Gå till innehåll

FLT - 5/10 allmänna frågor


Stig_Wallby

Recommended Posts

Hej!

 

Jag testade lite FL igår och så kom den här handen vilket fick mig lite fundersam över många av dragen jag gjorde. Jag är alltså ny till FLT!

 

Table 'XXX': $5-$10 Limit HE (Real)

Seat 0: X ($228,20 in chips)

Seat 1: Fi_1 ($136,50 in chips)

Seat 4: Fi_2 ($709,95 in chips) (on the button)

Seat 5: X ($331,40 in chips)

Seat 6: JAG ($261 in chips)

 

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to JAG: 9c

Dealt to JAG: 9h

 

X : Post Blind ($2,50)

JAG : Post Blind ($5)

 

*** Pre-Flop *** :

 

X : Fold

Fi_1 : Bet ($10)

Fi_2 : Call ($10)

X : Fold

JAG : Call ($5) - Ska jag 3-betta här med pocket 9? Jag kommer ju ha sämst position på floppen, men vill ju inte slänga 99 ändå, så synade bara.

 

*** Flop *** : 3c 9d 8s

 

JAG : Bet ($5) - Borde jag checkat med en sån här dunderflop? Regnbågen får mig att känna mig ytterligare mer trygg.

Fi_1 : Raise ($10)

Fi_2 : Call ($10)

JAG : Raise ($10) - Obligatoriskt antar jag

Fi_1 : Call ($5)

Fi_2 : Call ($5)

 

*** Turn *** : [ 3c 9d 8s ] Qc

 

JAG : Bet ($10) - Färgchans ute nu och vill inte ge nåt gratiskort. Men borde jag försöka en check-raise, trots att min hand just blev lite känsligare för rivern?

Fi_1 : Call ($10)

Fi_2 : Call ($10)

 

*** River *** : [ 3c 9d 8s Qc ] 7c

 

JAG : Bet ($10) - Det här ställer jag mig mycket tveksam till. Bättre att check-syna här antar jag?

Fi_1 : Raise ($20)

Fi_2 : Fold

JAG : Call ($10) - MÅste väl syna

 

*** SUMMARY ***

 

Pot: $144,50 | Rake: $3

Board: [ 3c 9d 8s Qc 7c ]

Resultat i vitt!

X lost $0

Fi_1 bet $55, collected $144,50, net $89,50 Shows [ Js 10h ] (a straight, Queen high.)

Fi_2 lost $35

X lost $2,50

JAG lost $55

 

Eftersom jag är helt ny till FLT så känner jag mig inte helt säker på de frågor som uppkom under handen. I efterhand så skulle jag ha check-synat rivern.

 

Vad tycker ni om PF och flopspelet? Borde satsat på check-raise på turn? Riverspelet får ni gärna också kommentera, men skäll inte på mig allt för mycket ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det går att spela enligt de sätt du angett. 99 är en stark hand på 6 -manna så visst kan du höja preflop. Det som jag ställer mig tveksam till är den obligatoriska raisen på floppen som markerar något riktigt starkt. En call med efterföljande checkraise kanske vore nåt?

 

En del tycker säkert att man skall värdebetta på rivern men jag hade nog bara checksynat som du säger. Både färg och stege ligger på brädan och det är trots allt en flervägspott. Men det är beroende på read. Måste syna, ja typ. Inte för att det är stor sannolikhet för en bluff men potten är så pass stor. Du vill väl veta vad fi hade också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är Helt ny på FL så hade jag, oavsett rulle, börjat köra lite lägre. Det är inga genier som lirar på 5/10, men många är ändå väldigt aggressiva, och det är trots allt en hel del skillnader mellan NL och FL, varför jag, i din sits skulle spela ett par tusen händer på lite lägre nivåer först. För att få upp känslan för spelet. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag ställer mig tveksam till är den obligatoriska raisen på floppen som markerar något riktigt starkt. En call med efterföljande checkraise kanske vore nåt?

 

Man måste vara ganska säker på att fi kommer att beta för att spela på checkraise på turn, att ge bort ett gratiskort (som fi i det här fallet är ute efter) vore katastrof.

 

Stig_Wallby: tycker att handen är helt okej spelad förutom river där checksyn nog är det bästa (som du också anar själv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** Pre-Flop *** :

 

X : Fold

Fi_1 : Bet ($10)

Fi_2 : Call ($10)

X : Fold

JAG : Call ($5) - Ska jag 3-betta här med pocket 9? Jag kommer ju ha sämst position på floppen, men vill ju inte slänga 99 ändå, så synade bara.

 

Tycker inte du ska 3-betta. Du kommer bara bygga en stor pott OOP med en hand som du inte riktigt vet vad du står med när det kommer överkort på floppen, vilket det kommer gör ca ½ av tiden. Bättre att bara syna och spara 3-bettet till en check-raise eller annat på floppen.

 

*** Flop *** : 3c 9d 8s

 

JAG : Bet ($5) - Borde jag checkat med en sån här dunderflop? Regnbågen får mig att känna mig ytterligare mer trygg.

Fi_1 : Raise ($10)

Fi_2 : Call ($10)

JAG : Raise ($10) - Obligatoriskt antar jag

Fi_1 : Call ($5)

Fi_2 : Call ($5)

 

Dunderflopp för dig och ditt mål är att få in så mycket pengar i potten som möjligt. Du väljer att betta ut direkt vilket jag inte gillar. Det ger bara Fi_1 en möjlighet att höja och driva ut Fi_2 om han sitter på marginella händer vilket är riktigt dåligt för dig.

Vad som är bättre att göra är att check-raisa. Fi_1 höjde preflopp och kommer antagligen betta ut igen på denna relativt ofarliga flopp. Det ger dig en chans att klämma Fi_2 för 2 bets genom en check-raise. Ett annat alternativ är att vänta till turn med en check-raise men på denna brädan som missar väldigt många av Fi_1 händer tycker jag det är bättre att göra den på floppen eftersom han oftast kommer checka turn OOP med överkort om han inte parar upp.

Given höjning efter att han höjde dig.

 

*** Turn *** : [ 3c 9d 8s ] Qc

 

JAG : Bet ($10) - Färgchans ute nu och vill inte ge nåt gratiskort. Men borde jag försöka en check-raise, trots att min hand just blev lite känsligare för rivern?

Fi_1 : Call ($10)

Fi_2 : Call ($10)

 

Finns ju inget som säger att någon skulle betta om du checkade så check-raise är inte så hett utan read. Bara att betta ut.

*** River *** : [ 3c 9d 8s Qc ] 7c

 

JAG : Bet ($10) - Det här ställer jag mig mycket tveksam till. Bättre att check-syna här antar jag?

Fi_1 : Raise ($20)

Fi_2 : Fold

JAG : Call ($10) - MÅste väl syna

 

Inte bättre att check-syna, det är ett enkelt värdebet. Visst, det finns stegar och färg ute men JT och de andra steghänderna bör vara ganska ovanliga här och färgen är en runner-runner färg och inte heller så farligt.

Syn på hans höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...