Gå till innehåll

Info om Neteller Debitcard och Skatteverket


Tjkd

Recommended Posts

Djens, nä. Uttag/insättningshistorik räcker inte som underlag. Om det dessutom står på ditt utdrag från neteller transaktionsregister att du tagit ut 100k från en icke EU site, så lär det bli ett dyrt bevis.

 

Jessica, nä det behöver du inte.

 

ok :) Förlåt om jag är jobbig o trögfattad men varför inte isfåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag är ganska övertygad om att OM skattemyndigheten vill granska svarta inkomster som hanteras över Neteller så kan de göra det utan problem. Neteller kommer att ge ut uppgifterna på stört. Det har de gjorts förut från tex utlandsfonder baserade i skatteparadis.

 

Frågan är inte om de kan för de kan de garanterat. Frågan är OM de gör det. Skattemyndigheterna har limiterade resurser och det skall ge resultat. Oftast så bryr de sig inte om småpengar och med tanke på bevisläget där det troligtvis är skattefritt att spela på europeiska sajter så är det inte så intressant ure deras synvinkel.

 

Men skattelagstiftingen lär göras om inom några år så då får man nog se up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta ut i Bankomat är nog inget man behöver vara orolig för det jobbiga är när man vill få in pengarna på sitt konto alltså större belopp jag menar man kan ju inte ta ut 1,2 mille i cash o köpa en lägenhet ser nog mycket suspekt ut hehehe.

 

Men men lira bara EU sidor nu så det ska väl inte vara något problem :D

 

Skatteverket gör regelbundet kontroller av hur mycket som tas ut med utländska kontokort på

svenska automater för att kontrollera svarta

pengar som förs in i sverige på det sättet.

 

Så tar du ut mycket på ett kort under lång tid

så kommer skatteverket kontrollera vem det är

som äger kortet.

 

Det är ett mycket vanligt sätt att försöka komma undan skatter och ett sätt som skatteverket är väldigt medveten om att det existerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tar vi det en gång till. " Neteller Uttag/insättningshistorik räcker inte som underlag och bevisar ingenting vad beträffar EU-siter eller skattefrihet. HHs eller möjligen någon typ av transferhistory från respektive site kan funka.

 

"Men bevisbördan ligger fortfarande på dig. Du måste bevisa att pengarna är skattefria" Sant, men det blir svårt att genomdriva då merparten inte har den typ av handlingar och då räcker det troligen med att göra det sannolikt.

 

Psykologen - det heter skatteverket. "skattelagstiftingen lär göras om" Mycke möjligt men fortfarande riktigt svårt bevisläge...

 

Jessica, det skall handla om miljoner kronor för att tips inte skall hamna i papperskorgen eller arkivet. (eller uppenbart fusk, som enkelt kan ses på kontrolluppgifter eller liknande.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tråd. Nu börjar vi komma någonstans.

 

Antag att jag har fört över en massa cash ifrån Neteller till mitt bankkonto. Och dessutom har HHs ifrån Europeiska sajter som svarar emot det belopp jag har fört över till mitt Bankkonto. Är detta då tillräckliga bevis för de inkomster som skatteverket har hittat (under förutsättning att en granskning har ägt rum)? D.v.s. skulle jag kunna utelämna all transaktionshistorik ifrån Neteller, eftersom denna ändå inte duger som bevis?

 

Om det skulle vara på detta vis kan man ju föra över vinsterna ifrån EU-sajterna till bankkontot och använda sig av sitt debit-card för att ta ut vinsterna ifrån Icke-EU-sajterna (om man nu skulle ha sådana).

 

Hur det nu skall gå till praktiskt att få ihop alla sina HH, i ett snyggt arkiv, är en annan femma. Man jag antar att pokersajterna har de lagrade någonstans, så de borde gå att få loss.

 

Ett annat problem blir ju att förklara varifrån inköpen skulle komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tar vi det en gång till. " Neteller Uttag/insättningshistorik räcker inte som underlag och bevisar ingenting vad beträffar EU-siter eller skattefrihet. HHs eller möjligen någon typ av transferhistory från respektive site kan funka.

 

"Men bevisbördan ligger fortfarande på dig. Du måste bevisa att pengarna är skattefria" Sant, men det blir svårt att genomdriva då merparten inte har den typ av handlingar och då räcker det troligen med att göra det sannolikt.

 

Psykologen - det heter skatteverket. "skattelagstiftingen lär göras om" Mycke möjligt men fortfarande riktigt svårt bevisläge...

