Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
1. Grattis!

2. Fan vilken låg hyra du har

1. Tack! :D

2. Bor i studentrum och betalar ca 2400 kr/månad. Så det blir väl egentligen närmare $350. Jag börjar bli rejält sugen på att flytta härifrån men det kanske är lika bra att vänta och se om jag ändå måste flytta när jag ska börja exjobba.

Postad

Dag 10

Idag hade jag mycket att göra i verkliga livet och var inte heller speciellt sugen på poker så det blev bara en timme på eftermiddagen. Sessionen började häpnadsväckande dåligt och jag fick jobba hårt för att inte ställa till en scen i chatten. Jag hade satt mig vid fel typ av bord; det finns visst en pokervariant som är väldigt lik texas som heter "Hela bordet synar" och som jag inte behärskar över huvud taget. Precis när jag skulle fråga mina medtävlare om det är någon som helst mening med att sitta och slumpa pengarna fram och tillbaka hinner den ende av dessa som inte verkar lida av någon typ av utvecklingstörning före med att uttrycka samma åsikt fast lite mer rakt på sak och lite mindre finkänsligt: "XXXX YOU YOU XXXXing DUMB XXXXS!". My Hero. Efter detta gick det som en dans.

Skäms lite för att jag inte riktigt kan/vill/vågar lämna 0.5-1. Skillnaden mellan smart försiktig och mesigt feg är hårfin. Tänkte ta en timme vid midnatt men bestämde mig för att istället sammanställa en väldigt viktig undersökning som jag arbetar med. Jag har noterat vilken typ av musik jag lyssnat på eller vilken typ av film eller tv-program eller internetsite jag tittat på under ett flertal sessioner och undersökt hur detta påverkar storleken på vinsten. Jag kommer nu att presentera resultatet av min vetenskapliga studie.

Följande är +EV:

Hej Domstol!

Scrubs

Sånt som P3 spelar

Air

Seinfeld

Rounders

Boken Sannolikhetsteori med tillämpningar av Gunnar Blom

http://www.collegehumor.com

Ett e-mail från en av mina lärare som handlade om gruppindelning för ett projekt

Följande är -EV:

Nick Cave

pokerforum.nu

Miles Davis

Johnny Cash (faaaaaan)

Jethro Tull

Tidningen Ny Teknik

The Late Show

Resultatet är delvis väldigt nedslående. Jag gillar verkligen den musik som inte funkar, men jag antar att jag får byta smak. Att det skräp som P3 spelar funkar så bra är ju också tråkigt. Jag vill inte lyssna på Pontus Enhörnings flåsanden halva dagarna även om jag nu inser att jag är tvungen. För att ta ett exempel så spelar jag in 10.2bb/100 händer när jag lyssnar på P3. Om jag drar igång en Jethroplatta går resultatet direkt ner till 2.65.

Resultat dag 10: 1h, +$19.80

Resultat efter dag 10:

Tid: 29h

Pengar: +$372.48

Nu är det väll bara att se hur mycket det faktiskt går att gå plus på din nivå under en månad?

Det är ju bara att ta resultatet från dag 1 och multiplicera med 30 ;).

Postad
Följande är +EV:

Hej Domstol!

Scrubs

Sånt som P3 spelar

Air

Seinfeld

Rounders

Boken Sannolikhetsteori med tillämpningar av Gunnar Blom

http://www.collegehumor.com

Ett e-mail från en av mina lärare som handlade om gruppindelning för ett projekt

Följande är -EV:

Nick Cave

pokerforum.nu

Miles Davis

Johnny Cash (faaaaaan)

Jethro Tull

Tidningen Ny Teknik

The Late Show

Mycket bra undersökning! :)

Intressant må jag säga (om än inte helt vetenskapligt kanske :))

Trist som fan att Nick Cave, Cash och Jethro, som alla är suveränt bra, ger dig -EV...

För att inte tala om POKERFORUM.nu.

Frågan är: Kan det bero på att artisterna/forumet är så bra att du tappar fokus på pokern? Att du sveps med av musiken på nåt vis?

Det är kanske lättare att koncentrera sig på pokern om man bara har något betydelselöst skval i bakgrunden?

//Hickmott

Postad

Grym undersökning :)

Msn och andra kommunikationsmedel är väldigt mycket -ev.

Pokerforum i sig är väl ändå inte -ev?

möjligtvis att sitta läsa på pokerforum under tiden man spelar är -ev :)

Att sitta och lusläsa på pokerforum är förmodligen det största +ev beslutet jag tagit i min pokerkarriä :)r

Postad
Man blir ju sugen på att pröva Onlinepoker...

Tack för underhållande läsning svinto!

Ja, om det är online-schack du spelar så är det här fel forum ;)

Postad

Dag 11

Efter en hård skoldag med labb hela förmiddagen och nån sorts diffus lektion om jag vet inte vad på eftermiddagen sätter jag mig med avsikten att ge Cash ett värdigt avsked. Som genom ett mirakel lyckas jag dock att gå ordentligt plus den timmen jag spelar trots musikvalet. Hur ska man tolka detta? Antingen så är jag the baddest motherfucker på hela partynätet eller så är min undersökning inte helt hundra. Jag uppmanar därför alla att bara lyssna på Johnny Cash under era kommande 10000 händer så att vi kan få klarhet i det här.

Sen kommer jag hem mitt i natten, full som en kastrull, och förlorar alltihop.

Resultat dag 11: 2h, -$0.12

Dag 12

Mystiken tätnar. Jag testar lite helt nya grejer, bland annat Bo Kaspers och Moby. Inte bra. Efter två timmar ligger jag $17.25 back och bestämmer mig för att ta ett bad och vänta in Hej Domstol! för att helt bombsäkert vända motgången. Just nu är det nåt bedrövligt Patrik Isaksson-maraton på radion och det kan ju få vem som helst att vilja snitta upp handlederna. Det här blir den mest frustrerande sessionen hittils. Gång på gång blir jag manglad på rivern. Som någon har beskrivit det i en annan tråd, det känns som om man är med i dolda kameran. 7-8 gånger fanns det en enda möjlig hand som kunde slå mig, och den var oftast J3 eller nåt i den stilen och varenda jämra gång är det någon som utan vidare har synat tre bet preflop med just den handen. Jag tappar $50 på två timmar och kan inte sluta spela, så jag kör en sng istället. Inte så svårt att gissa vilken plats jag hamnar på. (ledtråd: "Nära skjuter ingen harjävel")

Resultat dag 12: 4h05m, -$73.75

Resultat efter dag 12:

Tid: 35h05m

Pengar: +$298.61

Frågan är: Kan det bero på att artisterna/forumet är så bra att du tappar fokus på pokern? Att du sveps med av musiken på nåt vis?

Det är kanske lättare att koncentrera sig på pokern om man bara har något betydelselöst skval i bakgrunden?

Jag har absolut svårare att koncentrera mig på pokern om jag läser eller postar på forumet samtidigt. Däremot har jag inga problem att spela om jag kollar på film eller någon serie i ett fönster när jag spelar. Jag vill hemskt gärna tro att jag spelar bättre när jag trivs och är på bra humör, så vi får hoppas att framtida undersökningar visar att Cash och Cave kanske inte är så dåliga. ;)

Postad
Spelar du på ett eller flera bord samtidigt? om flera hur många?

Visar du resultatet av ditt spel från pokertracker här på pokerforum i slutet av månaden :)

Shorthanded, 1-2 bord. 0.5-1 FL fullbord, 3 bord. Ska försöka gå upp till fyra, men då kommer jag inte att kunna kolla på film lika smidigt så vi får se. När jag vågar mig upp på 1-2 FL är jag för feg för att spela fler än två.

Vissa pokertrackerresultat kan jag väl avslöja antar jag.

Postad

Dag 13 (söndag)

Spelar på morgonen med rejäl pokerbaksmälla. Märker att självförtroendet inte är på topp vilket direkt leder till passivare och sämre spel. Semibluffar mig till en gigantisk pott efter 20 minuter (träffar straight flush på rivern) och tycker att det är lika bra att sluta. Bestämmer mig för att fortsätta på kvällen men fastnar tyvärr i skolan till långt in på småtimmarna.

Resultat dag 13: 20m, +$24

Dag 14

Kör en längre session på kvällen som varar i ungefär 10 scrubsavsnitt. Känns som om jag har bra koll på borden, flera spelare som jag har anteckningar om, inga direkta galningar och lagom löst överlag. Det verkar hittils som om det oftare är just så på kvällarna, medan förmiddagarna ofta bjuder på en mer slumpartad spelarsammansättning.

Resultat dag 14: 2h35m, +$27.88

Dag 15

Funderar på att gå upp i nivå en gång för alla men jag är en sån mes. Det går helt enkelt inte. Jag får illusioner om hur hela min bankroll kommer att försvinna på en kväll och att jag då blir tvungen att ge upp min karriär som nattlig brottsbekämpare med hemlig identitet för hinna spela upp mig igen inom en överskådlig framtid. En timme på förmiddagen och drygt två på kvällen resulterar i -$4.75.

Jag märker att jag oftare upptäcker fel i mitt spel nu än för två veckor sen. Hoppas att det beror på att jag har blivit bättre på att hitta felen och inte att jag gör fel oftare.

En stor lucka jag hittat är när jag sätter en person på en hand och tänker, "om han höjer mig på turnen har han med 90% säkerhet en riktigt bra hand". När han sen verkligen höjer är jag extremt usel på att inte syna ner honom. Det kostar mig oftast typ 1/5 av potten och jag förlorar nästan alltid. Blä.

Resultat dag 15: 3h15m, -$4.75

Dag 16

Blir kallad för "blind raising idiot" för andra gången i min karriär. Jag öppnar med höjning från CO med K:spade: Q:spade: och bara stora blinden synar. Floppen kommer T:diamond: J:spade: 2:diamond:. Han checkar och jag bettar, han callar. Turn: 6:spade:, check-bet-call. River: 6:heart:. Check-bet-call. Han tar hem potten med A8o. Sen skriver han i chatten "haha, another blind raising idiot down in flames", och lämnar bordet. Ska man kanske stänga av den helt? Jag blev rätt störd av det faktiskt vilket definitivt påverkade mitt spel resten av dagen i att jag blev något passivare. Eller lär man sig att koppla bort det?

Skyfflar över $100 till pokerstars för att köra sng:s där. Hinner bara spela en och slutar sexa. Får bedrövliga kort, ser hela två floppar på 45 minuter och tar inte hem en enda pott.

Resultat dag 16: 4h15m, -$16.25

Resultat efter dag 16:

Tid: 45h40m

Pengar: +$329.49

Postad

Hela rasket

Börjar tröttna så smått tror jag. Känner inte direkt för att spela längre men lyckas ändå övertala mig själv på nåt sätt. Spelar 5 timmar på lördagnatten i brist på bättre aktiviteter och torskar ca $30. Missade ett par stora potter under den första halvtimmen och låg back hela tiden. Det kanske ligger nåt i den där artikeln trots allt. Grejen är att jag tycker att det är rätt plågsamt och frustrerande att sitta och stirra på tre bord med halva inköpet kvar på varje och jag vet att det förmodligen får mig att spela sämre. Att det gick så bra i början kanske gör det svårare för mig att acceptera en dålig session. Jag tror att det enda som kan funka för att lösa det här är att aldrig spela utan att ha bestämt en tidpunkt då det är dags att sluta, eller åtminstone pausa.

På tisdagkvällen spelar jag fyra 5+0.5 sngs på stars. Placerar mig sexa, femma, fyra, och tvåa. Slet av mig håret när jag ramlade ut som fyra. En kille hade en superstor ledning, typ 10000 mot mig på 2500 och de två andra hade ungefär 1000 var. Spelet blir väldigt fegt och tio händer spelas utan en enda flopp. Chipleadern har chansen att sätta båda all-in säkert fyra gånger men han verkar inte fattar vaför det är extremt bra att göra det. Det är först när det är jag som ligger på sträckbänken som han tycker att det passar att re-raisa mig preflop med J8o. Tack och gonatt.

Resultat dag 17-23:

Tid: 8h

Pengar: -$38.5

Resultat efter dag 23:

Tid: 53h40m

Pengar: +$290.99

• 2 weeks later...
Postad
Det måste väl vara dags för en sammanfattning av resultatet nu.

Jag spelade väldigt lite den sistan veckan (var jääävligt trött på poker) men jag ska försöka snickra ihop en värdig sammanfattning av äventyret i dagarna.

