Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här är en situation som är helt ny för mig. Tidigt i sessionen, och dåligt med reads förutom att UTG+2 spelar 70-80% av händerna, och höjer gärna med ett stort spektrum av händer.

Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx

Preflop: Hero is SB with J:heart:, J:diamond:.

2 folds, UTG+2 raises, MP1 3-bets, 1 fold, MP3 caps, CO calls, 1 fold, Hero calls, 1 fold, UTG+2 calls, MP1 calls.

Här är det alltså redan cappat när det kommer till mig, och ngt liknande har jag aldrig varit med om. Ska man lägga ner här, eller är det rätt att syna?

Flop: (21 SB) 9:club:, 2:spade:, 7:club: (5 players)

Hero checks, UTG+2 checks, MP1 checks, MP3 bets, CO folds, Hero calls, UTG+2 calls, MP1 calls.

Först att agera med ett överpar, men det kan ju finnas högre par ute, så här checkar jag. Potten är så pass stor så jag antar att det inte är aktuellt att lägga. Bättre att höja än att syna?

Turn: (12.50 BB) 7:heart: (4 players)

Hero bets, UTG+2 calls, MP1 folds, MP3 calls.

Känns ju inte som något scare card precis. Och eftersom det bara blev syn på floppen, så betar jag.

River: (15.50 BB) Q:club: (3 players)

Hero bets, UTG+2 calls, MP3 calls.

Här bestämmer jag mig för att behålla initiativet och betar ut. Har för mig att någon gav rådet i en annan tråd att om man ändå tänker syna ett bet så kan man lika gärna beta. Rätt? Fel?

Final Pot: 18.50 BB

Framför allt preflopp är det här läget helt nytt för mig, så kommentarer mottages tacksamt.

Postad

Fullring hade jag foldat preflop mot normal bra motstånd, speciellt med tanke pa att tre Fi redan gått med. Det är stor sannolikhet att åtminstonde en av Fi har ett högre par och väldigt stor sannolikhet att åtminstonde en av Fi har antingen A, K eller Q.

Som alltid beror beslutet även på reads. Är alla superloose - aggressive kanske det är läge att gå med men känns tveksamt.

Postad
Fullring hade jag foldat preflop mot normal bra motstånd,

skojar du eller? spelar du bara AA eller? Hmm, ja hade raisat pre-flop, på floppen storbetat, i och med överparet.... hade jag blivit reraisad hade jag kanske foldat... kanske...

Postad

Här bestämmer jag mig för att behålla initiativet och betar ut. Har för mig att någon gav rådet i en annan tråd att om man ändå tänker syna ett bet så kan man lika gärna beta. Rätt? Fel?

jag tycker det är jäkligt smart sagt, hörde det oxå för ett tag sen, och det funkar bra!

Postad

det här med att det är lika bra att beta ut om man ändå tänker calla gäller framför allt på flop och turn. På rivern är det andra regler som gäller eftersom att någon med trash inte kommer lägga in mer deg i potten ändå, och ett monster rerasiar dig. Därför är det näst intill alltid värdebet som gäller på rivern

Postad
det här med att det är lika bra att beta ut om man ändå tänker calla gäller framför allt på flop och turn. På rivern är det andra regler som gäller eftersom att någon med trash inte kommer lägga in mer deg i potten ändå, och ett monster rerasiar dig. Därför är det näst intill alltid värdebet som gäller på rivern

Jo, men ett bet på rivern här är väl för värde? Eller kanske inte, eftersom Q landar här. Men jag vet inte, det är därför jag frågar.

Postad

du är uppe mot två spelare, färgdraget träffar + överkort är inget roliga. Jag hade checkat. ( hade du en klöver J förresten?)

Anyway, på floppen hade en checkraise för lite information kunnat vara något. Möjligen beta ut o se om nån raisar. Ditt bet på turn passar bra med en checkraise på flopp en. Men det är gasnka lurigt att läsa lirarna på den här nivån...så du kan mycket väl ha vunnit potten, även om jag inte tror du gjorde det.

Postad

Framför allt preflopp är det här läget helt nytt för mig, så kommentarer mottages tacksamt.

För mig skulle det kännas oerhört fel att lägga JJ i det här läget. Troligtvis leder du inte före flop. Men den potentiella vinsten om du träffar setet känns väldigt lockande. Jag skulle nog se flopen med de flesta par och en hel radda med SC och AXs. Du har också en bra position för CR om du träffar och om du inte träffar kan du lungt lägga de flesta händer och komma undan billigt. F.ö tycker jag HH'n är ett skönt exempel hur de flesta är på Low-limit FL. Lös-aggro före flop och sen (nästan) total stiltje efter flop. Du spelade rätt och kunde fått bra betalt för 4 SB.

Postad
Fullring hade jag foldat preflop mot normal bra motstånd.

skojar du eller? spelar du bara AA eller? Hmm, ja hade raisat pre-flop, på floppen storbetat, i och med överparet.... hade jag blivit reraisad hade jag kanske foldat... kanske...

Jag hade nog funderat länge på att lägga JJ här också.

Sklansky säger så här om JJ i HPFAP:

If you hold JJ and the pot has been raised and reraised before the action gets to you, you should fold. This is corrent evenwhen you are in middle or late position.

Och nu befinner vi oss i SB och det är redan cappat när det är vår tur.

Postad

Det här är ett av de fåtal fall då jag skulle foldat JJ preflop. Bland det värsta misstag man kan göra preflop är att syna höjningar bara för att senare inse att man är dominerad. Detta misstag kostar otroligt mycket i längden eftersom många upprepar det gång på gång.

Postad
För mig skulle det kännas oerhört fel att lägga JJ i det här läget. Troligtvis leder du inte före flop. Men den potentiella vinsten om du träffar setet känns väldigt lockande. Jag skulle nog se flopen med de flesta par och en hel radda med SC och AXs. Du har också en bra position för CR om du träffar och om du inte träffar kan du lungt lägga de flesta händer och komma undan billigt. F.ö tycker jag HH'n är ett skönt exempel hur de flesta är på Low-limit FL. Lös-aggro före flop och sen (nästan) total stiltje efter flop. Du spelade rätt och kunde fått bra betalt för 4 SB.

Jag håller inte med ovanstående. Om vi antar att Fi är hyffsat passiva postflop (vilket innebär dåligt med bets på senare gator) och att en av dem sitter med ett högre par och att de tillsammans har åtminstonde ett A,K eller Q så krävs det att man träffar en J samt att inget A, K eller Q kommer. Nu orkar jag inte räkna ut oddsen för detta, men spontant känns det som om detta spel inte är ev positivt. `

Situationen blir en helt annan om Hero höjer i mitten position och Fi bakom honom reraisar osv, men i det här fallet måste Hero stoppa in 4 SB och är förmodligen dominerad.

Postad

Jag har inte heller kollat oddsen. Men kollar nu :).

JJ får knappt 10% chans mot AKs/AKo, KK, QQ, KJs/KJO enligt Pokerstove. 9 gånger torskar du 4SB och en gång vinner du.

Alltså måste det in 18 BB totalt och den här potten var på 15,5 utan CR på flop. Nja, det är tveksamt om det är värt att syna preflop under de premiserna.

Däremot är det en klar syn med många suited.

Postad

Då har jag lärt mig något idag också. Första gången jag var med om att det cappades innan det var min tur när jag faktiskt har en hand. Överlag så är det förresten rätt ovanligt med cappad preflop på $0.5/$1 på Party. Är det vanligare på högre nivåer?

Postad
Då har jag lärt mig något idag också. Första gången jag var med om att det cappades innan det var min tur när jag faktiskt har en hand. Överlag så är det förresten rätt ovanligt med cappad preflop på $0.5/$1 på Party. Är det vanligare på högre nivåer?

Nej, det är inte vanligt på ett average bord. Händer säkert lite oftare om det sitter ett par manics på borden men det kan det göra oavsett nivå.

Skulle tippa på att det cappas lite oftare eftersom folk tenderar att bli mer aggresiva ju högre upp de spelar men det krävs fortfarnade bra händer.

Postad

Flop: (21 SB) 9:club:, 2:spade:, 7:club: (5 players)

Hero checks, UTG+2 checks, MP1 checks, MP3 bets, CO folds, Hero calls, UTG+2 calls, MP1 calls.

Först att agera med ett överpar, men det kan ju finnas högre par ute, så här checkar jag. Potten är så pass stor så jag antar att det inte är aktuellt att lägga. Bättre att höja än att syna?

Ja, jag tycker höjningen är extremt obligatorisk, visserligen är du oftast efter mot ett högre par men det är definitivt inte omöjligt att MP3 har AKs eller ibland AKo eller t.o.m. AQs och kan du i det läget få en spelare med outs mot dig att lägga sig på floppen i denna psykstora pott så är det mycket värt.

Det kan ju också vara så att du är efter men träffar en knekt på turn som också ger någon ett drag som kan sitta på river. (Tänk dig scenariot att du byter ut turnkortet till J :club: t.ex.)

Situationen är egentligen mycket enkel, MP3 kommer betta ut med alla sina händer här och satte du han på en tillräckligt vid distribution för att syna preflop så är höjning för att tvinga resten av fältet att syna två (med risk för två till) kallt obligatoriskt.

/Bjorn