 

Jessica, det skall handla om miljoner kronor för att tips inte skall hamna i papperskorgen eller arkivet. (eller uppenbart fusk, som enkelt kan ses på kontrolluppgifter eller liknande.)

 

Baller ok :) Men den här människan är oerhört inkompitent.. Om de frågar vad för summor rör det sig om, skulle hon kanske kunna svara flera miljoner. Jag uppskattar dina svar och du har fått mig att känna mig mycket tryggare! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilken soppa det skulle bli om man skulle bli granskad och försöka reda ut Neteller-härvan.. väldigt många har nog flera hundra transaktioner där som måste spåras och kontrolleras. Nästan så att en redovisningsfirma skulle behöva kopplas in för att reda ut vad som är vad.

 

Det känns som väldigt mycket arbete först för pokerspelaren att fixa fram en gigantisk rapport som visar att det faktiskt handlar om EU-baserade sidor som pengarna kommer ifrån, eller att kanske 90% kommer ifrån EU-sidor, vad vet jag... och sedan en otrolig insats ifrån skatteverkets sida att granska den gigantiska rapporten. Och granskar skatteverket någonting så gör de det ordentligt! Jag blev själv granskad för många år sedan för att jag glömt redovisa aktievinster (hade ingen aning om att man ens var tvungen att göra det då, jag var väl 17-18 år). Jag hade då brevkommunikation fram och tillbaka med skatteverket i ett par månader och då var det struntsummor det handlade om.. Jag hade "veckotrade:at" med ett totalt kapital på ca 15'000:- när väl utredningen var färdig kom de fram till att jag skulle få tillbaka 150:- extra :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I skattemål är det omvänd bevisbörda. Roligt, eller hur.

 

Jo, men om transaktionshistorik ändå är irrelevant, och säg att jag har bevis för mina inkomster i form av handhistorik.

 

Säg att jag anklagas för att ha jobbat svart men har papper på vart ifrån pengarna ursprungligen kommer. Skulle då skatteverket kunna kräva att få granska alla mina transaktioner mellan ICA-banken och FSB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att få ut vinstpengar som härrör från sajter utanför EU är väl att skicka på Stars, Party, Paradise eller B2B och få motsvarande summa i svenska kontanter.

 

Sedan går det ju som tidigare nämnts att chipdumpa till ett konto på en EU-sajt i internationella nätverk. (Unibet inom B2B, Bet365 inom prima, Betfair inom Crypto, Betsson inom pokerroom osv.) Inget att rekommendera då konton kan frysas vid misstanke, men om man sköter det snyggt och rakear hyggligt bör man kunna komma undan med det.

 

Hursomhelst är alltid skattefritt överlägset rakeback om man är en vinnande spelare. Som exempel kan nämnas att en månad jag plussade 10k hade jag rakeat 1k och fick tillbaka 300, men om jag har otur måste jag betala 3k i skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag anklagas för att ha jobbat svart men har papper på vart ifrån pengarna ursprungligen kommer. Skulle då skatteverket kunna kräva att få granska alla mina transaktioner mellan ICA-banken och FSB?

 

Dräggen på Skatteverket kan inte kräva någonting. Finns det meningsskiljaktigheter mellan dig och Skatteverket, avgörs frågan i domstol och domstolen beslutar i ärendet.

 

Åklagaren kan be domstolen besluta att banken ska lämna ut alla uppgifter om dina transaktioner. Högst troligt kommer en svensk bank att följa domstolens beslut.

 

Det är upp till dig att i domstol bevisa att pengarna är vita. Du får fundera på vilka bevis domstolen kräver för att tro på dig.

 

Än så länge har Sverige inte blivit en helt totalitär stat, men vi är på god väg att bli en sådan. Snart ska väl staten kontrollera varenda millimeter vi rör oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Om man tar ut pengar från ex. en bankomat med NetELLER-kortet, får man då pengar i handen som dras från ens NetELLER?

 

Hurdan är avgiften?

 

Så är det ... nästan. Du måste först föra över från neteller till dit ATM-konto som troligen är ett vanligt bankkonto i en Kanadensisk bank (valutan är CAD). Sedan kan du ta ut det beloppet i kontanter från en bankomat. Det är en avgift när du tar ut från neteller till ditt ATM-konto och det är ytterliggare en avgift när du tar ut från bankomaten. Avgifterna är väl ca 1-3 dollar styck (kommer inte ihåg exakt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

jag vet inte vad maxgränsen är för överföringar från Neteller till ATM kortet. Men tror det är $1000/dag.

