Tyrus Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Hej Kan börja med att introducera mig, Jag heter Stefan, bor i GBG och älskar poker. Jag började spela lite lätt i höstas med polarna i deras homegame, och testade först online poker i Januari. Har läst igenom Super System, Theory of Poker och Hold em for advanced players och känner att jag har ganska bra humm om spelet, vad jag inte har ännu är erfaranheten. har gått bra i homegamen men jag har stora problem med online poker. Inställningen jag hade när jag började var att jag skulle sätta in lite cash och sakta men säkert bygga upp en liten bankrulle. Så nu har jag börjat spela 0.15 0.30 FL på Eurobet dvs riktigt låga nivåer, mest SH 4 manna eller 5 manna bord. Min fråga är nu, går det att vinna på dessa spel över huvud taget? Jag har problem med dem för spelarna spelar helt irattionellt. Inga av mina höjningar "respekteras" och det är inte sällan mina AA har slagits av skräphänder som 27 off, 10 6 off osv. Visst, egentligen ska man vara glad att spelare är såpass dåliga att de synar min raise med 27 men när alla på bordet gör det så verkar winraten på AA vara väldigt låg, inte ens 50% verkar det som. Så... hur ska man spela på dessa bord? Är det någon idè alls att ens sitta på dem eller måste man sätta in några tusen och spela på 1-2 FL bord för att ens kunna spela spelet som det ska spelas? Problemet jag skulle ha med det är att jag är student och har egentligen inte ekonomin för att sätta in 2000-3000 tusen. Anyway, vill inte låta som att jag gnäller, men hundring efter hundring försvinner och det verkar inte bli någon förbättring inom kort. Så har ni några råd eller tips så välkommnas de starkt. Citera
majorj Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Hade exakt samma problem. tills jag slutade SH:a och spelade fler 10-mannabord istället (4 åt gången känns lagom). Att gå upp rejält i nivå är väl knappast att rekommendera. Då kan du torska av helt andra anledningar.... Tillägg: Bluffa aldrig. Spela aggressivt och tajt. Och bit ihop när 72o förvandlar dina AA till pappersmassa på rivern... Citera
ShazPur Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 När jag spelade FL på den nivån på på bord där folk helt enkelt vägrade att lägga sig, och med många spelare i spel hela tiden försökte jag helt enkelt spela flera spekulativa händer och inväntade bra dragsituationer som jag spelade hårt när jag hade pottodds för detta. Man måste vara väldigt försiktig med pocketpar på sådana bord eftersom de, även om de är bäst från början, har väldigt liten chans att förbättra sig under resans gång. Sannolikheten för att man skall bli utdragen med dem är väldigt hög när man är uppe mot flera spelare. Gdaily skrev en bra artikel om detta här Edit: Ooops, såg inte at det var SH det rörde sig om. Då är det jag skrev mindre relevant om inte det är borden är toklösa... Citera
Svinto Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Läs ett par böcker som är mer inriktade på spel mot lösa och tomtiga motståndare istället. Du kommer att ha nytta av att veta hur man spelar mot sådana även på lite högre nivåer. En utmärkt start är Internet Texas Hold'em av Matthew Hilger. Och värdebetta mycket edit: Missade visst också att det handlade om SH. Är det inte i princip omöjligt att vinna över raken på Eurobets låga SH-bord? Citera
baller Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Shazpur har en poäng, även om hans råd kanske var tänkta mot full ring. Om du spelar sh och folk synar höjningar dig med 27 så är "Spela aggressivt och tajt" inte helt rätt melodi, aggressivt ja visst, men tajt, nä.. öppna upp och spela händer som som har värde mot dessa tomtar... Det går inte att sitta och vänta på AA/KK... Citera
Gyre Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Först och främst vill jag lyfta fram det Svinto påpekar. Raken på Eurobets låga FL-bord är hutlös och den gör det svårare att slå spelen även. Byt site är det först du bör göra, sök runt lite på forumet så hittar du säkert en lämplig site med bra utbud av low-limit FL. Tex ett B2B-skin skulle passa utmärkt (24h, HeyPoker, Bestpoker osv) för ditt spel. Sen att det inte skulle gå att vinna eftersom ingen respekterar dina höjningar är helt befängt. Det är då det är lätt att vinna om något, när du har klättrat upp i nivåer kommer du istället aktivt söka efter just dessa spelare. Öppna upp och lägg till lite fler spekulativa händer om flera har gått med osv. Och framför allt måste du ta betalt för dina händer, även marginella sådana, och ta det lungt med bluffandet. Citera
