Gå till innehåll

NLT - TT med ett överkort på flopp och action pre?


Recommended Posts

Satt och funderade på vad han hade, en mini reise pre-flopp efter min bet, sedan synar han bara ner.

Skulle jag re-reisat pre efter hans raise eller syna bara ?? Hur spela på floppen? Ska jag checka ner på turn eller skrämma iväg AK/AQ?

Kom just in på bordet så jag hade ingar reads.

 

Game # 265779818 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Stockvik"

Game ended 2006-03-03 13:15:01 GMT+01:00

 

Players:

LaKeN (EUR 25,06 in seat 1)

Sniperwolf (EUR 27,70 in seat 2)

suge (EUR 5,05 in seat 3)

TIIIILT021 (EUR 20,70 in seat 4)

peewee37 (EUR 6,44 in seat 5)

kekekawa (EUR 29,43 in seat 6)

 

Dealer: kekekawa

Small Blind: LaKeN (0,10)

Big Blind: Sniperwolf (0,20)

 

TIIIILT021 was dealt: Td - Ts

 

suge Call (0,20)

TIIIILT021 Raise (0,80)

peewee37 Fold

kekekawa Raise (1,40)

LaKeN Fold

Sniperwolf Fold

suge Fold

TIIIILT021 Call (0,60)

 

Flop 7s - Jc - 8h

 

TIIIILT021 Bet (1,25)

kekekawa Call (1,25)

 

Turn 7s - Jc - 8h - 2c

 

TIIIILT021??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En variant som jag tycker är tilltalande är att (check)syna om de implicita pottoddsen tillåter, man drar ju trotts allt till nötterna en syn mot drygt 1/3 pottbet borde vara EV+.

Ev bättre med en bet fast det blir svårt om fi höjer då man måste folda om den inte är mini mini. Tror nog att chansen för att opp sitter på överpar är stor( mer än 60%) frågan är hur stor om det ska vara värt att beta opp borde släppa överkort med dryg halvpottbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betta ordentligt på floppen som du bettar nu så lyser det svaghet, betta runt €2 iaf, nu kan han mycket väl syna med två överkort, eller överpar och du vet inte alls var du står. Om du bettar ordentligt på floppen så foldar han med stor säkerhet med överkort, synar han så checka ner handen och syna ett litet bett om ofarliga kort kommer.

 

Som du gör nu så får du inte betalt av en sämre hand på turn men betalar till en bättre. Om du checkar nu så ger du dessutom fi väldigt fina möjligheter att bluffa ut dig ur potten eftersom du visat svaghet pre, flopp och på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bettar nog hellre ut turn än checksynar. Bettar du får du högst troligen en reraise om fi har ett överpar (och du foldar) om han synar kan det vara läge att check-syna / check-folda river beroende på storleken på riverbettet. Problemet med check på turn är att motståndaren högst troligen kommer betta så stort att du inte kan syna betten, och när du bettar kan du få överkorten att lägga sig (för överkorten kommer garanterat betta om du checkar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade satt honom på drag och bettat halvpott på turn.

 

På river, om han synat på turn, hade jag kört en defensiv bet på 25% av potten, så att han inte ska kunna bluffa ett högt belopp.

 

Bettet på river ser dessutom ut som en value bet så han kan tro att du sitter på bästa handen.

 

Exakt vilka drag ser du på floppen?

 

Om handen spelats så här passivt (förutsätter att det gick check check på turn) så tycker jag en check/syn är överlägset på river för att uppmuntra bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga så menar jag med drag alla händer som behöver förbättras, inte nödvändigtvis färg- eller stegdrag.

 

Av Fi.s bet preflopp sätter jag honom på AJs upp till AKs samt pockets 77 uppåt AA.

 

När Fi synar på en flopp som innehåller 78J (stegdrag) utan att slå om innebär det ofta att han inte har AJ eller QQ,KK,AA.

 

Utan någon särskild read på Fi (han kanske gillar att gambla lite och slowspela starka händer trots farliga drag på floppen) så sätter jag honom här på AK eller AQ, möjligtvis TT eller 99 men ej sannolikt. Eventuellt ATsuited där han hoppas på en nia eller att ett Ess ska ge honom bästa handen.

 

Turnsynen tycker jag visar på desperation. Hade fi slowspelat en monsterhand hade det varit läge att slå om här. Det är sällan folk slowspelar sina händer fram till river, dels då även en backdorrflush har dykt upp här, dels då det sällan lönar sig att betta på river när motståndaren har en färdig hand. Det är bättre att slå om på turn när motståndaren fortfarande har hoppet kvar att förbättra sin hand på river.

 

Det kan också vara så att Fi själv har fått en backdoorflush och vill se sista kortet billigt.

 

När sista kortet är J är jag säker på att vi har den bästa handen. Jag skrev tidigare att en defensiv value bet var ett bra alternativ. Ibland kan det vara bäst att checka för att Fi ska få bluffa på potten då det är hans enda chans att ta hem den.

 

Det är hugget som stucket tycker jag o beror på din read på Fi. Om han är en bra spelare (vilket inte känns så här) så vet han att du vet att han bluffar när han bettar på river. Då hoppar han nog över det.

 

Om det är en dålig spelare så beror det på om han är "modig" eller inte. Många dåliga spelare ger upp potten här och bara checkar. En del bluffar.

 

Sammantaget tycker jag att en skälig value bet på river kan få Fi att syna med tanke på pottstorleken, och öka din vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...