aoh Postad 19 Februari , 2006 Rapport Postad 19 Februari , 2006 Jag är aktieägare i 24hpoker och börjar sakta men säkert ifrågasätta affärsmodellen med skins. I dagsläget finns ett 60-tal och jag tvivlar på att de skapar någon tillväxt i nätverket. När ett nytt skin startar tror jag att minst 90% av de tillkommande spelarna kommer från ett annat 24-skin och går till det nya för att nyttja en bra signing bonus. Många av skinen verkar från början ha en ambition att verka på en ny marknad men hamnar tillslut med att nöja sig med befintliga 24h spelare från Sverige. Om jag inte missminner mig så hade mitt favoritskin, Heypoker, ambition att verka i bland annat Tyskland och Spanien. Detta bekräftas av att de valbara språken på Hey´s hemsida är engelska, tyska, spanska och grekiska. Är det någon här som tycker att Heypoker verkar satsa på någon annan marknad än Sverige? Det pratas om lyckosamma skins från i Ryssland och sydeuropa men hur ofta stöter ni på spelare från dessa länder/regioner? Nu när Unibet delvis "lämnade" nätverket genom att skapa bord som bara gäller för de egna spelarna blev det ännu tydligare att 24h har stora problem med tillväxten. Om skinen var framgångsrika i att rekrytera NYA spelare borde flopraten se ungefär lika ut i nätverket som hos Unibet. Min slutsats är att de nya skinen i huvudskap skapar sin tillväxt genom att kanibalisera på övriga skins! Om jag vore 24h skulle jag inte släppa in några nya skin som inte bidrog med kunskap och ambition att växa på nya geografiska marknader. Citera
gdaily Postad 19 Februari , 2006 Rapport Postad 19 Februari , 2006 HeyPoker har med sin vip-shop genererat mycket nya B2B-spelare. Staff-poker likaså. BestPoker har plockat in en hel del "kids" via Markoolio. Men alla småskin tror jag bara är kanibaler... Citera
aoh Postad 19 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 19 Februari , 2006 HeyPoker har med sin vip-shop genererat mycket nya B2B-spelare. Staff-poker likaså. BestPoker har plockat in en hel del "kids" via Markoolio. Men alla småskin tror jag bara är kanibaler... Vet du att Hey, Staff och Best har dragit in nya spelare eller gissar du bara? Citera
Mongokongo Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 aoh, jag trodde att vi var överens om att du skulle vara tyst, för aktieägarnas bästa! Hur förklarar aoh tillväxten som har varit de senaste månaderna, om affärsmodellen nu inte skulle fungera? Några nya svenska skins i någon större omfattning lär vi knappast få se, marknaden på skins i Sverige är mättad och det är tveksamt om det går att räkna hem en sådan satsning. Bonusarna får skinsen själva stå för, inte 24hPoker, varför en alltför generös bonussatsning kräver en uthållighet vilket privata skins knappast har resurser till. Nej, det är i utlandet tillväxten sker just nu. Uppstartsträckan för ett utländskt skin är längre än många tror, det tar tid att attrahera nya kunder. Att sitta och tro att två månader ska räcka för att dra in 200 snittspelare/dygn är en grav missräkning. Det tar längre tid än så men utdelningen i framtiden är mycket hög när man lyckas. När ett utländskt skin startar upp så står redan upsignade B2B-kunder knappast för 90% av signingen i det nya skinet. Var ifrån får du ditt underlag så att du kan göra sådana uppskattningar? Citera
HeyJohan Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Jag måste få blanda mig i er diskussion lite: - Heypoker har som huvudsakligt långsiktigt mål att etablera sig på marknader utanför de skandinaviska. Vi valde att testa en del saker på den svenska marknaden för att se vad som kan funka på andra ställen. - Dock så slog vårt test så väl ut att vi numera måste ta hand om en betydligt större mängd svenska spelare än vi hade räknat med. - Vår oro är att vi på grund av Hey Shop har tagit ett antal spelare från andra skins vilket är frustrerande, men vi har för avsikt att framöver i större utsträckning dels rikta marknadsföringen mot de marknader som var de från början avsedda, samt gentemot nya spelare. Det som bär alla skins framåt är de nya spelare vi kan tillföra nätverket, inte de som vi snor av varandra. Mvh Johan Citera
NoSense Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Men varflr inte se till att alla skins fixar en så förträfflig shop (och kundservice) som Heypoker har då? Ni på Heypoker har ju flyttat upp ribban en pinne och insett vad spelarna vill ha just nu, så det är väl bara för de andra skinsen att göra samma sak? Iaf bör 24h SNARAST dra igång en likvärdig butik om dom vill ha tillbax sina gamla spelare. Dom har ju pratat om det i över ett år, men inget händer. VAD ÄR PROBLEMET? Citera
vetgirig Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Det finns skins inom B2B som väljar att satsa på annat. Kolla bara in t.ex. http://www.deniselopezpoker.com/ Det är knappast någon som väljer den siten för bonusen Citera
TANDEMCYKELN Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 aoh, jag trodde att vi var överens om att du skulle vara tyst, för aktieägarnas bästa! Vad snackar du om? Citera
Mongokongo Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 aoh, jag trodde att vi var överens om att du skulle vara tyst, för aktieägarnas bästa! Vad snackar du om? Det var bara en liten pik till aoh, ingenting annat Citera
Gila01 Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Det finns skins inom B2B som väljar att satsa på annat. Kolla bara in t.ex. http://www.deniselopezpoker.com/ Det är knappast någon som väljer den siten för bonusen Sorgligt... Snart... Lill-Babs Poker för seniorer, ny målgrupp? Citera
aoh Postad 20 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2006 Mongokongo Jag försöker hjälpa företagsledningen till insikt om att deras affärsmodell inte fungerar. Om ledningen lyssnar och agerar är det bra för oss aktieägare. Du skriver löjliga inlägg som gör folk förbannade på 24h, vilket är dåligt för oss aktieägare. HeyJohan Det är precis det jag menar. Ni hade en ambition att växa på nya marknader men valde istället den enkla vägen genom att kanibalisera på övriga siter i nätverket. Hur många kunder har ni som inte bor i Skandinavien? Om jag var VD för 24hPoker (vilket jag kanske borde vara:-) skulle jag i kontraktet med de skin som ämnar verka på andra marknader, begränsa deras rätt att ta in kunder från Skandinavien. Det skulle leda till att skinet verkligen fick jobba med att rekrytera kunder i den marknaden de har sagt att de skall göra istället för att, som tex Heypoker, välja den enkla, och för nätverket dåliga vägen. Citera
Mongokongo Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 aoh, nu tror jag bestämmt att du är ute och cyklar. Men okej, du försöker alltså "hjälpa företagsledningen till insikt om att deras affärsmodell inte fungerar." vilket måste innebära att du 1: är expert på onlinepoker som företagsform 2: vet hur ett pokernätverk fungerar bättre än grundarna och VD som faktiskt var de som skapade det 3: har en MBA-utbildning från ett bättre universitet Hursomhelst så resonerar jag helt annorlunda. Om vi tar exemplet Heypoker så har de givetvis tagit kunder från andra skins i nätverket. Men var tror du att de har tagit de flesta kunderna ifrån, Bestpoker eller Unibet?! Att den senare är det rätta svaret är ganska givet. Att Heypoker har lyckats ta kunder från exempelvis Multipoker i samband med att de blev utkastade ur Party-nätverket och från Expekt när de bytte till Tain är också givet. Så sett till det stora hela spelar det ingen roll om de råkar ta några kunder som redan spelar inom B2B. Vidare är jag helt övertygad om att nya skins riktade mot svenskar är på utgång. Marknaden finns helt enkelt inte och det hela blir självsanerande. I Norge, Danmnark och Finland är det dock inga större problem att lansera skins, där finns det fortfarande plats. Dessutom har jag inte fått svar på min fråga om hur affärsmodellen kan vara fel när nätverket visar upp kraftiga tillväxtsiffror och har en grym lönsamhet?! Citera
liggat Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 hur kan affärsmodellen vara fel? 24h behöver inte riskera pengar i marknadsföring och andra satsningar på nya kunder. istället överlåter man det på andra som får procent på det dom drar in istället. vet du något franchiseföretag som verkligen gått åt helvete? Citera
aoh Postad 20 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2006 Mongokongo 1. Nej, jag är ingen expert på onlinepoker som företagsidé men jag är konsument och vet själv hur jag agerar. Exempevis har jag konton hos två premium partners och 6 skins. Jag tycker om B2B som nätverk och bryr mig inte om hos vem jag spelar. Den som ger mig bäst villkor (fn Heypoker), får också mina pengar. För tillfället har jag faktiskt övergett B2B till förmån för Pacific av den enkla anledningen att borden på "mina" nivåer blev för svåra och tråkiga när Unibets kunder försvann. Av någon anledning verkar alla de "nya" kunderna hos B2B vara jäkligt duktiga... 2. Jag är inte alls övertygad om att man är väl lämpad som VD bara för att man är en duktig pokerspelare. När det gäller Hildebrandt tror jag faktiskt på raka motsatsen. Se bara hur svårt de har haft med att få programvaran att fungera på ett tillfredställande sätt (ja, jag vet att B2B står för utvecklingen men den största (och nu enda) ägaren bestämmer givetvis). 3. Nej, men jag besitter sunt förnuft. När du pratar om tillväxt blir jag lite fundersam. Jag följer dagligen antalet spelare i nätverket och jag tycker faktiskt att antalet spelare har minskat den senaste tiden. Det var flera veckor sedan jag såg över 6000 samtidiga spelare. När man tittar på tillväxten måste man bedömma den relativt. Hur stor andel av de nya pokerspelarna har gått till B2B? Av svårighetsgraden på borden känns det som väldig få. Vet du vilka krav som ställs på de nya skinen. Räcker det med insatsen (ca 100000 kr?) eller måste man ha en trovärdig affärsplan också? Citera
Hjort Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Hursomhelst så resonerar jag helt annorlunda. Läs: "Jag har aktieposter i B2B och skulle aldrig skriva ett ont ord om dem" Citera
aoh Postad 20 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2006 hur kan affärsmodellen vara fel? 24h behöver inte riskera pengar i marknadsföring och andra satsningar på nya kunder. istället överlåter man det på andra som får procent på det dom drar in istället. vet du något franchiseföretag som verkligen gått åt helvete? Du har alldeles rätt men den springande punkten är att man får in väldigt få NYA kunder i nätverket. De som driver skinsen är inte tillräckligt framgångsrika i att attrahera kunder i sina tilltänkta marknader. Hur många spelare ser du tex från Ryssland (Dreamland), Irland (Irish Eyes), Spanien (ex HeyPoker). Jag menar fortfarande att det som händer nä'r ett nytt skin slår upp portarna är att de får "nya" kunder från övriga skins. I slutändan kommer detta givetvis att leda till utslagning bland skinen. En åtgärd vore, som sagt var att, begränsa de nya skinsen möjlighet att verka på befintliga marknader. Jag är orolig över min investering i 24hPoker och hoppas givetvis att de får ordning på verksamheten men jag tror inte att nuvarande modell är rätt väg. Citera
aoh Postad 20 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2006 Hursomhelst så resonerar jag helt annorlunda. Läs: "Jag har aktieposter i B2B och skulle aldrig skriva ett ont ord om dem" Citera
aoh Postad 20 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2006 -men vi har för avsikt att framöver i större utsträckning dels rikta marknadsföringen mot de marknader som var de från början avsedda, samt gentemot nya spelare. Mvh Johan På vilket sätt har ni tänkt att göra detta? Citera
Broccoli Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 De som driver skinsen är inte tillräckligt framgångsrika i att attrahera kunder i sina tilltänkta marknader. Hur många spelare ser du tex från Ryssland (Dreamland), På 5CD-borden hänger en hel del folk från "nästan-Ryssland" (Ukraina). Men det kanske bara är där. Citera
Mongokongo Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Hursomhelst så resonerar jag helt annorlunda. Läs: "Jag har aktieposter i B2B och skulle aldrig skriva ett ont ord om dem" Självklart kan jag skriva onda ord om B2B och 24h men oftast så hinner någon före och klagar vilket innebär att det bara skulle vara eko här på forumet om jag spydde min galla precis som en del andra här. Sjävklart HATAR jag när nätverket går ner när man sitter och spelar! Tidigare avskydde jag att man inte kunde få HH etc men en del av det är fixat nu. Vad gäller Find-a-friend så ryktas det om att den funktionen ska vara tillbaka om en vecka eller så. Sen tycker jag att supporten lämnar en del att önska samt ett knippe mer grejer men det orkar jag inte dra upp här. Jo förresten, minitables borde skyndas på lite! Citera
Mongokongo Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 hur kan affärsmodellen vara fel? 24h behöver inte riskera pengar i marknadsföring och andra satsningar på nya kunder. istället överlåter man det på andra som får procent på det dom drar in istället. vet du något franchiseföretag som verkligen gått åt helvete? Du har alldeles rätt men den springande punkten är att man får in väldigt få NYA kunder i nätverket. De som driver skinsen är inte tillräckligt framgångsrika i att attrahera kunder i sina tilltänkta marknader. Hur många spelare ser du tex från Ryssland (Dreamland), Irland (Irish Eyes), Spanien (ex HeyPoker). Jag menar fortfarande att det som händer nä'r ett nytt skin slår upp portarna är att de får "nya" kunder från övriga skins. I slutändan kommer detta givetvis att leda till utslagning bland skinen. En åtgärd vore, som sagt var att, begränsa de nya skinsen möjlighet att verka på befintliga marknader. Jag är orolig över min investering i 24hPoker och hoppas givetvis att de får ordning på verksamheten men jag tror inte att nuvarande modell är rätt väg. Men HUR VET du att det INTE kommer in nya kunder i nätverket? Sitter du och spelar på ALLA nivåer på ALLA olika spel dygnet runt? Sen tar det TID för en del skins. En del av den har knappa resurser och har kontakter med exempelvis lokala spelklubbar där spelarna kanske inte är så många men spelar mycket. Det innebär, trots ganska få signups, att skinset är lönsamt nästan från början. Sen jobbar man lokalt vilket kan få en typ av "ketchup-effekt" på lite sikt. Citera
Mongokongo Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Mongokongo När du pratar om tillväxt blir jag lite fundersam. Jag följer dagligen antalet spelare i nätverket och jag tycker faktiskt att antalet spelare har minskat den senaste tiden. Det var flera veckor sedan jag såg över 6000 samtidiga spelare. När man tittar på tillväxten måste man bedömma den relativt. Hur stor andel av de nya pokerspelarna har gått till B2B? Av svårighetsgraden på borden känns det som väldig få. Vet du vilka krav som ställs på de nya skinen. Räcker det med insatsen (ca 100000 kr?) eller måste man ha en trovärdig affärsplan också? Huruvida Per är lämpad som VD har jag ingen direkt åsikt om, han är bra på mycket men har säkert behov av att lära sig mer saker. När du menar den senare tiden förutsätter jag att du har tittat på den senaste veckans siffor. Min förklaring till det är OS, folk har lite pengar kvar på grund av att det snart är lön samt att folk säkerligen lider av sviterna efter julhandeln. OS innebär i sin tur att man spenderar mer tid vid TV samtidigt som man gärna sätter några spänn på en hockeymatch istället för att använda dem i pokerspel. Vidare har följden av att Unibet fått fler egna bord säkerligen en inverkan, iallafall på kort sikt. Sen har vi den förargliga databasuppdateringen som inte gick smärtfritt utan var en katastrof med ideliga kraschar i en vecka och neddragna turneringar. Sånt blir folk förbannade på och spelar istället någonannanstans ett tag. Det är inte första gången spelet har dippat i B2B-nätverket. När serverproblemen var som värst, kombinerat med strålande solsken och någon vecka kvar till lön var trenden klart mer negativ än vad den är nu. Om den nu ÄR negativ nu, på månadsbasis snittar B2B fortfarande på januari som var all-time-high. Vad gäller villkoren för nya skins ligger avgiften kvar på tidigare nivåer. Jag är klart tveksam till om det finns några restriktioner vad gäller den svenska marknaden men jag skulle bli mäkta förvånad som de sålde mer än ett skin per kvartal till någon svensk. Självsanering är ordet. Citera
aoh Postad 20 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2006 Men HUR VET du att det INTE kommer in nya kunder i nätverket? Sitter du och spelar på ALLA nivåer på ALLA olika spel dygnet runt? Sen tar det TID för en del skins. En del av den har knappa resurser och har kontakter med exempelvis lokala spelklubbar där spelarna kanske inte är så många men spelar mycket. Det innebär, trots ganska få signups, att skinset är lönsamt nästan från början. Sen jobbar man lokalt vilket kan få en typ av "ketchup-effekt" på lite sikt Mongo Nej jag sitter inte på alla bord och på alla nivåer men jag ser att antalet samtida spelare inte växer särskilt mycket. Jag ser också att borden, ända ner på micronivå, är oerhört tighta vilket jag tolkar som att det är ganska avancerade spelare = få nybörjare. Det är mycket möjligt att det enskilda skinet snabbt bli lönsamt men som aktieägare är det fullständight egalt om den lönsamheten uppstår på beskostnad av en annan site i nätverket. Jag hävdar fortfarande att skinmodellen är dålig. Du håller väl med om att det vore bättre om 24h "ägde" sina spelare själv? Om inte tror jag att det skulle underlätta för en potentiell köpare av 24hPoker. Mongo lägg ner ditt patetiska försvarande och dina antydningar om att du besitter info som ingen annan har. Jag har sagt det förut och säger det igen, du är skadlig för 24h och dess aktieägare. Du låter faktiskt som en pyramidspelidiot! Vad gäller Find-a-friend så ryktas det om att den funktionen ska vara tillbaka om en vecka eller så Nu ser jag hellre ett svar från HeyJohan där han beskriver hur de skall jobba med den initiala planen och attrahera kunder från sydeurpopa. Det skulle också vara intressant om någon från 24h kunde uttala sig om hur de ämnar jobba för att få in NYA kunder i nätverket. Citera
Matteprof Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Du låter faktiskt som en pyramidspelidiot! Skippa den där attityden i fortsättningen aoh! Citera
baller Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 bet24 är väl annars ett exempel på en partner som jobbar främst med andra länder och som gör det ganska bra, typ danmark, norge, england... Citera
Recommended Posts