Gå till innehåll

BOK: "Hold'em Poker For AP" av Sklansky


summlan

Recommended Posts

Fick precis hem den i brevlådan och det är min första pokerbok. nån som läst den och vad tycker ni isåfall om den?

 

(kollade boktråden med alla boklänkar och denhär boken hade visst ingen tråd. tänkte att då kan väl jag lika gärna lägga upp en eller? )

 

* Kortar ner rubriken, lägger till i Om BOK-tråden, tack! :) - QoS *

* Du va snabb QoS, ja skulle precis ändra titeln själv :D - summlan *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick precis hem den i brevlådan och det är min första pokerbok. nån som läst den och vad tycker ni isåfall om den?

 

Om man spelar på bord där de specifika förutsättningarna boken tar upp finns så är den väl bra. Personligen gillar jag inte herrarna Sklansky och Malmuths författarkvalitéer speciellt mycket så jag tycker mest den är onödigt jobbig att läsa. Ungefär samma typ av spelråd + ett gäng internetspecifika tips finns i den i mitt tycke betydligt bättre boken Internet Texas Hold'em av Hilger. Som första pokerbok måste jag tyvärr säga att HEPFAP är ett ganska dåligt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick precis hem den i brevlådan och det är min första pokerbok. nån som läst den och vad tycker ni isåfall om den?

 

Om man spelar på bord där de specifika förutsättningarna boken tar upp finns så är den väl bra. Personligen gillar jag inte herrarna Sklansky och Malmuths författarkvalitéer speciellt mycket så jag tycker mest den är onödigt jobbig att läsa. Ungefär samma typ av spelråd + ett gäng internetspecifika tips finns i den i mitt tycke betydligt bättre boken Internet Texas Hold'em av Hilger. Som första pokerbok måste jag tyvärr säga att HEPFAP är ett ganska dåligt val.

 

jo ja såg det när ja läst lite mer på forumet. :)

så ja köpte pokerhandboken igår sen borde theory of poker och winning texas holdem (tror ja den hette) komma vilken dag som helst. men internet texas måste ja nästan beställa sen eftersom ja mest lirar online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ja läst ett par kapitel lite var stanns i boken (förståss) och tycker den är helt ok. boken utgavs tydligen 1988 första ggn och nån mer gång 94 sen är dethär senaste utgåvan som ja fattat det. så det är lite omskrivet iom att spelet förändrats en del sen sist.

Stog även att den inte ersätter hold em poker av sklansky utan är mer ett komplement till den. och att denhär går in lite djupare på vissa saker som även nämts i hold em poker.

Det är vad jag hunnit läst hittills. hoppas nån har nytta av det. :)

Tycker själv att den är bra. har lärt mej en hel del, framförallt fanns ett bra kapitel om hur man spelar på ett väldigt löst bord. och om jag förstått engelskan rätt så fanns inte den artikeln med i den tidigare utgåvan.

 

* För att ge lite perspektiv på mina kommentarer så kan jag berätta att jag är relativt färsk när det gäller poker och dethär är andra boken om poker jag läser *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har sutttit i tankar om att möjligen köpa denna, men jag är ännu inte säker på om den är nog bra eller om det finns bättre, men vad jag heller inte har lyckats hitta nån info på är exakt vilken sorts holdem den berör, är det en FL bok eller en PL/NL bok ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast FL. Men de är en bra FL-bok, även om det är just för advanced players, saker som "jag satsar för jag tror att du tror att jag tror du har bla på hand" är ju inte spec intressant på 0.5/1 FL borden på pacific eftersom fi där inte ens vet om du har 2 eller 3 kort på hand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast FL. Men de är en bra FL-bok, även om det är just för advanced players, saker som "jag satsar för jag tror att du tror att jag tror du har bla på hand" är ju inte spec intressant på 0.5/1 FL borden på pacific eftersom fi där inte ens vet om du har 2 eller 3 kort på hand :)

 

Precis. Den är inriktad på Middle limit B&M-poker ($20-$40 någonstans), vilket på nätet borde motsvara ett väldigt tight $10-$20-bord, om inte ännu högre.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då vet jag, är mer ute efter en NL bok, läser just nu PL and NL holdem av Reuben som jag säkert kommer finna nyttig, men hade velat ha en bok som bara täcker NL och möjligtvis PL HOLDEM, medans den jag läser nu även täcker en jädra massa andra, Reuben ska väl komma ut med en NL holdembok snart dock så det är väl bara vänta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om man spelar på bord där de specifika förutsättningarna boken tar upp finns så är den väl bra. Personligen gillar jag inte herrarna Sklansky och Malmuths författarkvalitéer speciellt mycket så jag tycker mest den är onödigt jobbig att läsa.

 

Håller med helt o fullt. De ursäktar ju sig t.o.m i början av boken för att de inte är så duktiga författare. Men det känns precis som att de sitter inne på så mycket ovärdelig kunskap i ämnet att man ska bortse från deras svårlästa stil. Jag läste Gary Carsons bok i samma veva o den tyckte jag var mycket bättre. Betydligt mer lättbegriplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker boken är helt suverän, och lättläst.

Började med Small Stakes Hold em och gick vidare till Hold em for adv. players. Anser att de båda ger mycket goda kunskaper om pokerkoncept och teorier, även om det klingar FL över dem.

Kan varmt rekomendera boken.

Finns på Adlibris, billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som nusseman skrev så känns det som boken bara är inriktad på specifika situationer. Men min uppfattning är att man måste nästan ha ögnat igenom den om man spelar FL.(oavsett limit)

Dels för att få nån slags grundläggande "tänkande" o dels för att dom flesta man spelar mot(mid limit) har nog troligtvis läst den.

