Gå till innehåll

Redovisning av rakeavgifter per spelare och månad

variance_beta

Recommended Posts

Problematiken med att få till stånd sänkt rake är enligt de flesta forumdebattörer pokerspelares egen dumhet. D.v.s. den generelle spelaren funderar överhuvudtaget inte över vad han betalar i rake, så varför skulle bolagen sänka denna.

Hur kan man få pokerspelare medvetna?

Jo, genom att få bolagen att specificera hur mycket rake varje spelare betalar per månad. Hur många skulle inte reagera om de fick se svart på vitt hur mycket de faktiskt betalar i avgifter per månad? När gemene man upptäcker att pokerbolaget tar mer i betalt än hyresvärden börjar nog de flesta ifrågasätta internetpokerns hisnande marginaler.

Och fundera på det. Är det inte rimligt att som kund få en sammanställning för hur mycket man betalar totalt för en vara under en månad?

Alla andra varor och tjänster du konsumerar vet du (om du vill) exakt hur mycket du betalat för... matbutiken, banken, massagen, hyran och bensinen.

Du vet med andra ord exakt vad en liter mjölk kostar eller vad kortavgiften är , men när det kommer till rake har du i princip inte en aning. Är det 100 kronor eller 10 000 kronor i månanden? Ingen aning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttalar mig som privatperson:

Varför skulle detta vara en fråga för SVEPOF? Förbundet skall verka för pokern i stort, inte för att pokerspelare skall få rakelättnader. Tar förbundet kontakt med sajter så kommer sajterna att erbjuda förbundets medlemmar "rakeback". Men förbundet kan absolut inte gå i säng med en eller flera sajter, förbundet skall vara oberoende.

Det finns ju rakefria sajter (zerorake fanns, rakefree är på väg att startas upp). Varför spelar ni inte på dessa sajter? Ni borde ju springa iväg till dessa. Jo, för att ni är beroende av fisk. Och fisken kommer dit TV-reklamen pekar dom.

Länk till kommentar

Vän,

Vad roligt! Någon kommer på att man kan LAGSTIFTA om saker och ting. Ja, det gör vi, ty då blir allting så mycket bättre.

Ärligt talat. Det här är trams!

Lagstiftning och annat trams leder ovillkorligen till att konsumenterna (spelarna) förlorar MER pengar än vad man annars skulle gjort. Utnyttja istället din kunskap till att välja en sajt med bra rejkstruktur.

Länk till kommentar

Att bli upplyst om vad man betalar för en vara borde väl vara en självklarhet.

Frågan är om inte detta är en skyldighet som företagen redan borde ha enligt sen tidigare rådande konsumentlagstiftning?

Du kan börja med att kräva att Svenska Spel skall komma med den upplysningen. Svensk konsumentlagstiftning gäller i Sverige, inte utomlands

Länk till kommentar

Varför skulle detta vara en fråga för SVEPOF? Förbundet skall verka för pokern i stort, inte för att pokerspelare skall få rakelättnader. Tar förbundet kontakt med sajter så kommer sajterna att erbjuda förbundets medlemmar "rakeback". Men förbundet kan absolut inte gå i säng med en eller flera sajter, förbundet skall vara oberoende.

Det är inte fråga om rakeback utan om förbättrade villkor för spelarna i form av sänkning av oproportioneligt höga avgifter. Det borde ligga i ett pokerförbunds intresse. Du menar att det inte är det? Jag kan förstå om SVEPOF enbart är för de professionella highlimit-spelarna (och i så fall saknas ett annat förbund). Om inte så är det horribelt.

Länk till kommentar

Att bli upplyst om vad man betalar för en vara borde väl vara en självklarhet.

Frågan är om inte detta är en skyldighet som företagen redan borde ha enligt sen tidigare rådande konsumentlagstiftning?

De är skydiga att uppge avgifter men det gör de ju även. Att du inte får se summan är en annan sak men du fårju inte heller en summering över hur mycket du handlat för på Mcdonalds i sluet av året.

Länk till kommentar

Uttalar mig som privatperson:

.

Varför inte? De lär väl verka för klara skatteregler och dylikt. I princip skulle väl SVEPOF kunna göra vad som helst som deras medlemmar står bakom.

Det där med oberoende är en svår fråga. Det finns hur många affärsavtal som helst inom och mellan olika idrottsförbund/affärsverksamheter.

Länk till kommentar

Nej, jag blir inte sur.

Det är bara dety att det är väldigt många som tycker vad förbundet skall och inte skall göra (de flesta icke-medlemmar) men väldigt få som engagerar sig själva.

