Cyntax Postad 4 Mars , 2006 Rapport Share Postad 4 Mars , 2006 Har länge funderat på att ta ett break från pokerspelandet och göra nå annat (PLUGGA!?). Orsaken är att jag faktiskt börjar bli lite less på att lira poker (visst, jag erkänner att jag är spelberoende också). Redan för ett år sedan hade jag kontakt med http://www.PrismaBok.se och presenterade min idé. De var mycket positiva till den. Meningen var att jag skulle skriva en pokerbok som handlade 100% om att spela 'Sit and goes'. Här på pokerforum.nu finns en del dagböcker - många av mycket god kvalitét. Då slog det mig! -Varför inte bjuda in ett antal pokerspelare från forumet och skriva en bok tillsammans? En ny Super System? Jag skriver om Sng, 1table/2table (alla inköp)! Sen skriver någon annan om något annat (ni har väl alla läst SS/SS2?) Fokus ska ligga på lägre limits. De böcker som är skrivna av Las Vegas-proffs är oftast anpassade för spel på högre nivåer, vilket de flesta inte spelar. Boken ska passa en bredare läsarkrets är tanken. Vilka kapitel kan man tänka sig? Mitt förslag (spåååån!) är att man täcker in följande spel: Multi-Table-Tournaments: Freerolls Inköp 1-20 Cash-Games: Heads-Up, 0,25/0,50 till 1/2 Short-Handed, Micro 0,01/0,02 till 0,10/0,20 (jag skriver) Short-Handed, Low 0,25/0,50 - 1/2 Full-ring, Micro, 0,01/0,02 - 0,10/0,20 Full-ring, Low, 0,25/0,50 - 0,50/1 Full-ring, Medium 1/2 - 3/6 Sit and goes: Inköp: 1-20 (jag skriver) Inköp: 30-100 Endast Texas Holdem No-Limit och spel på internet! Sen kan man klämma in artiklar om juridik/skatter, hur man använder Netller/Payspark, spelberoende, fusk på internet, artikel om PokerOffice/PokerTracker (o.dyl), lagpoker... osv. Kom med ideér! Boken skall INTE innehålla en pokerordlista (finns i varje annan jävla bok, behövs inte här!). (eller?) Livespel känns onödigt, finns en massa bra böcker om livespel. Man kan trycka in Fixed i samma bok och göra den tjockare än lagboken... eller göra en del 2. Ni som spelar annat än Texas Hold'em får anmäla sitt intresse för att skriva del 3. Omaha, Sökö, 7-Stud, 5-Draw 2-7 3-Draw, Guts, Chinese Poker, Big 2, och Pan? Hinner vi bli klara med boken så den ligger på hyllorna lagom till julen 2006? (eller 2007?) Vem är med? Vad vill ni skirva om? Kom med förslag och kritik. (spydiga kommentarer undanbedes) Om ingen är med skriver jag den själv //Cyntax Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ceritus Postad 4 Mars , 2006 Rapport Share Postad 4 Mars , 2006 Ritkigt bra idé måste jag säga, tummen upp. Äntligen en bok som förhoppningsvis kommer täcka det mesta inom poker, allafall vad gäller dom lite lägre nivåerna. Angånde det där med pokerordlista: jag tycker absolut att en sådan ska finnas. Boken kommer väl iströsta del rikta sig till den stora massan glada amatörer? Många som förhoppningsvis köper denna bok har säkert dålig koll på många av uttrycken som användas inom pokern. Kan tex kolla på flera av mina kamrater, dom säger syn, när dom menar check och tvärtom, detta är bara ett av många exempel. Det finns större brist än vad man kan tro vad gäller kunnadet av pokertermer. Visst, den kan kännas lite onödig, men jag tror den kommer fylla sin funktion. Jag ställer härmed upp på att skriva ordlistan bara för att få mitt namn i förorden Kan inte annat än säga lycka till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
parre Postad 4 Mars , 2006 Rapport Share Postad 4 Mars , 2006 Om jag har tid/ork och du vill ha med en del om sökö hi/lo som spelas rätt ofta vid dealer's choice-cashgames på klubbarna här i Sthlm i alla fall så kan jag väl fixa ihop ett kortare kapitel. Även om det är så få som spelar spelet så att det mer blir kuriosa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Snusarn Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 frågan är om sngs i plural skrivs ut som sit and goes eller som sit and gos. jag tycker nämligen att det ser bedrövligt ut med sit and goes (som du skrev det). det blir ju "sitt och går" istället för "sitt och gå:er". Jag är full. Imorgon ser jag not att ajg skrivit något totalt nonsens. God natt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AgentOrange Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Sit and go-turneringar heter det i plural. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
stenarn Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Sit and go-turneringar heter det i plural. exakt. turneringar är det utelämnade nyckelordet =) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 5 Mars , 2006 Författare Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 frågan är om sngs i plural skrivs ut som sit and goes eller som sit and gos. jag tycker nämligen att det ser bedrövligt ut med sit and goes (som du skrev det). det blir ju "sitt och går" istället för "sitt och gå:er". Jag är full. Imorgon ser jag not att ajg skrivit något totalt nonsens. God natt!Funderade lite på det där själv. Men tyckte inte problemet var värt allt för mycket tankemöda för stunden. Måste finnas bättre saker att fundera på kl halv ett på natten. Klart -EV.Hade jag skrivit sng eller sngs eller sng's