Gå till innehåll

Dan Glimne i Expressen om Money Management


Juzzam

Recommended Posts

Du skall högst spela för 10% av din totala bankroll vid ett och samma spel.

Har ingen aning egentligen men kan han inte mena fixed limit när han svarar där? Min minimala erfarenhet från fixed limit får mig i alla fall att tro att runt 10% av BR är en bra summa att sätta sig med där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Japp, det där med matematik är ju inte den starka sidan hos alla pokerspelare. :lol:

 

Man borde kanske införa lite regler för att få posta på forumet? Sen när man gjort det.. VA?? Är det redan gjort, åh fan.......

 

Hrm, kanske ett test innan man får posta då?

 

Var så snäll och förklara för mig då som är så kass på matte. Förstår inte det jag sagt fel. Själv spelar jag som jag sa, och jag är inte gul som sagt och förstår inte varför jag "borde" gula.

Gäller Rubicon också, jag har inte läst den där artikeln på länge men jag har för mig att jag vet vad den innehåller. Så förklara tack!

 

Alltså, inlägget var inte riktat mot dig men jag behövde även ditt citat för att få fram vad jag ville ha sagt ;)

 

Klart man inte kan gula om man bara tar bort 10% av sitt kapital hela tiden ;)

 

Likadant så kommer man ju aldrig fram till målet om man hela tiden går halva sträckan åt gången (dvs av det som är kvarvarande)

 

Kanske inte blev klart att det inte var till dig men, ja det var det iaf inte :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eurythmech: Jag tror de flesta förstår och ser skillnaden som du nämner. Dan Glimne kan säkert räkna ut en någorlunda optimal formel för hur mycket man bör torska max per gång beroende på nivå, svårighetsgrad och andel av rullen. Men nu är det expressen vi talar om, för en vanlig svensson eller "wannabeproffs" gör det antagligen inte någon skillnad om man räknar i inköp, procent eller en blandning av båda. Utan det viktiga är just att man ska lära sig lägga av när man åkt på lite förluster.

 

Som redan påpekats så handlar det inte om att sluta för att man har åkt på lite förluster. Det handlar om att man vill ha en säkerhetsmarginal som täcker in vanliga downswings som alla går genom. Att spela med 10% av sin rulle som INKÖP ger inte särskilt säkra marginaler för någon, expressenläsare eller annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan det viktiga är just att man ska lära sig lägga av när man åkt på lite förluster.

 

Varför? Om du spelar ditt bästa spel men blir utdragen av tomtar. Skall man då lägga av ? Finns väl ingen anledning.

 

Därför att ingen spelar sitt bästa spel efter att ha torskat ett par inköp.

 

 

Visst är det många gånger ändå vettigt att sitta kvar, men det är ju en bedömning från fall till fall. Gäller att känna sina reaktioner så att man inte tiltar bort mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man inte kan gula om man bara tar bort 10% av sitt kapital hela tiden ;)

 

Likadant så kommer man ju aldrig fram till målet om man hela tiden går halva sträckan åt gången (dvs av det som är kvarvarande)

 

Menar du alltså att när du färdas från A till B (och kommer fram till målet) så går du hela sträckan på en gång? Utan att gå hälften först? Imponerande :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man inte kan gula om man bara tar bort 10% av sitt kapital hela tiden ;)

 

Likadant så kommer man ju aldrig fram till målet om man hela tiden går halva sträckan åt gången (dvs av det som är kvarvarande)

 

Menar du alltså att när du färdas från A till B (och kommer fram till målet) så går du hela sträckan på en gång? Utan att gå hälften först? Imponerande :shock:

 

Rent matematiskt så delar jag inte upp sträckan i 50% åt gången men gör du det och kommer fram till målet så får jag gratulera.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eftersom man nu för tiden strikt matematisk inte har några problem med att hantera oändliga talserier typ 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16...... Och inte heller har några problem att visa att summan konvergerar mot 1 så förväntar jag mig gratulationer snarast.

 

Men du kanske ville gå lite djupare in i problemet och ha en förklaring på hur man möjligen kan slutföra ett oändligt antal handlingar (som att gå en viss sträcka oavsett vilken tid det tar)? Även om det står klart att både tiden det tar och själva sträckan i sig konvergerar mot ett ändligt tal?

 

Kvantmekaniken kan nog erbjuda några möjliga lösningar. T.ex så kan man ju ifrågasätta om både tiden och rummet är oändligt delbara. Men även om vi antar att tid och rum är kontinuerliga snarare än diskreta, så kan man ändå ifrågasätta om det går att fastställa en kropps relativa position vid en specifik tidpunkt... av många orsaker som man kan tala länge om.

 

Skulle vara kul att studera lite fysik igen känner jag. Det var ett tag sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall högst spela för 10% av din totala bankroll vid ett och samma spel.

Med detta menas att om du har en br på €1000 så ska du sluta för dagen eller gången om du lirar bort mer än €100. Dvs spela bort max 10% av din br vid ett och samma tillfälle (svenska?).

 

Jag tolkade det som att om du har €1000 så ska du inte sitta med mer än €100 vid bordet/borden.

 

Så länge inte ens spel påverkas av det så finns det ingen anledning att sluta spela bara för att man förlorat eller vunnit en viss summa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...