Stahl Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Ja, som topic säger; när är det korrekt att jaga en hålstege i NLT, om någonsin? Finns det situationer som ger +EV att gå på hålstegar? (vi säger att håldraget finns vid floppen). edit: realistiska situationer dårå * Flytt till THe - QoS * Citera
anth Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Eh, jaga hålstege??? Jag kan tänka mig 3 fall: 1) det kostar så lite att det är värt att syna (vilket nästan alltid innebär att det ska vara rundknack). 2) När man redan har något annat (som topp paret eller ett färgdrag) 3) Man höjer själv som en semi-bluff. Citera
Stahl Postad 5 November , 2004 Författare Rapport Postad 5 November , 2004 Letade mer efter en matematisk lösning. Hade jag varit en matematisk klippa så hade jag räknat själv, men nu kan jag inte det så bra Citera
WeeM Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 att syna ett bet med hålstege draget är nog sällan rätt om du inte tror att fi bluffar men då är det bättre att raisa. Sen beror det ju också på om du har 2 över kort + hålstegdrag det ger ju dig fler outs och synen kan bli mer rätt. Mycket svårt att säga så här generellt. Många faktorer spelar in såsom typ av spel och förhållanden : FL, PL/NL, turnering, stakes, antal spelare i potten, pottstorlek mm. Citera
parre Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 På 24h får du rätt ofta odds för att syna ett hålstegdrag. 0.25-0.5-bord, du limpar in på knappen med J9, totalt sju pers ser floppen. Floppen kommer T72. Kolla nu om du ser en spelare vid namn "andkan" vid bordet. I så fall folda alla kvickt, eftersom han garanterat har spelat 72o, särskilt om det var i tidig position, och vad värre är så kommer han förbättra till kåk på rivern. I alla fall. Du har alltså ett hålstegdrag - 4 åttor som ger dig hålstegen. Chansen att du får in den till nästa kort är ca 8% - alltså 1 på 12. Det ligger 3.50 i potten. Vi säger att SB betar ut 50 cent (minibet). Om två personer synar och det är fram till dig så har du inte rent matematiska odds för att dra: Det kostar dig 0.50 i en pott på 5. Skulle däremot fyra pers syna fram till dig har du odds (du behöver betala 0.5 i en pott som med din syn blir 6.50 - alltså har du 1/13 i pottodds och 1/12 i vinstodds). Detta är alltså rena matematiska odds. Om du spelar NL/PL kan du räkna med implicita odds också, dvs att du får betalt de gångerna du sätter din hålstege. Med reservation för små elelr stora räknefel. Citera
anth Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Letade mer efter en matematisk lösning. Hade jag varit en matematisk klippa så hade jag räknat själv, men nu kan jag inte det så bra För att det ska vara matematiskt korrekt att syna med ett hålstegedrag så får moitståndaren inte beta mer än 1/11 av potten - och då ska du vara ganska säker på att hålstegen räcker för att vinna potten, dvs bordet bör inte vara parat, det ska inte finnas något färgdrag och dina kort ska vara högre än floppen så att ingen annan drar till en bättre stege. Citera
Stahl Postad 5 November , 2004 Författare Rapport Postad 5 November , 2004 För att det ska vara matematiskt korrekt att syna med ett hålstegedrag så får moitståndaren inte beta mer än 1/11 av potten - och då ska du vara ganska säker på att hålstegen räcker för att vinna potten, dvs bordet bör inte vara parat, det ska inte finnas något färgdrag och dina kort ska vara högre än floppen så att ingen annan drar till en bättre stege. Är det inte din syn som inte får vara högre än 1/11 av potten isåfall när det är din tur att syna? Motståndarens bet blir väl rätt orelevant med tanke på hur många som synar tänkte jag. Citera