 

Sen är det bara att höra av sig till Neteller och berätta i vilket land man tänker casha ut stålar (så dom inte låset ATM kortet av säkerhetsskäl) Hur NÅGON på skatteverket skulle kunna få reda på det begriper inte jag iaf. Även fast Gerge Orwells 1984 inte känns så avlägsen i detta kontrollsamhälle så tror jag det är ett säkert sätt.

 

Och jag VET att det kostar en avgift på några %, men hellre det än ytterligare skatt iaf. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det bara att höra av sig till Neteller och berätta i vilket land man tänker casha ut stålar (så dom inte låset ATM kortet av säkerhetsskäl)

 

Ojdå...så om jag åker til Vegas så kanske jag inte kan ta ut på kortet, om jag inte meddelar Neteller i förväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på Party Poker (som är skattefritt enligt tråd här på PF.nu), så om jag tar ut säg $40 000 (har inte så mkt men ändå :P) till neteller och därifrån till mitt bankkonto (lär bli fet avgift på det btw =S), och sedan kan bevisa vid eventuell granskning att jag vann stålarna där, så kan väl dom utsugande rackarna inte ta något från mig? Eller?

 

netellerkortet låter stabilt, men man vill ju gärna ha sina pengar på ett bankkonto egentligen... få ränta osv. Fast egentligen spelar det kanske ingen roll o det blir mer värt i längden att bara köra på cashout av kontanter från PP -> neteller -> neteller card -> bankomat.

 

ARGH

 

BTW, vad är kostnaden för ett uttag från kortet? hört talas om en fast avgift på ~$2 elr nåt i den stilen, fast inte alls säker.

 

Kan jag med kortet ta ut svenska kronor utan att det kostar massa % att växla?

 

Sry, läste inte igenom tråden så noggrannt. Gjort det nu och har fått några svar, men är ändå inte så klok på hur man ska smita från skatterna på bästa sätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såsåsåsåså... tagga ner nu alla!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=533402

 

Kryphål underlättar för skattesmitare

Uppemot 800 svenskar har fastnat i Skatteverkets "skatteparadiskontroll". Även om 114 redan blivit upptaxerade - och också fått straffskatt - har Skatteverket problem med dem som vägrar samarbeta.

 

Det finns ett kryphål i lagstiftningen som gör att de hårdnackade, som vägrar svara på Skatteverkets frågor om de utländska kontokorten och kontona, kan klara sig undan upptaxering.

 

Skatteverket kan nämligen inte bryta igenom banksekretessen i länderna där kontona finns - och enligt artikel 6 i Europakonventionen, som står över svensk lag, kan en person inte tvingas att själv lämna ifrån sig information som kan leda till att man straffas.

 

Det finns ett tiotal fall där Skatteverket först begärt att få information om kontona och sedan hotat med böter (vite) för att informationen inte lämnats. När myndigheten sedan i länsrätterna krävt att vitet ska betalas, har de misstänkta hänvisat till Europakonventionen.

 

I alla fall utom ett har länsrätterna gått på de misstänktas sida och friat. Kammarrätterna har gjort samma bedömning. Nu har Skatteverket begärt att frågan ska tas upp i Regeringsrätten.

 

Det betyder inte att loppet är kört för Skatteverket i de målen: myndigheten har nämligen rätt att i jakten på information om de hemliga kontona göra husrannsakan hos de personer som vägrar samarbeta.

 

Hittills har det skett i fem sex fall att myndigheten använt sig av de tvångsåtgärderna.

Annars ser facit fram till årsskiftet 2005 ut så här efter kontokortsaktionerna: 333 avslutade utredningar, varav 114 lett till beslut om höjning av skatt och oftast också skattetillägg (extra straffskatt). 439 utredningar pågår fortfarande. Det är i den här gruppen som de hårdnackade finns.

---

Alla glada nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det skattefritt så smiter man inte från skatten, då tar man med fördel ut alla pengarna via sitens uttagsmekanism ut alla pengarna till visa för avgift 0$ tex.

Tycker ändå det är läskigt att dom kan se allt. Kan man lita till 100% att man inte behöver skatta från de pokerrum som står nämna i tråden om skattefria pokerrum?

 

Planerar att flytta utomlands i höst och leva på pokern ett år och se hur det går. En skattesmäll nåt år senare skulle kännas som om någon la min pung i ett skruvstäd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...