Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur spelar ni i olika situationer för att få in så mkt som möjligt mer era set, i det här fallet ut position vom ja har mest problem med. Självklart beror de på vilka ni möter och vilken spelstil ni har men i allmänhet.

Utgår ifrån en nivå för att underlätta lite NL$100 10-manna.

Jag = X

X (6-6) limpar in i tidig pos.

fi1 limpar in

fi2 i raisar $4(mellanpos)

fi3 synar $4(sen pos)

X synar $3

fi1 foldar

pott: $13 (bortgår från blindsen)

flopp: 3 :heart: 6 :club: A :diamond:

X checkar

fi2 betar $10

fi3 foldar

X synar $10

kommer en fin om inte drömflopp väljer självklart att check-syna här för att inte väcka misstanke. Man kan alternativt beta ut och syna vid omslag.

pott: $33

turn: 7 :spade:

X checkar

fi2 betar $20

X ???

Satte turn till en spader för att inte få med färgen i åtanke och Man kan nästan sätta fi på A-K, A-Q här. Hur gör ni här för att (vad ni tror iaf) få in så mkt som möjligt. Det finns ju några alternativ och det är att:

1. syna & check-raisa river

2. syna och beta ut river

3. raisa och beta ut river

(4. raisa och check-raisa river - Är så dumt så tar ja itne ens med)

Hur gör ni i sånna här situationer för att få in så mkt som möjligt. Skulle ni gjort någotting annorlunda på flopp/turn?

Postad

Beta ut på floppen. Aggressivitet lönar sig. Du kanske till och med får en reraise från ett enkelt ess. På så sätt slipper du också den uppenbara "give away"-effekten som det ger att checkraisa.

Postad

Av egen erfarenhet och statistik, så får man (jag) bättre betalt på nivåerna upp till NL100 då jag slowplayar set. Bettar man ut o visar för mkt aggressivitet på dessa nivåer, så skrämmer man oftast bort alla. Beror givetvis på vart man spelar också och hur löst bordet är, men generellt sett så är det så. Däremot på NL200 och uppåt, så upplever jag det som mer lönsamt att vara aggressiv med ett floppat set.

Ang. din hand, så hade jag nog synat turn o lett ut med ett mjölkbet på riv. :o

Postad

Beror rätt mycket på vilken nivå man lirar också, men om det faktiskt skulle vara NL100 vi pratar om så tror jag faktiskt att du kan slänga in ett potbet på $15 direkt på floppen. Om inte någon sitter på ett A kommer du inte få ut någonting ur handen senare i varje fall, då motståndaren antingen sitter på ett pocket under A, och kan som bäst träffa set han också och därmed slå dig, eller så sitter han på två kort under A och kommer inte betala av dig speciellt mycket även om han parar.

Sitter han däremot på sitt starka ess kommer han ju ha väldigt svårt att lägga på en pottbet på floppen där. Han kommer även att ha väldigt svårt att sätta dig på en hand eftersom det vanligaste på NL100 (och lägre) är att folk check-raisar sina bra händer och därmed avslöjar dem direkt. Du kan ju till och med få en raise i vissa fall på floppen från AK/AQ, och i annat fall blir du ju nästan alltid nersynad om du bettar ut 2/3 pot på turn och 1/2 pot på river. Säg att du istället väljer att check-raisa turn (och därmed avslöjar direkt att du har en riktigt stark hand), och sedan trycker på river, många spelare lägger AK/AQ på river där (om inte redan på turn). Check-raise på river är också väldigt genomskinligt, och många spelare checkar ofta river efter att ha blivit nersynad på två stora bets, samtidigt som din fold-equity av en check-raise på river blir ännu större. Här är ett exempel som är ganska likt ditt eget där jag väljer att betta ut direkt..

Seat 1: q000

Seat 2: pepus

Seat 3: JohAAn1

Seat 4: HeartOfGold.

Seat 5: Curtis012

Seat 6: CharlieMac81

Seat 7: RYilmaz

Seat 8: Sir Cheese

Seat 10: pfloydd [ 6H,7H ]

ANTES/BLINDS

CharlieMac81 posts blind ($0.50), RYilmaz posts blind ($1).

PRE-FLOP

Sir Cheese folds, pfloydd calls $1, q000 folds, pepus folds, JohAAn1 folds, HeartOfGold. folds, Curtis012 bets $4, CharlieMac81 calls $3.50, RYilmaz calls $3, pfloydd calls $3.

FLOP [board cards KC,7C,7D ]

CharlieMac81 checks, RYilmaz checks, pfloydd bets $10, Curtis012 calls $10, CharlieMac81 folds, RYilmaz folds.

TURN [board cards KC,7C,7D,5C ]

pfloydd bets $20, Curtis012 calls $20.

RIVER [board cards KC,7C,7D,5C,10H ]

pfloydd bets $35, Curtis012 calls $35.

SHOWDOWN

pfloydd shows [ 6H,7H ]

Curtis012 mucks cards

pfloydd wins $144.

Kanske hade kunnat betta starkare än vad jag gör, men känns ändå som helt okej betalt när jag sätter honom på AK (vilket han har, kollade upp i handhistory).

Tycker att det alltid är ett säkert spel att betta ut starka händer mot en hand man vet kommer syna ner, garanterat bra betalt. Sedan måste man ju självklart variera sig lite för att inte bli för uppenbar...

Postad

ahh läste den.

angående din HH där så är det stor skillnad på att floppa set och triss som i ditt fall...