Som jag som privatperson (per definition eftersom jag inte är med i styrelsen) finns det betydligt viktigare saker förbundet skall lägga krut på, nämligen

a) Juridisk expertis för både klubbar (gentemot polis) och privatpersoner (gentemot Skatteverk)

b) Verka för att det blir lagligt att antingen arrangera livepokerspel alternativt göra så att fler än SS kan ansöka om formellt tillstånd för livepoker

c) Verka för att det blir en väl utredd och gynnsam skattesituation för nätpokerspelare. Som det är nu så är det ju makabert att vissa sajter är skattefria, vissa skattebelagda och man har ingen riktig aning om vilket

d) Verka för en oberoende organisation som kan medla/besluta i de fall det skiter sig mellan en spelare och en sajt

Appropå sänkta rake på sajter - varför flyttar ni helt enkelt inte över ert spelande till de sajter som har minst rake. Om era teorier stämmer så borde sajterna ju då lyssna på er. Dra igång en egen sajt utan/med låg rake. Det måste ju vara en bra idé. Alla spelare kommer ju att komma till er. Att dra igång en sajt kostar faktiskt inte så mycket nu förtuden, det går att köpa programvaran för runt 100.000 - tio spelare som slår sig ihop bara för vad ni betalar sajten i en månad.

Eller?

Länk till kommentar

Jag är inte medlem i SVEPOF eftersom jag i princip uteslutande spelar online. Min fråga om SVEPOFs ställningstagande kommer av intresse. Om SVEPOF bevakar mina intressen blir jag absolut en sidoansluten medlem om den möjligheten finns (jag är inte med i någon klubb). Men punkt A och B bekymrar inte mig i dagsläget och rakefrågan tycker jag går före både punkt C och D.

Appropå sänkta rake på sajter - varför flyttar ni helt enkelt inte över ert spelande till de sajter som har minst rake. Om era teorier stämmer så borde sajterna ju då lyssna på er.

Som om Motormännen skulle säga till sina medlemmar att skaffa el-bil till de som klagar på bensinpriserna (vilket iofs vore bra ur ett miljöperspektiv, men den diskussionen tar vi inte här ;-) ). Spelarna (medlemmarna) får stå för sig själva utan förbundets stöd? Intresset svalnar...

Dra igång en egen sajt utan/med låg rake. Det måste ju vara en bra idé. Alla spelare kommer ju att komma till er. Att dra igång en sajt kostar faktiskt inte så mycket nu förtuden, det går att köpa programvaran för runt 100.000 - tio spelare som slår sig ihop bara för vad ni betalar sajten i en månad.

Ska jag bygga en ny stad för att kommunalskatten är för hög i Stockholm?

Länk till kommentar

Det i vart fall jag skulle vilja åstadkomma är en medvetenhet hos internetpokerspelaren om vad han egentligen betalar för internetpokertjänsten.

När väl större delen av pokerspelarna uppmärksammar det orimliga i detta överpris uppstår en situation där aktörerna ser en möjlighet till ökad kundtillströmning och vinstintjäning genom att marknadsföra lägre rake (i kombination med bonusar m.m.).

Andra bolag tvingas då följa efter och efter en tid uppnås något slags jämnviktsprisläge, där de mest effektiva pokersiterna överlever och tjänar pengar, medan de svaga rensas bort.

Det finns defintivt utrymme i marginalerna för lägre rake med bibehållen marknadsföringssatsning och bonuserbjudanden. Läs bara de redovisningar som finns tillgängliga.

Unibetaktiens framgång det senaste året är ju i hög grad en effekt av den ultralönsamma pokerdelen.

När en marknad är lönsam ploppar en mängd företag upp, som idag är fallet vad det beträffar poker. Allteftersom nya bolag kommer in på arenan ökar konkurrensen och priserna börjar generellt pressas nedåt.

Pokerbranschen är så pass fräsch att vi inte vet hur det blir med prispressen, men om ska spåna lite ser det mer ut som att bolagen kommer bjuda över varandra för att komma åt torskarna genom insättningsbonusar, freerolls och reloadbonusar, alltså sådant som inte spelar så stor roll för hajarna och highrollsen. Alltså kommer konkurrensen mest torsken och låglimitspelarna till del medan de mest aktiva höglimitspelarna blir förlorarna.

Därför bör det ligga i många pokerforummedlemmars intresse att öka medvetenhetn om priset för tjänsten för att på sikt kunna sänka raken.

Länk till kommentar