Dollarturist Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Hmm...jag är inte heller nån klippa men om du räknar så här ungefär: Jag räknar i procent istället för odds eftersom jag tycker det är svårare att tänka i odds. Du drar till nötterna dvs det ligger inte nåt färgdrag eller annat lurt ute, potten är på 15 dollar och du sitter med ett hålstegedrag dvs. 4 outs. Om du nu får syna 1 dollar för att se nästa kort så har du direkta "pottodds" (här pottprocentchans eller vad man ska kalla det ) att göra så eftersom du har runt 8,5% att sätta stegdraget på nästa kort och behöver bara investera 6,7% av potten. Om du däremot är 100% säker på att kunna vinna hela 100 dollar om du sätter hålstegedraget på nästa kort så kan du syna upp till 6-7 dollar nånstans där. Sen får man ju räkna med att rivern kan ge en annan person kåk eller backdoor-flush så man kanske ska dra av lite på de implicita oddsen. Dessutom ska man dra av för de gånger man inte får betalt men om du är säker så...skulle tippa att du max kan syna ett bet på runt 3 dollar om du är ganska säker på att få betalt och sitter i sista position utan någon annan att agera efter dig. Är osäker på om man kan vara så säker på att få betalt nånsin i och för sig. EDIT: Så var man lite för långsam här då. Citera
gdaily Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Här kommer då den intressanta delen: Om du synar med hålstegen, så vill du att motståndaren har en kanonhand som exempelvis en gömd triss - så att du kommer att vinna hela hans stack när du sätter draget. Du vill inte att han har näst högsta paret eller något liknande, så att han lägger sig när han får motjuck i potten när du satt ditt drag. /Ola Citera
Stahl Postad 5 November , 2004 Författare Rapport Postad 5 November , 2004 Här kommer då den intressanta delen: Om du synar med hålstegen, så vill du att motståndaren har en kanonhand som exempelvis en gömd triss - så att du kommer att vinna hela hans stack när du sätter draget. Du vill inte att han har näst högsta paret eller något liknande, så att han lägger sig när han får motjuck i potten när du satt ditt drag. /Ola Tror du inte trisskillen är benägen att lägga relativt högt bett för att slå eventuella färg och stegdrag? Är det korrekt att syna de betten som kan bli en bra bit över tillåtna pottodds? Citera
Johan Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Stahl, det beror ju på hur mycket det finns kvar att betta när du satt draget. Alltså är det oftast inte rätt sent i turneringar osv.. Citera
jon2 Postad 11 November , 2004 Rapport Postad 11 November , 2004 Vann en ganska skön pott när jag gick för hålstegen tror det var nått sånt här. Jag KQ bordet A104 han mini bettar floppen med 2e jag synar turn X han bettar 8 river J han bettar 24 jag raisar till 150 han synar och visar upp 444. Citera
ades_va Postad 23 November , 2004 Rapport Postad 23 November , 2004 Vann en ganska skön pott när jag gick för hålstegen tror det var nått sånt här. Jag KQ bordet A104 han mini bettar floppen med 2e jag synar turn X han bettar 8 river J han bettar 24 jag raisar till 150 han synar och visar upp 444. Vore jag du skulle jag inte ha postat det där liret Citera
WeeM Postad 23 November , 2004 Rapport Postad 23 November , 2004 är väl ungefär den där typen av utdragningar som får en att fundera på varför man nånsin har fått för sig att poker skulle vara ett skicklighetsspel och att jag skulle på något sätt kunna vinna pengar på det för att jag spelar bättre än min motspelare Nu har nog många här fått ett namn på sina aggresioner Citera
Hjort Postad 23 November , 2004 Rapport Postad 23 November , 2004 Vann en ganska skön pott när jag gick för hålstegen tror det var nått sånt här. Jag KQ bordet A104 han mini bettar floppen med 2e jag synar turn X han bettar 8 river J han bettar 24 jag raisar till 150 han synar och visar upp 444. Vore jag du skulle jag inte ha postat det där liret Är det turnbetet som ska vara så hemskt att syna eller vad? Citera
Hjort Postad 23 November , 2004 Rapport Postad 23 November , 2004 Ok, nu står det ju ingenting om stackar, vad för limits, vad potten är, etc. Men generellt tycker Du det är ett bra spel ? både flopp och turn spel ? Blev mkt konfunderad av ditt svar Johan, förklara gärna närmare. Det är klart att det kan vara ett dåligt spel, men det behöver ju knappast vara det. Minibeten på floppen är ju sjävklar att syna, och synen på turn kan ju i värsta fall inte kosta mer än 5 eller så och jag kan mycket väl tänka mig att det är +EV i en hel del situationer. Citera
Recommended Posts