Gå till innehåll

FLT - Flush mot riverkåk, hur borde jag spela?


thorn

Recommended Posts

***** Hand History for Game 1127207910 *****

0.5/1 TexasHTGameTable (Limit) - Mon Nov 01 15:21:39 EST 2004

Table Luxury cruise (Real Money) -- Seat 6 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: blinkyoneeye ( $8.75)

Seat 2: Netsirk23 ( $12.5)

Seat 3: highiq ( $32.25)

Seat 4: krarup ( $8.5)

Seat 5: champange ( $27.5)

Seat 6: keembot ( $24.5)

Seat 7: arvidr ( $36.25) <- jag

Seat 8: DocRichards ( $15.5)

Seat 9: dvanajsti ( $66.25)

Seat 10: yopeace1 ( $24)

arvidr posts small blind (0.25)

DocRichards posts big blind (0.5)

** Dealing down cards **

Dealt to arvidr [ Ad, 2d ]

dvanajsti folds.

yopeace1 folds.

blinkyoneeye folds.

Netsirk23 folds.

highiq calls (0.5)

krarup calls (0.5)

champange calls (0.5)

keembot folds.

arvidr calls (0.25)

DocRichards checks.

** Dealing Flop ** : [ 8d, Qd, 2h ]

arvidr bets (0.5)

DocRichards calls (0.5)

highiq calls (0.5)

krarup calls (0.5)

champange calls (0.5)

** Dealing Turn ** : [ 2s ]

arvidr bets (1)

DocRichards calls (1)

highiq folds.

krarup calls (1)

champange calls (1)

** Dealing River ** : [ Td ]

arvidr bets (1)

DocRichards folds.

krarup raises (2) to 2

champange folds.

arvidr raises (2) to 3

krarup raises (2) to 4

arvidr calls (1)

** Summary **

Main Pot: $16.25 | Rake: $0.75

Board: [ 8d Qd 2h 2s Td ]

krarup balance $18.75, bet $6, collected $16.25, net +$10.25 [ Tc 2c ] [ a full house, Twos full of tens -- Tc,Td,2c,2h,2s ]

arvidr balance $30.25, lost $6 [ Ad 2d ] [ a flush, ace high -- Ad,Qd,Td,8d,2d ]

 

Allt verkar ju gå min väg. Killen jag spelar mot verkar spela ganska löst även om jag inte suttit så länge, och på rivern så tror jag att han satt en flush, om än sämre än min egen. Var det fel att fortsätta höja här? Kändes väldigt snopet, speciellt eftersom jag hade den sista 2:an på handen.

 

EDIR: Killen verkar vara lite av en station. Föregående hand drog jag in lite pengar när han bara callade mot mina AA. Han satt på lägsta paret (tvåor) med dålig kicker (åtta). Dock låg TT här på bordet.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kunde inte ha spelat den på något annat vis finns ingen rimlig hand som slår dig här egentligen bara slowspelad 88 som det känns och TT...men då får han väl ha det....du lägger ju in tredje beten som du måste om det hade varit du som hade "cappat" så kanske du kan fundera på att syna men i längden så leder du nog över 50 % i det här fallet, så inte så mycket att fundera över och gå vidare och inse att han är en tomte som limpar med uppföljaren till Terminator i tidig position. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes väldigt snopet, speciellt eftersom jag hade den sista 2:an på handen.

 

Nåja det finns fyra av varje valör i en komplett kortlek.:D

 

Tänk så här istället: Pga den här tomten inte kan spela triss som man bör, så har jag sparat minst $0,5.

 

Jag vet ju naturligvis inte hur du spelar men jag ska ge några exempel på mer eller mindre tänkbara spel.

 

Flop:

 

Du bettar ut. Här ska han höja, och då antar vi att du hade synat.

 

Turn

 

Här finns det några möjligheter.

 

1. check/raise.

2. betta ut direkt.

 

här pendlar mellan en höjning och cappad pott beroende på hur agg man är.

 

River.

 

här pendlar det också mellan en höjning och cappad pott. Det beror lite på hur agg man har spelat på turn. Men summan blir att du klara dig undan förhållandevis billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flop:

 

Du bettar ut. Här ska han höja, och då antar vi att du hade synat.

Jag tycker fold känns som rätt hett alternativt med bottenparet utan kicker.

 

EDIT: här kommenterar jag alltså "här ska han höja biten", alltså att motståndaren skulle höja (jag gissar att det beror på felläsning från någon av oss). I övrigt så är jag rätt sugen på att rekommendera trebet med vår hjältes hand.

 

här pendlar mellan en höjning och cappad pott beroende på hur agg man är.

Vad som är rätt beror ju rimligen på hur aggressiv motståndaren kan väntas vara mot en i den här situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flop:

 

Du bettar ut. Här ska han höja, och då antar vi att du hade synat.

 

 

Que, här borde han ju folda (vilket han egentligen borde gjort redan preflop). Allt han har är ju bottenpar med en usel kicker.

 

Tycker inte egentligen att handen är mycket att orda om, ibland kommer tomtarna ha tur och dra ut dig men i det långa loppet så är det ju spelare som denna du skall leta efter och sätta dig vid samma bord som.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flop:

 

Du bettar ut. Här ska han höja, och då antar vi att du hade synat.

 

 

Que, här borde han ju folda (vilket han egentligen borde gjort redan preflop). Allt han har är ju bottenpar med en usel kicker.

 

/Bjorn

 

Han har väl ett hyffsat färgdrag tillsammans med lägsta paret. Om jag inte läser helt fel sitter han i sb. Att inte gå med när 3 synat innan och man har A2s tycker jag verkar vara oklokt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missförstod vad som sades i tråden.

