Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade 100K på prima igår och har en hand som jag inte riktigt kan komma överens med mig själv om. Har inte handhistoryn men hoppas det funkar om jag beskriver förutsättningarna.

Med ca 200 kvar av 959 startande ligger jag på 22a plats med 26K i stacken. Blindarna är 400/800.

I stora blinden plockar jag upp AKo och ser utg ställa in sin shortstack på ca 6K, bakom honom ställer en till in med ca 16K, resten foldar och det är upp till mig. syn och vinst ger mig top 3 placering.

Hur skulle ni agera och varför?

Vad som faktiskt hände tar vi sen om det är någon som undrar... :D

hoppas jag fick med allt av intresse...

* Flytt till HA - QoS *

Postad

Han som ställer med 16k visar mer svaghet än styrka för mig, varför? jo med AA/KK/QQ (dom händerna du är stor dog mot förutom QQ) vill ju fi få med sig någon större stack så jag skulle nog ha svårt att hitta fold här, sedan så är ju read på fi viktigt. Jag sätter fi i det här läget på AT/AJ eller medel PP som 77-99

Postad
Jag sätter fi i det här läget på AT/AJ eller medel PP som 77-99

Eller varför inte AQs eller AA eller..

Du kan inte säga något sånt där, du har alldeles för lite info för att sätta honom på en hand.

Postad

Är utg-spelaren aptight eller vet han hur man lirar shortstack? Vet nästa som ställer om utg-spelaren är aptight eller om han vet hur man lirar shortstack? Är bordet löst eller tajt i allmänhet (alltså, skulle utg-spelaren bara ställa med nästan-stål och bättre eller skulle han kunna mobba omkring sina motståndare genom att hålla på o ställa hela tiden)? Är strukturen brant eller är det gott om tid? Saknas så mycket info för att ta ett vettigt beslut.

Om jag måste säga något i ett vakuum så hade jag foldat. Min erfarenhet är att minst en av motståndarna har en färdig hand och det är inte omöjligt att den andre sitter och blockerar outs med A eller K på handen. AK är ingen hand som jag gillar att syna med, jag vill ställa med den för att få fold equity.

Postad
Jag sätter fi i det här läget på AT/AJ eller medel PP som 77-99

Eller varför inte AQs eller AA eller..

Du kan inte säga något sånt där, du har alldeles för lite info för att sätta honom på en hand.

Hade du läst mitt inlägg ordentligt så hade du sett: "Han som ställer med 16k visar mer svaghet än styrka för mig, varför? jo med AA/KK/QQ (dom händerna du är stor dog mot förutom QQ) vill ju fi få med sig någon större stack" ;).

Självklart kan jag inte säga med 100% exakthet vad han sitter på men det är dom händer jag ser det här spelet som troligast med därav det fina stycket: "Jag sätter fi i det här läget på...." . Visst han kan göra ett move med 72o men liksom, varför?

Postad

som det ofta är i dessa turneringar så flyttas man runt rätt mkt och jag va hyfsat ny på bordet och hade därför ingen speciell read på någon av dem, därför inget sagt om den saken. strukturen blindhöjning var 12e minut.

Postad

hmm, va inte mkt folk hade att säga om denna situation....

Mina tankar kring frågeställningen har varit följande:

Shortstacken spelar inte så stor roll vad han har, jag kommer syna med AK sju dagar i veckan.... Vad killen bakom har är det som ställer frågan på sin spets. Första tanke vid bordet va mellanpar eller AK, AQ, med monster så som AA KK hade jag känslan av att han skulle synat och hoppats på omslag bakom då han va semikort och troligvis ville chansa på att maximera vinsten.

för syn:

- Pottoddsen talar för syn om ovanstående read är rätt

- top 3 och skön resa mot finalbordet vid vinst

- Har ändå 10K och ingen tokpanik om jag skulle loosa

för fold:

- onödig risk då jag redan har ett bra läge i turneringen och kan vänta på bättre lägen.

har lite bråttom nnu så jag glömde säkert några saker, men det vore ju kul om några ville dela med sig om sina tankar kring detta!

Postad
Hade du läst mitt inlägg ordentligt så hade du sett: "Han som ställer med 16k visar mer svaghet än styrka för mig, varför? jo med AA/KK/QQ (dom händerna du är stor dog mot förutom QQ) vill ju fi få med sig någon större stack" .

Jag lsäte ditt inlägg och samma faktum kvarstår: du har fortfarande inte tillrcäkligt med info för o ge honom den snäva HD du återgav.

Postad

Skulle säkert inte spela så i samma situation, men i lugn och ro är det ju faktiskt en given fold.

Varför?

Jo. Vad kan dom ha som du slår? Vad hoppas du på? Det som är din chans är att de båda sitter med mellanpar. DÅ har du väl lika god chans som någon av dem. Det är ju bara i undantagsfall som du kan känna dig som favorit.

Visst, ställer dom båda in med AQ mot dina AK, då har du ju nästan 80% på att vinna. Men är det det näst gynnsammaste: AQ/AJ så har du bara 55%.

Säger vi istället att det är KK/AA så är du nere på 5%.

Trolig HD skulle jag tro är AA-77+AK-AJ på förste killen, och AA-77+AK-AQ på den andre. Mot de distributionerna är din equity mindre än en tredjedel, och mot den större har du mindre än 50%.

Helt enkelt: Du har vid gynnsamma situationer en liten liten edge. Men OM du har otur kan du vara helt körd. Helt enkelt ett spel som är farligt.

Men visst, finns det med ytterligare händer i deras HD (t.ex Axs och Axo) så stiger dina chanser en del. Men ändå knappt så att det känns vettigt att syna.

(Men förmodligen hade jag gjort det ändå i samma situation)

Edit:

Slängde in en VID HD i pokerstove, och det känns verkligen som att det inte är rätt att syna. Mot en motståndare som spelare 22+, A2s+, A9o+, KTs+ och KQo så har du 58%. Tror inte du får någon som spelar så värst många fler händer än då.

Lägg därtill att du har två motståndare, och att risken är stor att någon av dem faktiskt har en riktigt bra hand....

Postad

tack för svaret Fido! mkt lärorikt!

Det som faktiskt hände var att jag synade....

Shortstacken had AJ och han bakom hade 10 10....Ingen hjälp till mig :cry: eller shortstacken...

Ångrade mig givetvis direkt men kunde som sagt inte komma överens med mig själv om spelet var bra eller dåligt...har lite mer kött på benen nu men om det finns någon mer där ute som har nåt att säga i saken så är ju det välkommet.

Känns ändå lite som det kan vara värt att chansa med en ganska liten edge pga att jag ändå har okej med marker kvar att lira med.