Gå till innehåll

SNG:ar och annat trevligt


ooop

Recommended Posts

Tänkte tipsa lite om ytterligare en spelvariant.

Alla har nog spelat lite SNG:ar sådär, och vunnit en och annan, och förlorat desto flera. Jag har dock (eftersom allt annat spel gått åt helvete på senaste) spelate en avsevärd mängd (mest 10+1, dock en del 5+1 och 20+2) på senaste tiden. Har statistik över närmar 400 snart.

 

Vad jag tänkte göra här är att starta en tråd där jag postar lite intressanta grejor (HH, vanliga situationer, resultat m.m). Själv spelar jag i princip bara NL Holdem och Omaha Hi/Lo (inte speed varianterna). Dock tror jag nog man kan göra sig en hacka på FL Holdem och 7stud också, om man blir bra på det. Nåväl, det var allt för nu, återkommer när jag har något intressant material att dela med mig av :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som man måste lära sig i alla spel är att hantera svängningarna. SNG:ar har sina fördelar och nackdelar. Fördelen är naturligtvis att du inte riskerar mer än $11 på en $10+1 SNG (sätter man sig ned på ett cash-game bord riskerar man minst ett inköp, ofta mer, eftersom det är pantat att ge sig efter ett missat inköp).

 

Nackdelen är naturligtvis att när man bommat 10 i rad, kan man inte försöka minska svängningarna genom att spela tightare. Det är bara att bita ihop och grinda på. Efter 300 SNG:ar senaste månaden (spelar MÅNGA bord samtidigt) ligger mitt max för antal bommade på rad på drygt tio. Detta att jämföra med antal ITM:ar i rad där rekordet ligger på 7 eller 8.

 

Viktigt att komma ihåg är dock att om man vore en stereotyp exakt genomsnittsspelare skulle man hamna ITM 3/10. Kort sagt, man kan inte räkna med att hamna ITM runt 50% även om man är en ovanligt bra spelare.

 

Bankrulle-reglerna fungerar dock ganska fint applicerade på SNG:ar, säg till exempel att du bestämmer dig för att alltid har 30 inköp. Då är det bara att kolla rullestatus innan du sätter dig ned för att bestämma om du ska köra $5, $10, $20 etc. ($5:orna rekommenderas dock att man undviker, eftersom huset tar 20% i avgift mot sedvanliga 10%).

 

Naturligtvis vill man gärna känna att vinster är "säkra" när man vunnit en viss summa, något som alltid är ett bekymmer. Säg att du vinner $200 på $10+1 :or. Bommar du 20 i rad (inte så sannolikt, men möjligt) är du tillbaka på noll. Något man får räkna med. I själv-terapeutiskt syfte har jag gjort lite grafer över spelet, som räknar ut br-snitt över vissa tidsperioder. Då får man bättre överblick, om man har en graf som visar genomsnittlig vinst senaste 20, 50, och 100 SNG:ar. (plus att det är så förbannat kul med massa färgglada linjer i Excel-tabeller)

 

Nu ska jag spela lite och försöka plita ned lite kunskap om hur man undviker att hamna på 4:e plats (vilket ju är det alla sng-spelare hatar mest)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...