hade någon stört sig på det. Så är det bara... Borde man skriva enbordsturneringar kanske? Eller sng-turnering/ar? Ritkigt bra idé måste jag säga, tummen upp. Äntligen en bok som förhoppningsvis kommer täcka det mesta inom poker, allafall vad gäller dom lite lägre nivåerna. Angånde det där med pokerordlista: jag tycker absolut att en sådan ska finnas. Boken kommer väl iströsta del rikta sig till den stora massan glada amatörer? Många som förhoppningsvis köper denna bok har säkert dålig koll på många av uttrycken som användas inom pokern. Kan tex kolla på flera av mina kamrater, dom säger syn, när dom menar check och tvärtom, detta är bara ett av många exempel. Det finns större brist än vad man kan tro vad gäller kunnadet av pokertermer. Visst, den kan kännas lite onödig, men jag tror den kommer fylla sin funktion. Jag ställer härmed upp på att skriva ordlistan bara för att få mitt namn i förorden Kan inte annat än säga lycka till Du har klart en poäng där. Eftersom boken är skriven för amatörer borde den innehålla en ordlista.Om jag har tid/ork och du vill ha med en del om sökö hi/lo som spelas rätt ofta vid dealer's choice-cashgames på klubbarna här i Sthlm i alla fall så kan jag väl fixa ihop ett kortare kapitel. Även om det är så få som spelar spelet så att det mer blir kuriosa Tanken var att helt skippa allt livespel i boken. Däremot spelas det väl sökö på b2b? Anyway, jag har också fått pm om projektet. Flera personer har hört av sig. Fler som vill skriva? Fler som vill ha sitt namn i en pokerbok? Fler som vill tjäna lite pengar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Jag kan dunka över ett halvfärdigt kapotel om "outs", vart? (sick att man skrivit en 10-sidors text om det...) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mr Zero Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Jag kan dunka över ett halvfärdigt kapotel om "outs", vart?(sick att man skrivit en 10-sidors text om det...) Blev ditt bokprojekt nedlagt eller är det fortfarande aktuellt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plala Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Du kan knappast ha samma upplägg som i Super System och sedan ha 10 olika kapitel om No Limit Texas Hold 'em eftersom det kommer att stå samma sak 10 gånger i boken. Separata kapitel om olika nivåer är ingen bra idé då det skiljer för lite taktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
chapman Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Jag skulle kunna skriva en ABC(försöka göra den så tidlös som nu är möjligt) angående bonushorande/bonusjagande, som ju är det snabbaste och säkraste sättet för låglimitspelaren att öka sitt kapital Du kan knappast ha samma upplägg som i Super System och sedan ha 10 olika kapitel om No Limit Texas Hold 'em eftersom det kommer att stå samma sak 10 gånger i boken. Han menade antagligen att flera författare skulle skriva var sin del Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plala Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Du kan knappast ha samma upplägg som i Super System och sedan ha 10 olika kapitel om No Limit Texas Hold 'em eftersom det kommer att stå samma sak 10 gånger i boken. Han menade antagligen att flera författare skulle skriva var sin del Jo, jag förstod det. Men jag menar att om du har 10 författare som ska täcka sin del så blir det en hel del repetitioner om alla handlar om ett och samma spel där samma/liknande situationer dyker upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
chapman Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Jo, jag förstod det. Men jag menar att om du har 10 författare som ska täcka sin del så blir det en hel del repetitioner om alla handlar om ett och samma spel där samma/liknande situationer dyker upp. Det har du ju rätt i. Ett större övergripande kapitel ang. SH och FR och sedan underkapitel med eventuells särdrag för de olika nivåerna vore kanske att föredra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
for_no_one Postad 5 Mars , 2006 Rapport Share Postad 5 Mars , 2006 Sa lange ni kan overtyga lasaren att det ar oerhort kunnigt folk som skrivit boken genom att beratta om diverse dokumenterade framgangar sa tycker jag det ar en lysande ide. Kan ni det? I sa fall hade jag kopt boken direkt om jag varit nyborjare! Att boken ar pa svenska ar ett stort plus for manga. Kor hart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 8 Juni , 2006 Författare Rapport Share Postad 8 Juni , 2006 På måndag kör jag igång! Nu har jag sökt och sparat artiklar osv, spånat lite fram och tillbaka och kommit till ett beslut. (Rosen kom med det absolut bästa PM'et, tack Rosen!) Boken kommer till 100% att handla om att spela "sit and go-turneringar" på internet, 1&2-bords, inget annat. När jag för några månader sedan började spara "inspiration" upptäckte jag hur j*vla mycket det finns om sng. Det räcker till flera böcker -Varför inte flera författare? -Jo, ju fler kockar... risken finns att någon sinkar de andra och allt drar ut på tiden. Som ensam vid rodret har jag ingen att skylla på om det går snett. Allt är på mitt