Gå till innehåll

Game Theory, vad är det och hur använder man det?


Uppenberg

Recommended Posts

 

Det var ju inte många rätt i den artikeln ;)

 

Matros skriver: "game theory is a branch of mathematics that deals with decision-making in situations in which two or more players have competing interests." Hans definition är helt fel.

 

Nationlaencyklopedin definierar spelteori som "ekonomisk-matematisk teoribildning som analyserar situationer i vilka två eller flera beslutsfattare interagerar". Det är alltså inte nödvändigt att beslutsfattarna har motstridiga intressen (även om det är fallet i just poker). Dessutom missar Matros det mest fundamentala i spelteorin: interaktionen, som innebär varje beslutsfattares pay-off beror på vilka beslut de andra spelarna tar.

 

Artikeln har rätt i att kunskap om spelteori inte ger så mycket +EV i poker eftersom en stor del av spelteorin handlar om att hitta optimala strategier mot motspelare som själva spelar optimala strategier. Poker handlar ju istället om att hitta och utnyttja svaga spelaras misstag.

 

Men rent konkret är spelteori användbart för att bestämma hur ofta du ska bluffa (mot en mycket bra spelare) vilket Dan Glimne skriver om Pokerhandboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var ju inte många rätt i den artikeln ;)

 

Matros skriver: "game theory is a branch of mathematics that deals with decision-making in situations in which two or more players have competing interests." Hans definition är helt fel.

 

Nationlaencyklopedin definierar spelteori som "ekonomisk-matematisk teoribildning som analyserar situationer i vilka två eller flera beslutsfattare interagerar". Det är alltså inte nödvändigt att beslutsfattarna har motstridiga intressen (även om det är fallet i just poker). Dessutom missar Matros det mest fundamentala i spelteorin: interaktionen, som innebär varje beslutsfattares pay-off beror på vilka beslut de andra spelarna tar.

 

Artikeln har rätt i att kunskap om spelteori inte ger så mycket +EV i poker eftersom en stor del av spelteorin handlar om att hitta optimala strategier mot motspelare som själva spelar optimala strategier. Poker handlar ju istället om att hitta och utnyttja svaga spelaras misstag.

 

Men rent konkret är spelteori användbart för att bestämma hur ofta du ska bluffa (mot en mycket bra spelare) vilket Dan Glimne skriver om Pokerhandboken.

 

Sorry! Skumläste bara igenom kvickt. Ville ge ett snabbt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln har rätt i att kunskap om spelteori inte ger så mycket +EV i poker eftersom en stor del av spelteorin handlar om att hitta optimala strategier mot motspelare som själva spelar optimala strategier. Poker handlar ju istället om att hitta och utnyttja svaga spelaras misstag.

Trams, spelteori är jäkligt användbart i poker. Grejen är bara att folk som kan använda det på riktigt inte är så sugna på att ge bort kunskapen gratis. Folk med stark bakgrund i spelteori har ett jäkla försprång mot andra människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln har rätt i att kunskap om spelteori inte ger så mycket +EV i poker eftersom en stor del av spelteorin handlar om att hitta optimala strategier mot motspelare som själva spelar optimala strategier. Poker handlar ju istället om att hitta och utnyttja svaga spelaras misstag.

Trams, spelteori är jäkligt användbart i poker. Grejen är bara att folk som kan använda det på riktigt inte är så sugna på att ge bort kunskapen gratis. Folk med stark bakgrund i spelteori har ett jäkla försprång mot andra människor.

 

Har du något exempel? (Annat än att man som spelteoretiker är van att tänka strategiskt.)

 

Eller är ditt påstående immunt mot kritik eftersom "ingen som kan något skulle avslöja det"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något exempel? (Annat än att man som spelteoretiker är van att tänka strategiskt.)

