Gå till innehåll

NL - Hur spela stora pockets under ett foldande giv?


quizz_kid

Recommended Posts

tight bord... jag sitter på knappen med TT-KK och hela bordet framför dig lägger sig... jag vill inte höja, då jag är rädd att SB/BB ska lägga sig... kanske höjer max 3xbb, annars blir det limp in... visst är jag rädd för överkort på brädan, men jag vill få ut mer än blinds på en sån hand... hur spelar ni?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar raise 3xbb (ibland 2xbb) om jag sitter vid knappen och det bara är sb och bb. Är rätt stor chans jag får syn, i alla fall av bb. Träffar han toppair på en flopp som 10 5 2 brukar de inte vilja överge sitt par. Kan bli rätt bra action då.

 

Alternativet är ju att limpa och då får du troligtvis med dig både sb och bb. Nackdelen här är att potten är såpass liten att det är större risk att fi slänger toppair vid raise då han inte är så pot-commited.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3xbb (ibland 2xbb??? 2xbb är en miniraise, usch för miniraise. Gör som nusseman säger, här skall du raisa med allt möjligt, steala, 3-5xbb... Du vill ha en raisande/aggressiv image, ibland kommer du bara få blinsden so be it, men till slut kommer de få nog av dig och kämpa emot och det är då du får betalt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför folk vill limpa in med höga par i det läget... :? Om man limpar och får syn av sb och bb kommer potten att ligga på 3bb. Om det blir krig om den floppen är man nog slagen en hög procent av gångerna (och då får torskar man förutom sin stack några hundringar på ett nytt tangentbord efter att bb hittar kåken med 72o).

 

Hur som helst, jag raisar alltid i det läget och hoppas att få syn. Får jag inte syn så får jag i alla fall, som många andra sagt, en aggressive image.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man raise 5x eller 6x bb, men chansen att får syn är inte stor.

Raisar du 2x eller 3x BB får du motståndaren att göra ett misstag. Han synar med en sämre hand. Vid 5x eller 6x bb gör motståndaren rätt och foldar. För min del så handlar inte mitt spel NL cashgame om att sno blinds, utan att vinna potter och maximera de så mycket som möjligt.

Dock händer det ofta att man får blindsen när man höjer 3x bb, ibland tom 2x bb från knappen.

Att höja 5x bb och inte få spelat sin KK-TT är inget större alternativ.

Givetvis höjer jag 5x bb om jag vet att moståndaren synar det mesta, no doubt...

 

Men ni har en viktigt poäng. Table imagen blir mycket bättre om man raisar 5x-6x BB och det är viktigt för kommande spel.

 

Jag föredrar dock att spela som jag gör nu. Hade ett bra exempel idag när jag satt med JJ på knappen och höjde 3x bb får syn av båda och träffar J på floppen och fi sitter med tvåpar. Visst är det tur, men jag nafsade hela hans stack och stora delar av den andre motståndaren med.

Potten var på knappt 400€, med en 5-6x bb höjning hade den potten troligtvis ett minne blott.

 

När vi snackar aggressiva bord och turnering är 5-6x bb det minsta jag höjer med TT och uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen... jag brukar limpa in AA UTG på vilda bord där jag med all säkerhet vet att en höjning kommer pressas fram innan floppen... jag checkraisar mycke och slowspelar allt från top pair till monster... jag spelar vinnande generellt, men min image runt borden kan förbättras i alla syften... jag spelar alldeles för passivt, alldeles för tight... ska testa en aggressivare sida av mitt pokerjag ikväll, får se hur det artar sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...