Gå till innehåll

FL - Hur spela när man blir höjd efter en syn?


thorn

Recommended Posts

Detta handar i stort sett bara om preflop, efter floppen är det ju bra mycket lättare att ha koll på folk.

 

Säg att vi har en marginell hand i middle position. Jag gillar att limpa med ex. 55 om ett par folk har limpat före mig. Kommer det en höjning i tidigt pos så slänger jag dock dem. Samma sak med exempelvis J9s eller 98s.

 

Säg nu att jag synar, och någon efter mig höjer. Hur bör jag tänka här? Det är ju hyffsat med pengar i potten. Bör jag jämföra pottodds mot min chans att träffa settet redan här eller är det för optimistiskt att tro att jag vinner på ett set?

 

Oftast synar jag en höjning mest för att "nu har jag ju redan slängt in ett bet", men slänger handen om det blir tre bets, . Det beror nog lite på om någon synar höjningen innan mig (oftast är det så, spelar mest lowlimit och folk är hyffsat flopglada och passiva).

 

Följdfråga:

 

Säg att jag sitter på 55 och det kommer bara rags eller till och med ett lågt par på floppen, hur spelar ni då, förutsatt att det checkas till er och det har varit en höjning innan floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du handen är värd en sb ska du aldrig lägga dig för ett sb till. Isåfall har du inget att göra i potten i första läget. Undantaget är om du vet att motståndaren är väldigt tight och du vet att du är riktigt dominerad, men jag tror inte jag skulle lägga mig ämdå innan floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tro med säkerhet att du vinner med ett set är väl att ta i. Dock så kan man väl säga att du är en mkt stor favorit. Den stora vinsten ligger dock i "osynligheten" och de stora implied odds de ger.

 

Antag som i ditt exempel att du limpar med 55 och sedan t.ex. knappen höjer med t.ex. KQ och det kommer en flopp K 7 5 rainbow. I ett sådant här läge kan du ju få så mycket betalt för din triss när du vinner att det är läskigt.

 

Självklart ser du hellre floppen för ett sb än två men potoddsen är så pass goda att du ändå bör syna det andra betet.

 

Vad gäller din följdfråga så skulle jag i princip alltid check-folda om floppen kommer 9 6 2 rainbow med så många som det måste varit med för att 55 ska ha varit värd att spela från början är det ytterst osannolikt att ingen har träffat.

 

Däremot kan jag ibland tänka mig att betta om floppen kommer 3 3 8 eller ännu hellre 3 8 8 men lägger mig i så fall normalt sett mot en raise. Detta beror dock rätt mycket på om hur kapabla jag tror motståndarna är att lägga en marginell hand (t.ex. två överkort) här.

 

Men jag kanske spelar helt fel också :)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...