ansvar. Sa lange ni kan overtyga lasaren att det ar oerhort kunnigt folk som skrivit boken genom att beratta om diverse dokumenterade framgangar sa tycker jag det ar en lysande ide.Kan ni det? I sa fall hade jag kopt boken direkt om jag varit nyborjare! Att boken ar pa svenska ar ett stort plus for manga. Kor hart Nej, jag kan inte visa några stora inkomster, orsaken är att jag spelar för lite och är för fattig. När jag spelat upp min BR måste jag ofta casha. Därför blir det aldrig för mig att gå upp i nivå eller spela mera. Familj, jobb och skola tar för mycket tid.Jag säger, lite på skämt, att Agatha Christie kunde skriva mordhistorier men var ingen hemsk mördare för det. Jag kan iaf. spela sng's hyffsat, och förhoppningsvis skriva om det på ett lättbegripligt sätt. Boken kommer knappast att innehålla något nytt och revolutionerande, det blir en "referensbok" (?) som kanske kan ge förslag på lösningar/spel, komma med ideér på hur man skall utveckla sitt eget spel osv. Självklart måste jag komma med något eget, den som läser får se... Att spela sng's är komplicerat värre, ett spel som passar en person, kanske inte passar en annan. Jag tror man får lämna utrymme för att utveckla sitt eget spel också. Det gäller att vara flexibel. Sng's skiljer sig ganska mycket från sajt till sajt också. Att spela sng's på Micro (Prima), B2B, Party, Tribeca, Absolute, iPoker, Ongame, Tain, Nexus, APN eller Crypto (fick jag med de flesta nätverken nu?) skiljer sig säkerligen åt? Jag kan dunka över ett halvfärdigt kapotel om "outs", vart?(sick att man skrivit en 10-sidors text om det...) Får man iaf. läsa det?Angånde det där med pokerordlista: jag tycker absolut att en sådan ska finnas. Boken kommer väl iströsta del rikta sig till den stora massan glada amatörer?Du har rätt. Man vet ju aldrig hur många nybörjare som köper boken som första bok heller. Som kick-off till boken tänkte jag skriva en kortare artikel/faq om sng. Ge mig lite tid. (kan man sälja den till någon tidning? (jag är pank!)) Skicka gärna länkar till "inspiration" (trådar på 2+2 och andra forum där sng's diskuteras). Här på pf.nu har jag stenkoll på alla sng-spelare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Max Cady Postad 31 December , 2006 Rapport Share Postad 31 December , 2006 Tjenare Cyntax! Hur går det med bok-skrivandet? Är lite nyfiken bara.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 31 December , 2006 Författare Rapport Share Postad 31 December , 2006 Njae, inte så bra kanske. Men det finns mycket ideér. Det lär ta sin tid lixom... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
El Helado Patata Postad 22 November , 2007 Rapport Share Postad 22 November , 2007 Jag skulle kunna skriva en ABC(försöka göra den så tidlös som nu är möjligt) angående bonushorande/bonusjagande, som ju är det snabbaste och säkraste sättet för låglimitspelaren att öka sitt kapital Han menade antagligen att flera författare skulle skriva var sin del Jag skulle antagligen kunna göra det här bättre. Av uppenbara skäl . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Max Cady Postad 13 Maj , 2008 Rapport Share Postad 13 Maj , 2008 Synd att det inte blev någon SnG-bok... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bosa Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 Jag undrar hur det har gått med boken? Verkar mycket intressant och lovande skribent. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 The kiosk welter that never happened. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 8 Oktober , 2008 Författare Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 The kiosk welter that never happened.Hehe nä det var nog ingen bra idé. Finns andra saker jag är bättre på än att skriva en pokerbok. Lås tråden och förpassa den till en mörk avgrund. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
honest99 Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 Lås tråden och förpassa den till en mörk avgrund. Nej låt oss göra en on-line bok istället. En bok som ständigt uppdateras av behöriga skribenter när nya "bevis" kommer i dagen. Något i stil med en poker-know-how-wikipedia. Ett slags kunskaps-databas. Bara bevisad spel-teori får ingå. (eventuellt plus avancerade levlingar) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 8 Oktober , 2008 Författare Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 Nej låt oss göra en on-line bok istället. En bok som ständigt uppdateras av behöriga skribenter när nya "bevis" kommer i dagen. Något i stil med en poker-know-how-wikipedia. Ett slags kunskaps-databas. Bara bevisad spel-teori får ingå. (eventuellt plus avancerade levlingar) Det kan du ta tag i. Starta en ny tråd så att du får kontrollen över första inlägget. OM jag hade skrivit en pokerbok, så hade den blivit jävligt lik Mattias Dimfeldts pokerbok. Samma upplägg, men mitt sätt att spela sng är inte riktigt som hans. Ambitioner kan alla ha. Har man inte det kommer man ingenstans. Tyvärr är jag nog en sån med för stora ambitioner ibland, därför blir många förpassade till soptippen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts