Gå till innehåll

Varför anses Hold'em och Stud lika svårt?

Bjorn_

Recommended Posts

När man läser diverse pokerliteratur så verkar de flesta seriösa skribenter överens om att av de vanliga pokerformer som finns så är sjukortsstöt och texas hold'em de klart svåraste. De flesta verkar också tycka att det är rätt så jämt dem imellan vilket som är svårast.

Själv har jag ganska svårt att få detta att gå ihop med mina egna erfarenheter. Tycker själv att rimligtvis borde sjukortsstöt vara mycket svårare i och med att det finns så oerhört många variabler som påverkar hur man ska/bör spela handen.

Nu har jag visserligen spelat klart mer hold'em än stud men även om jag jämför mina insikter om stud nu med hur jag spelade hold'em ganska tidigt i min utveckling så känns det som att stud kräver mycket mer tanke och koncentration. Vad jag menar är att i hold'em finns det ganska ofta händer som inte kräver speciellt mycket kompetens för kunna spelas ganska automatiskt. Tycker dessa situationer är mycket ovanligare i stud där det finns så många fler faktorer att hålla reda på och som påverkar.

Någon som har en åsikt om detta???

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser