiskt? Nån som har varit med om nåt liknande?

 

I rättspraxis har en princip utarbetats som går ut på att återkrav av utbetalt belopp - condictio indebiti om man vill svänga sig med latinska termer - förloras om du dels i god tro mottagit beloppet, dels förbrukat detta. I ditt fall verkar båda desa villkor vara uppfyllda.

 

Det belopp som du har förbrukat kan de därmed inte återkräva.

 

Har själv varit med om det och nämnde det ovan sagda, vilket gjorde att deras återkrav drogs tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I rättspraxis har en princip utarbetats som går ut på att återkrav av utbetalt belopp - condictio indebiti om man vill svänga sig med latinska termer - förloras om du dels i god tro mottagit beloppet, dels förbrukat detta. I ditt fall verkar båda desa villkor vara uppfyllda.

 

Det belopp som du har förbrukat kan de därmed inte återkräva.

 

Har själv varit med om det och nämnde det ovan sagda, vilket gjorde att deras återkrav drogs tillbaks.

 

Det är ju inte god tro om han fått 10000, han visste ju att det skulle vara 1000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I rättspraxis har en princip utarbetats som går ut på att återkrav av utbetalt belopp - condictio indebiti om man vill svänga sig med latinska termer - förloras om du dels i god tro mottagit beloppet, dels förbrukat detta. I ditt fall verkar båda desa villkor vara uppfyllda.

 

Det belopp som du har förbrukat kan de därmed inte återkräva.

 

Har själv varit med om det och nämnde det ovan sagda, vilket gjorde att deras återkrav drogs tillbaks.

 

Det är ju inte god tro om han fått 10000, han visste ju att det skulle vara 1000.

 

Vad jag förstått spenderade han en del innan han såg hur mycket det var han hade fått, det som han spenderat kan han hävda god tro för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte god tro om han fått 10000, han visste ju att det skulle vara 1000.

Han visste att han skulle få 1000 spänn in på kontot ja, men om det rör sig summor större än 10 000 på hans konto i vanliga fall och att dessa 10 000 inte skulle "märkas" om de kom in på kontot kan återbetalningskravet mycket väl inte gälla.

 

 

Malasp_05: Om du inte har lust att betala tillbaks, ta kontakt med en advokat de är betydligt mer insatta i ämnet än några PFare. Vissa firmor erbjuder gratis rådgiving på Internet, där kan du åtmisntonde få svar på om det är någon vits att driva ärendet vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Jag skulle inte betala tillbaka pengarna. Vad ska de göra? Förmodligen försöker de skrämma dig till att betala tillbaka pengarna.

 

Det är Pokerium som har gjort fel, inte du. Avvakta och se vad som händer. Får du inga brev från svenska myndigheter är det grönt. Och jag har väldigt svårt att se vad svenska myndigheter skulle göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malasp_05: Om du inte har lust att betala tillbaks, ta kontakt med en advokat de är betydligt mer insatta i ämnet än några PFare. Vissa firmor erbjuder gratis rådgiving på Internet, där kan du åtmisntonde få svar på om det är någon vits att driva ärendet vidare.

 

Vad jag förstått har han fått e-post med dessa krav. Det är bara att säga att man aldrig läst dessa brev (hitta på valfri anledning).

 

Ta för helvete inte kontakt med en jurist. Då erkänner du att du vet vad som skett.

 

Om jag var ursprungspostaren skulle jag spela invalid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del av dessa pengar har jag använt redan, men nu vill alltså pokerium att jag ska betala tillbaka. Det har jag full förståelse för, men det är ju dom som har skapat situationen och jag som kommit i kläm. Jag har ingen lust att blåsa dom på några pengar, men samtidigt så hamnar jag i en jäkla olustig sits då jag använt en del av dessa pengar i tron att dom var mina.
Du säger ju själv att du inte vill blåsa dem på pengar. Så betala tillbaka då? Det är väl inte mer än rätt? Kan du, handen på hjärtat, på allvar mena att du inte insett att du fått 9k för mycket insatt på ditt konto?

 

Något liknande hände mig under studietiden. Fick en återbetalning av avgift av BBB som var ca tiofaldigt större än den skulle ha vart. Kaa-tjing, var min första tanke men jag vågade inte spendera något och efter ett par dar ringde de och bad mig sätta tillbaka summan på deras postgiro... Vilket jag gjorde, för det var ju inte mina pengar...

 

/TF - jobbigt med samvete ibland...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malasp_05: Om du inte har lust att betala tillbaks, ta kontakt med en advokat de är betydligt mer insatta i ämnet än några PFare. Vissa firmor erbjuder gratis rådgiving på Internet, där kan du åtmisntonde få svar på om det är någon vits att driva ärendet vidare.

 

Vad jag förstått har han fått e-post med dessa krav. Det är bara att säga att man aldrig läst dessa brev (hitta på valfri anledning).

 

Ta för helvete inte kontakt med en jurist. Då erkänner du att du vet vad som skett.

 

Om jag var ursprungspostaren skulle jag spela invalid.

Jag menade inte att han skulle ta upp frågan i rätten på måndag, bara att om han vill ha svar på vad han kan och har rätt att göra så vet nog någon som är expert på ämnet det bättre än någon på ett forum.

 

Men som Tandemcykel säger, lig lågt och avakta, de har skickat ett mail där de ber om pengarna tillbaks hur angeläget och seriöst verkar det på en skala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort ett uttag på drygt 1000kr, men dom har betalat ut 10 000kr.

Jag har lite svårt att tro att 9 papp på något sätt skulle påverka din livssituation starkt åt något håll, så det är väl upp till dig hur mycket du tycker att din personliga integritet är värd. Är du en människa som är villig att orättmätigt ta pengarna så är du väl det, och jag har lite svårt att tro att det skulle bli process av det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert sitter det där någon som är väldigt orolig...

Nämligen den som gjort den felaktiga utbetalningen.

Kanske riskerar den personen sin anställning nu för att du är en gris, kanske blir den personen återbetalningsskyldig för att hon/han slant på tangentbordet.

 

Detta kunde drabba någon du tycker om, hur hade du sett på det då???

 

 

Väx upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del av dessa pengar har jag använt redan, men nu vill alltså pokerium att jag ska betala tillbaka. Det har jag full förståelse för, men det är ju dom som har skapat situationen och jag som kommit i kläm. Jag har ingen lust att blåsa dom på några pengar, men samtidigt så hamnar jag i en jäkla olustig sits då jag använt en del av dessa pengar i tron att dom var mina.
Du säger ju själv att du inte vill blåsa dem på pengar. Så betala tillbaka då? Det är väl inte mer än rätt? Kan du, handen på hjärtat, på allvar mena att du inte insett att du fått 9k för mycket insatt på ditt konto?

 

Något liknande hände mig under studietiden. Fick en återbetalning av avgift av BBB som var ca tiofaldigt större än den skulle ha vart. Kaa-tjing, var min första tanke men jag vågade inte spendera något och efter ett par dar ringde de och bad mig sätta tillbaka summan på deras postgiro... Vilket jag gjorde, för det var ju inte mina pengar...

 

/TF - jobbigt med samvete ibland...

 

Det låter ju på dig som du ville behålla pengarna men var för feg. Så var det verkligen ditt samvete eller dina "balls"?? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...