Men tänk om bordet hade kommit 2-6-9. Är det fortfaraden rätt att beta ut?

Om fi sitter med 2 överkort kommer han inte ofta hitta synen här men om ja checkar så kanske ja kan få ut en bluff iaf och kanske klonkar han turn och slänger in ännu en lr 2 betar. Vad säger ni?

Postad

Sitter jag ur position och floppar set betar jag nästan alltid ut (förutsatt att jag synat en höjning preflop). Chansen att han höjt med AK-AJ preflop är stor och betar du rakt in i honom på A63 lär han garanterat slå om han är en någorlunda duktig lirare. Därifrån kan man antingen syna och hoppas på att check-dega turn alternativt ställa in direkt på floppen.

Du lär väcka fler misstankar om du flatcallar flopp och checkhöjer turn eller nåt klassiskt monsterslowplay i den stilen. Fundera på vad han kan ha och tänk därifrån hur du lättast får in stackarna. Att försöka trappa till sig en extra minibet är bara löjligt.

Postad
ahh läste den.

angående din HH där så är det stor skillnad på att floppa set och triss som i ditt fall...

Men tänk om bordet hade kommit 2-6-9. Är det fortfaraden rätt att beta ut?

Om fi sitter med 2 överkort kommer han inte ofta hitta synen här men om ja checkar så kanske ja kan få ut en bluff iaf och kanske klonkar han turn och slänger in ännu en lr 2 betar. Vad säger ni?

Ja det är stor skillnad, men just dessa två situationer är ganska lika, du synar med en hand för att träffa floppen mot en hand som AK. Hade floppen varit 2-6-9 är det självklart sämre chans att han synar ner dig, och du kanske kan ta det lugnt, lägga ut en lite mindre bet och se om du är uppe mot ett överpar som då kanske slår om. Men som alla sagt hitills, läs parres artikel om att slowspela.

Postad

Om man synar en höjning preflop med 66 och floppen innehåller ett A är det klart man ska beta ut. Man kan inte önska sig en bättre flop... Extra trevligt är det om det är mer än en fi kvar i potten.

Som tidigare skrivits så blir det svårt för motståndarna att inte ge mothugg om någon av dom har ett A på handen vilket är ganska troligt att någon av dom har.

Postad

blev utdragen nyss på ett set, på rivern satte fisken sin stege,men jag kan inte säga att jag slowspela han betalade gärna för sina 8 outs helt enkelt.

Själv känns det som att folk betalar dyrt för sina drag och det är inte värt att slowspela om det inte vart en höjning pre och det är många i potten, fast i din sits är det bara att betta på säkert ngn som träffat sitt A.

• 1 month later...
Postad

När man floppar ett set bör målet vara att ta hela stacken av någon. Det går därför inte att säga något generellt utan att veta hur djup stack fi har.

Stackstorlek i kombination med preflop-spel (och självklart olika reads) ger viktig info för fortsatt spel. Storleken på din egen stack är förstås också viktig, men säg här att du täcker fi.

Säg att fi raisade 25% av sin stack preflopp och du floppar ett set och talar först. Då hade jag lätt checkat för att maximera chansen att få fi all-in med en check-raise som han måste syna - många betar automatiskt floppen när de har raisat pre.

Om fi raisade 5% av sin stack preflopp hade jag däremot betat ut 2/3:s pott eller mer. Målet är detsamma, att maximera chansen att få honom all-in.

• 3 months later...
Postad
Av egen erfarenhet och statistik, så får man (jag) bättre betalt på nivåerna upp till NL100 då jag slowplayar set. Bettar man ut o visar för mkt aggressivitet på dessa nivåer, så skrämmer man oftast bort alla. Beror givetvis på vart man spelar också och hur löst bordet är, men generellt sett så är det så. Däremot på NL200 och uppåt, så upplever jag det som mer lönsamt att vara aggressiv med ett floppat set.

Ang. din hand, så hade jag nog synat turn o lett ut med ett mjölkbet på riv. :o

Det kan ju inte vara de bästa? Om du re-raisar på turnen och han har en relativt bra hand så synar han ju? Då känner han sig kanske mer eller mindre committed och eftersom du är först ut kan du göra ett överbet och få honom urkontroll och få en syn möjligen. Synar du bara och sen mjölkbettar så känns det ju som du låter honom få bestämma oddsen.

Postad
Sitter jag ur position och floppar set betar jag nästan alltid ut (förutsatt att jag synat en höjning preflop). Chansen att han höjt med AK-AJ preflop är stor och betar du rakt in i honom på A63 lär han garanterat slå om han är en någorlunda duktig lirare. Därifrån kan man antingen syna och hoppas på att check-dega turn alternativt ställa in direkt på floppen.

Du lär väcka fler misstankar om du flatcallar flopp och checkhöjer turn eller nåt klassiskt monsterslowplay i den stilen. Fundera på vad han kan ha och tänk därifrån hur du lättast får in stackarna. Att försöka trappa till sig en extra minibet är bara löjligt.

word.bettar nästan alltid set stenhårt oavsett nivå.

Postad

I ditt exempel hade jag höjt på turn. Om du bara synar turn och sen bettar ut river tycker jag visar mer styrka. Eller om du tänker checka rivern också så finns det väl en relativt stor chans att han checkar händer såsom Ax etc som antagligen hade synat ner dig på NL100. Så raisa turn och om du får syn value betta rivern.