Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Så fort det kommer upp en hand från en STT SnG så blir det vild diskution såtillvida det är en jättesyn eller en hyfsat klar fold. Ett exempel är tråden NLT - SnG, rätt att lägga JJ?.

Verkar som om den ena delen börjar snortight för att sakta med säkert bli lösare medans den andra halvan vill trycka in degen vid minst lilla +EV.

Vilken taktik är egentligen rätt och varför?

Postad

Det är ingen diskussion, det är några som har helt fel (foldnissarna) och vägrar inse det och några som har rätt. Jag borde inte behöva utveckla det mer eftersom det är så uppenbart, men here goes:

Från tråden du refererar:

Stadie 1 (Fold): 1450 i marker 4-5 motståndare kvar.

Stadie 2 (vinst): minst 4700 med 3-4 motståndare kvar.

Stadie 3 (förlust): 0

Om vi ger oss själva en vinstchans på 50% (vilket enligt uppgift är alldeles för lågt) och antar att vi bara kan vinna 4700 så får vi följande ekvation för att se vad som krävs för att fold och syn ska vara likvärdiga EV-mässigt:

S1 = S2*0.5

2S1 = S2

Alltså måste en stack på 4700 (och gissningsvis chiplead) vara minst dubbelt så bra som en stack på 1450, vilket förhoppningsvis är rätt uppenbart för de flesta.

Jag vet att det var tre spelare i exemplet, men det är lite mer trivial algebra än jag känner för att göra. Är man intresserad är det inte särskilt svårt.

En annan faktor är ju att man bara är helt tragisk som människa om man öppnar med säg 99, AJ och KQs för att sedan folda över 50% av sin HD när man får 2:1 i odds. En sådan spelare kommer bli rundligt våldtagen av alla vars raiseknapp inte helt rostat igen av underanvändning.

Postad

:lol: @ Hjorts formuleringar.

Håller i stort med Hjort men tycker man ska väga in kvalitén på bordets spelare.

Sitter jag vid ett bord med 8 spelare kvar, själv har jag hyffsat med marker (typ startantal + 20-50%) och jag bedömmer/vet att hälften är tomtar. Då går jag inte gärna in och synar med hela min stack om det blir en flervägs-pott. Foldar hellre och spelar ut de andra med eget aktivt spel.

Man kan ju inte visa styrka genom att syna. Bara genom att höja.

Problemet är här nog skillnaden i spel och spelarkvalité mellan $5 och $200... På de lägre nivåerna går det faktiskt bra att spela supertajt i början för att sedan växla tempo på slutet och sopa hem det. På högre nivåer måste man räkna med bättre motstånd och ta de givna lägen man får även om man riskerar att åka ur.

• 3 weeks later...
Postad

När motståndarna är så tighta att 3 av 4 steals går hem så tycker jag det är bättre att folda sina 88 mot en allin reraise, istället för att ta en förmodad coinflip med overlay, och fortsätta sno i kommande händer istället.

Men detta förutsätter ju att motståndarna foldar för mycket. Men så är det på nivåerna jag spelar ($11-$33)

Postad
Så fort det kommer upp en hand från en STT SnG så blir det vild diskution såtillvida det är en jättesyn eller en hyfsat klar fold. Ett exempel är tråden NLT - SnG, rätt att lägga JJ?. Verkar som om den ena delen börjar snortight för att sakta med säkert bli lösare medans den andra halvan vill trycka in degen vid minst lilla +EV. Vilken taktik är egentligen rätt och varför?

Tråden som du länkar till tycker jag inte hör ihop med ditt resonemang då det i den inte är fråga om "ett tidigt skede". För att få en känsla över när det är värt att gambla så kan du leka runt lite med en ICM-uträknare. ;)

Postad
För att få en känsla över när det är värt att gambla så kan du leka runt lite med en ICM-uträknare. ;)

Vad är en ICM-uträknare bra för? vad gör den? hajjar inte? :shock:

Den kalkylerar det förväntade värdet för varje spelare med hjälp av storleken av deras chipsstackar och prisfördelningen i turneringen.

Postad

bossbaver:

Du kan se på ICM på så sätt att Gud kommer ned från himlen och ninjar (snor) en mark i taget från alla marker i spel (helt random). Den som sist är kvar i spelet har vunnit, den som åkte ut näst sist kom två osv.

Man får då fram det sammanlagda värdet av dina odds på att komma 1:a, 2:a eller 3:a, då prisstrukturen exempelvis är 50/30/20. Lycka till!