Kolla lite på Tom Weideman, Jim Geary eller Bill Chen. Men seriöst, folk som är seriösa med spelteoretiska applikationer på poker snackar inte särskilt mycket om det. 2+2-folket verkar i allmänhet rätt clueless.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla lite på Tom Weideman, Jim Geary eller Bill Chen. Men seriöst, folk som är seriösa med spelteoretiska applikationer på poker snackar inte särskilt mycket om det. 2+2-folket verkar i allmänhet rätt clueless.

Bara av ren nyfikenhet, innebär detta att du åtminstone tror dig ha en clue?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något exempel? (Annat än att man som spelteoretiker är van att tänka strategiskt.)

Kolla lite på Tom Weideman, Jim Geary eller Bill Chen. Men seriöst, folk som är seriösa med spelteoretiska applikationer på poker snackar inte särskilt mycket om det. 2+2-folket verkar i allmänhet rätt clueless.

 

 

Jag har efter en del googlande inte hittat någon artikel av typen "så här använder jag avancerad spelteori när jag spelar poker". Ganska många koncept i pokerböckerna bygger på "spelteori" om man med det menar

 

* När motståndarna är tillräckligt bra för att observera hur du spelar, så bör du använda en blandad strategi (läs: agera på olika sätt i identiska situationer).

 

* När du öppningshöjer och får syn bara av big blind kommer ni båda att använda "spelteori". BB bettar när floppen kommer med tre låga kort, trots att han inte parar hålkorten, trots att han vet både att du leder och att hans sannolikhet att ha bäst kort efter rivern är mindre än 50%. Och på samma sätt kommer du att raisa honom ibland trots att du inte har ett par.

 

* Eftersom vi här pratar om spel utan fullständig information, så blir "deception" ett viktigt koncept. Av den anledningen slowspelar man ibland, därför att en reraise på floppen skulle informera spelarna om att jag har toppsetet. O s v, o s v.

 

 

Det jag har beskrivit ovan är några enkla exempel på "spelteori", men kan knappast betraktas som avancerad spelteori, eftersom det är lätt att förklara för en person som inte har läst något om spelteori.

 

Om du har några teorier här, kan du väl posta två händer (påhittade eller verkliga) där du använder spelteori, jag är i alla fall intresserad av en sådan diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har efter en del googlande inte hittat någon artikel av typen "så här använder jag avancerad spelteori när jag spelar poker". Ganska många koncept i pokerböckerna bygger på "spelteori" om man med det menar

Finns någon gammal post där Chen analyserar en 7-stud hand spelteoretiskt.

 

Orkar inte kommentera resten nu för jag är bakis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt, jag skriver ut den och läser vid tillfälle...

:-)

Den verkar vettig. Jag har inte hunnit läsa mer än inledningen ännu, men det lovar gott. En bra litteraturlista i slutet för den som vill förkovra sig ytterligare.

 

För den som vill skaffa sig en uppfattning om vad spelteori är för något, rekommenderar jag "The Prisoner's Dilemma" som start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag surfade runt lite på svenska sidor i helgen och om jag fattade rätt går en sommarkurs i spelteori (5p) på Uppsala universitet. 5 veckor i juni och augusti tror jag. Anmälan senast 15 mars! (Även andra svenska högskolor har kurser i spelteori)

 

Dock tror jag inte att det man lär sig i en sådan kurs kan appliceras på poker i någon större grad. Spelteorins grundläggande modeller är väldigt enkla (Fångarnas dilemma o dyl, samt s k samarbetsspel), poker är svårare att modellera. Däremot kan man ju snappa upp vilka faktorer som är viktiga och hur man har tänkt när man modellerat andra situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tror jag inte att det man lär sig i en sådan kurs kan appliceras på poker i någon större grad.

Helt klart, det som är nyttigt är ju att lära sig att tänka på spelsituationer som en helhet och försöka utvärdera hur olika strategier klarar sig mot varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under onsdagen (den 15:e). Går att ansöka via nätet om du har upnet-konto, då går det smidigt.

 

edit: Är platsgaranti, så blir kursen av är det säkert lungt att knata dit på uppropet också och bli antagen. Kändes säkrare att ansöka dock så att den verkligen blir av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...