Juzzam Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Mitt råd är lite off topic men om du spelar microlimit så tycker jag du skall konvertera till NL istället. Du vill kunna trycka ALL IN när du har nötterna på denna nivån, och du kommer att få folk som synar dig. Fixed Limit Micro känns som att du kommer att få nöta en livstid för att det skall gå framåt. Citera
egonx Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Jag byggde upp min bankrulle på 0.10/0.20 FL när jag började. Du bör helt klart spela fullring. Vid fullring på micronivå är "reads" mindre viktigt än vid högre nivåer eller vid shorthand. Detta gör att du kan spela fler bord. Var mycket konservativ med starthänderna, betta när du träffat och lägg dig då du missat. Bara det faktum att hälften av dina motståndare spelar skräphänder ger dig en stor edge. Citera
Hyler Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 öppna upp och spela händer som som har värde mot dessa tomtar... Det går inte att sitta och vänta på AA/KK... Precis. AA och KK är bara par, som inte står sig mot turnad triss i sexor. Mer spekulativt spel föreslås. Jupp, se fler floppar om det är billigt och fortsätt på bra drag som öppet stegdrag och fyra i färg. Se möjliga händer motståndarna kan ha "Om han har standardkort som höga par eller höga (suited) connectors så har han sämre än mig om jag träffar stegen om 4 eller 9 kommer på turn eller river." eller "Jag floppade triss i knektar. Hur agerar han, hur snabbt bettade han eller höjde? Vilka kombinationer kan ge en stark hand, hmm det enda som kan slå det är om han har 10 och/eller 6". Det kommer två kort till som det kan gå in på. Vänd på steken. Det kan bli en nedgång ett tag när man går med, lägger sig efter flopp, går med, lägger sig efter flopp men sen går mellanstegen (6-10) in och motståndaren förblindas av sin AA. Skillnaden är att det ena är loose-aggressive (spelar många händer men inte nödvändigtvis till showdown, när det väl sitter kör man hårt) och det andra är maniac (spelar lite allt möjligt och kör alla händer med någon form av träff till showdown, om det så ligger spader 10, knekt, dam, kung på bordet, nån annan höjer hela tiden och studsar av glädje och han har ruter och klöver 7 "eh, han kanske inte har spader". Citera
Tyrus Postad 21 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 21 Februari , 2006 Tack för alla svaren. edit: Missade visst också att det handlade om SH. Är det inte i princip omöjligt att vinna över raken på Eurobets låga SH-bord? Jo, jag har börjat fundera en hel del på det, raken är riktigt hög på de borden, det var delvis därför jag frågade ifall man ska gå upp i limts. Shazpur har en poäng, även om hans råd kanske var tänkta mot full ring. Om du spelar sh och folk synar höjningar dig med 27 så är "Spela aggressivt och tajt" inte helt rätt melodi, aggressivt ja visst, men tajt, nä.. öppna upp och spela händer som som har värde mot dessa tomtar... Det går inte att sitta och vänta på AA/KK... Helt rätt, vet inte om jag gav ifrån imagen att vara supertajt, det är jag inte, jag kan lätt raisa med K10, KJ, J10, även Kx och Ax suited i hopp om att floppa färgdrag. Frågan är om man ens borde det eftersom de synar med vad som helst ändå. Om man missar floppen totalt och bettar ut och 1 synar, vad gör man på 4e gatan då? Visst man kan ju se ifall det ligger steg eller färgdrag på bordet, men det är inte sällan de synar hela vägen igenom med par i 2or. Ofta händer det även att de floppar topparet men bara check/callar hela vägen, så för att vinna så måste man träffa floppen, därför kanske det är "bättre" att bara calla preflop? Mitt råd är lite off topic men om du spelar microlimit så tycker jag du skall konvertera till NL istället. Du vill kunna trycka ALL IN när du har nötterna på denna nivån, och du kommer att få folk som synar dig. Fixed Limit Micro känns som att du kommer att få nöta en livstid för att det skall gå framåt. Jag har även spelat rätt mycket NL också, speciellt precis när jag började, problemet är att när jag förlorar där så förlorar jag stort, för stort för pengarna jag har att spela med. Förlorade 3 buy ins senast igår då jag åkte på AA mot mina KK 2 gånger i rad, och träffa A på floppen med AK men förlora mot killens triss i 6or. Jag gillar NL mer på många sätt men jag har svårt att hantera swingsen som kommer med att spela det. Eller snarare min BR har problem att hantera dem. Jag kan väl summera ihop det att det största problemet jag har är att jag har väldigt lite pengar att röra mig med. Jag hade ju tänkt att man kunde grinda upp sig i FL, men raken och gör det svårt det är sant. Det är förmodligen bäst att hålla sig till NL Citera
Recommended Posts