• 4 months later...
Postad
har du lagt ner pokern?

Nej! Jag är nog (tyvärr?) fast. Beklagar att jag inte bjudit på någon avslutning ännu, men ni vet säkert hur lätt det är att skjuta upp grejer...

Hur som helst, till pudelns kärna:

Mål 1: $300 på 30 dagar, 1/11 - 30/11

Jag har fintat bort de sista dagarnas anteckningar, men om jag inte är helt ute och turnerar slutade jag strax under $300. En grej som jag glömde att skriva när jag definerade målen var att jag skulle hamna på ungefär $300, så hurra ;). Ehm... ja. Nästan uppfyllt? Snälla?

Mål 2: cirka 15 timmars spel i veckan

Jag hamnade ganska precis där faktiskt. Jag trodde inte att det var nån större sak att snitta 2h/dag, men det kändes faktiskt som om jag spelade väldigt mycket mer än så. Frågan är om man inte bör räkna in all annan pokerrelaterad aktivitet när man tänker timlön och liknande. Att läsa böcker, läsa och skriva på forumet, jaga bonusar till höger och vänster, föra bok och sitta och stirra på pokertrackerdata tar hiskeligt mycket mer verklig tid än vad jag kunnat ana. Jag tillbringade rätt mycket tid (antagligen 2h/dag i snitt där också) på gymmet och i löpspåret i höstas också, så det blev inte så mycket annan fritid.

Som nån sorts reflektion av ovanstående kan jag väl säga att målet att spela 15 timmar då man samtidigt är på ett rätt grundläggande stadium teorimässigt är ganska högt om man arbetar aktivt på att förbättra sitt spel samtidigt. Jag skulle inte klarat det många dagar till. Det känns därför mindre sannolikt att poker kan bli nåt annat än en hobby för mig.

Samtidigt tror jag att det var oerhört lärorikt att spela kontinuerligt under en längre tid. Jag rekommenderar alla som vill bli pokerspelare att testa nåt liknande innan ni får alltför stora förhoppningar. Det är garanterat ingen barnlek att spela på heltid, eller halvtid heller för den delen.

Mål 3: - kontinuerliga reflektioner och analys

Detta underlättades mycket av forumet och dagboksskrivandet. Jag fick en ordentlig anledning att tänka igenom mitt spel och jag måste säga att det var rätt kul att skriva för det mesta. Jag införskaffade pokertracker,

men jag har faktiskt inte haft så mycket glädje av det ännu. Nån gång då och då får jag för mig att gå igenom ett par händer eller kolla lite på mina siffror.

Jag har svårt att minnas hur mitt spel utvecklades under tiden, så de reflektioner över spelet som redan finns i tråden får räcka.

Mål 4: - inte misslyckas mer än vanligt med studierna

Jag fattade det inte när jag spelade, men det är tydligt att jag presterade väldigt lite i studieväg under pokermånaden. När jag var hemma skulle jag ju spela poker, inte plugga. Det blev en rätt obehaglig omtentaperiod i januari. Nu har jag dock bara tre tentor kvar till examen :D.

Mål 5: - behålla flickvännen

Check. :)

Vad hände sen?

Jag kan meddela intresserade att jag sen ett par månader tillbaka spelar bekvämt och troligen vinnande 1/2 FL, och tar fler och fler skott på 2/4. Bankrullemässigt känns det helt galet fegt att jag inte spelar minst 3/6. Sen i höstas har saldot gått från ~$500 till $6000, mycket tack vare bonusar. Jag intalar mig hela tiden att jag ska gå upp i nivå permanent efter nästa inspelade $100, men på nåt sätt lyckas jag stanna kvar i alla fall. Det mest störiga är att 1/2 känns som en väldigt otacksam nivå på alla sätt och vis. Väldigt hög procentuell rake, oproportionerligt tighta och aggressiva motståndare och relativt torftig avkastning. Jag är nu nästan helt säker på att det är bättre att bonushora på .5/1, och att spela med rakeback på 2/4 och skita i 1/2 helt. Men inte fan kommer jag att göra det :roll:

I sommar ska jag försöka dra in $1000 i månaden, vi får se hur det går :)

• Skapa nytt...