Om jag inte fått flushdraget på floppen hade jag check/foldat, är inte ett flushdrag + bottenpar + äss kicker nog för att dra där? Skulle mycket väl vara någon på dessa nivåer som bettar ett par i damer. För ett littet bet skulle jag nog sett en turn även om jag inte ens hade bottenparet. Är det fel?

 

Att jag inte checkraisar på turn beror på att jag är rädd för att den skulle checkas till rivern, vilket i och för sig inte varit någon katastrof, men bordet verkade vara ganska passivt.

 

Tack för hjälpen.

 

EDIT: Winston, jag insåg nog nu när jag läste om allt att det inte är jag som skulle foldat på floppen utan fi. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har väl ett hyffsat färgdrag tillsammans med lägsta paret. Om jag inte läser helt fel sitter han i sb. Att inte gå med när 3 synat innan och man har A2s tycker jag verkar vara oklokt...

Någon av oss läser nog fel. Rådet från Hagabo var ju att "Du" skulle beta, sedan skulle "han", alltså killen som slutligen vann och spelade dåligt, höja. Jag skulle naturligtvis rekommendera att höja med färgdrag, lägsta paret, och 1 överkort är ju i det närmaste en monsterhand. Så tolkade jag det iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite klurig post men det jag kommenterade var Bjorns tips om att folda för att Thorn bara har bottenpar med en usel kicker (som han dessutom menar borde foldas preflop).

Nä, jag kan tala för Bjorn_ här, även om det var vad han sa så var det inte vad han menade, jag har förtroende för hans förmåga. ;-)

 

Men som jag läser det så sa han, kanske krångligt men entydigt, att det var utdragsnissen som borde foldat preflopp och på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara bekräfta att det är "krarup" som slutligen vinner handen som jag tycker borde lägga sig både preflop och på flopen. Skulle förmodligen spelat handen som Thorn och ser inget direkt fel i detta.

 

Nu när jag ser handen så här framför mig så undrar jag dock om man inte skulle kunna tänka sig att spela en sådan här hand lite annorlunda på floppen.

 

Troligen är man ju inte högst JUST NU med bottenpar så en "rundcheck" gör en ju knappast någon skada?

 

Skulle man därför inte kunna tänka sig att man checkar för att sedan om någon i sen position betar köra en semibluff check-raise? Eller är det allt för fancy-pancy?!?

 

På det sättet representerar man ju en triss eller möjligen damer & åttor och kan få en del händer som slår dig att lägga sig.

 

Samtidigt blir man ju mera svårläst om nu färgen går in på turn eller river.

 

Vore kul att höra någon av experternas åsikter i frågan.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är man ju inte högst JUST NU med bottenpar så en "rundcheck" gör en ju knappast någon skada?

Så länge esset är levande så är man ju väldigt knapp favorit mot TP och överpar. De gånger man inte skulle ha något emot gratiskort, alltså när någon har TPTK eller bättre samt att ingen annan är intresserad så får man ju ändå inte gratiskort. Så att checka i hopp om rundcheck tycker jag är ett rätt stort misstag.

 

 

Skulle man därför inte kunna tänka sig att man checkar för att sedan om någon i sen position betar köra en semibluff check-raise? Eller är det allt för fancy-pancy?!?

Det är ju också +EV, men jag tror att man vill ha en ganska stor chans att ta potten osedd för att det ska vara bättre än att beta ut.

 

Främst ska man väl sikta på att få in många bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är man ju inte högst JUST NU med bottenpar så en "rundcheck" gör en ju knappast någon skada?

Så länge esset är levande så är man ju väldigt knapp favorit mot TP och överpar. De gånger man inte skulle ha något emot gratiskort, alltså när någon har TPTK eller bättre samt att ingen annan är intresserad så får man ju ändå inte gratiskort. Så att checka i hopp om rundcheck tycker jag är ett rätt stort misstag.

 

Nu menade jag inte att man skulle checka i förhoppning att få frikort utan mer att det är "ingen fara" om det skulle bli så.

 

Men det kanske inte är någon större vits...

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man därför inte kunna tänka sig att man checkar för att sedan om någon i sen position betar köra en semibluff check-raise? Eller är det allt för fancy-pancy?!?.

 

En checkraise "semibluff"(snarare "valuebet" i det här läget)här är helt beroende av vilka spelare som sitter vid bordet, då det gäller att få in så många bet som möjligt i potten på floppen med nötfärgdraget, men visst om han checkar och nästa spelare betar och alla synar så är det ju bara att raisa på och hoppas att alla synar. Sen beta ut på turnen med trissen och flushdraget.

 

Loose-passive table är bet, loose-aggresiv är check och hoppas få möjligheten att checkraisa.

 

Ännu ett bevis på att position är en otroligt stor del av pokern...även på limit nivån. Tänk det underbara senariot att sitta på button här med A2d och se SB beta och alla andra syna och man får möjligheten att raisa och sen se alla syna igen och sen få möjligheten att välja gratiskort eller ej! Säger bara Mumma, mumma! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

motståndaren skulle höja (jag gissar att det beror på felläsning från någon av oss).

 

Fick för mig att fi hade triss på floppen (åttor) så var alltså inte fallet, utan han hade visst 10-10 på floppen. Det ändrar ju förutsättningarna "lite" och då faller ju hela mitt resonemang. :oops:

 

10-10 bör nog foldas med den floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick för mig att fi hade triss på floppen (åttor) så var alltså inte fallet, utan han hade visst 10-10 på floppen. Det ändrar ju förutsättningarna "lite" och då faller ju hela mitt resonemang. :oops:

 

10-10 bör nog foldas med den floppen.

Det är inte lätt när det är svårt. ;-) Han hade T2s hade parat tvåan och hade inga andra drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...