 

Är bara en tanke är någon av en annan åsikt så skäll på mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ja håller me dej king_ingo. boken är bra om man spelar mot bra motstånd. Men så heter den ju just for advanced players. så det är ju inte direkt inriktat på tomtarna på 0.5/1 borden.

 

Men boken tar upp mycke intressanta saker och är läsvärd även om man lirar på lägre bord, bara man inte sätter sej å tänker 3 steg om va fi tror man har för kort, för de gör garanterat inte dom :)

 

Precis som du säger är det nog många som läst den på lite högre bord, så lirar man där är det dumt att inte läst den själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Läste denna innan jag ens spelade min första hand Texas Hold'em och givet att man är en teoretiskt inriktad mäniska och van att läsa hyffsat avancerad fackliteratur på engelska (typ kursböcker på universitetet) så ser jag ingen anledning att avråda ens nybörjaren från denna bok.

 

Håller dock med om att långt ifrån allt är användbart på låga och tomtiga bord men många avsnitt fick i alla fall mig att börja tänka på rätt saker när jag började spela.

 

Inte tyckte jag språket var speciellt jobbigt heller, det svåraste var väl all den pokerlingon jag inte kunde när jag läste den första gången.

 

Känns som ett standardverk som man bör ha i pokerhyllan.

 

Sammantaget en mycket bra bok, ger den 8/10 i betyg.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej hopp!

 

Jag kan rekommendera Internet Texas Hold èm av Matthew Hilger som riktar sig speciellt mot spel på nätet. Theory of poker, Winning low limit hold èm är oxå bra böcker. Har precis beställt Small Stakes Hold èm och får den nästa vecka :D Många av teorierna främst i Sklansky´s bok är alldeles för avancerade för spel på de lägre nivåerna som 0,25/0,50. Här är det främst tight aggressivt spel och god disciplin som gäller. Check höjning är väl en av de mer sofistikerade vapnen inom poker, och kan med fördel användas även mot "sämre" spelare, speciellt mot callingstations. Att syna två betar svider nog för de allra flesta. Har inte praktiserat denna taktik så mycket men ska fokusera på det framöver. Ett tips! Läs inte FÖR mycket. Huvudet blir "overloaded" ,och man kan spela sämre i värsta fall. Läs hellre lite i taget och praktisera mycket! Inget kan lära en mer än den erfarenhet man får vid borden. Spela mycket, läs om, spela och läs om osv. Bitarna som man inte förstår första, andra eller tredje gången faller så småningom på plats. :shock: Lycka till vid borden och studera hårt! Poker är roligast när man vinner!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

 

Jag kan rekommendera Internet Texas Hold èm av Matthew Hilger som riktar sig speciellt mot spel på nätet. Theory of poker, Winning low limit hold èm är oxå bra böcker. Har precis beställt Small Stakes Hold èm och får den nästa vecka :D Många av teorierna främst i Sklansky´s bok är alldeles för avancerade för spel på de lägre nivåerna som 0,25/0,50. Här är det främst tight aggressivt spel och god disciplin som gäller. Check höjning är väl en av de mer sofistikerade vapnen inom poker, och kan med fördel användas även mot "sämre" spelare, speciellt mot callingstations. Att syna två betar svider nog för de allra flesta. Har inte praktiserat denna taktik så mycket men ska fokusera på det framöver. Ett tips! Läs inte FÖR mycket. Huvudet blir "overloaded" ,och man kan spela sämre i värsta fall. Läs hellre lite i taget och praktisera mycket! Inget kan lära en mer än den erfarenhet man får vid borden. Spela mycket, läs om, spela och läs om osv. Bitarna som man inte förstår första, andra eller tredje gången faller så småningom på plats. :shock: Lycka till vid borden och studera hårt! Poker är roligast när man vinner!!

 

Ok, tack.... Är detta verkligen en relevant post i boktråden om HPFAP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har boken som är i topic. Köpte den när jag börja lira poker. Den är grymt bra tycker jag. Om man spelar live game så tänker man efter bra mkt mer när man läst boken och kan mjölka polarna på deras studiebidrag och det gillar jag :D

 

Det som är jobbigt med författarna är att dom skriver 3 likadana meningar på varje sida känns det som. Men det fixar man efter ett tag.

 

7/10 får den av mej. Helt klart värt pengarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Det här var den första pokerbok jag köpte. Och jag måste säga att den gjorde mer skada än nytta. Det är inte så att jag ogillar boken. Bara det att jag tog vissa koncept av det lilla jag lyckades uppfatta använde det i fel situationer.

 

Exempelvis

 

spelade suitetconnectors för ofta

spelade Kxs och Axs för ofta

en enorm övertro på 10Js

 

har sedan dess köpt ssh och wllh, läst dessa och återvänt till hfap som jag tycker är en riktigt bra bok. Hittar alltid något tänkvärt när jag sätter mig ner och läser i den. Som vanligt saknas/editeras dock alla spår av ödmjukhet bort från deras böcker(hfap ssh). Skulle ändå vilja gratulera till ett bra bokköp även om jag inte tror på den som en förstabok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* För att ge lite perspektiv på mina kommentarer så kan jag berätta att jag är relativt färsk när det gäller poker och dethär är andra boken om poker jag läser *

 

Isf tycker jag definitivt att du ska läsa den första av Sklansky först. I mitt tycke en mkt bra bok som hjälpt mig både när jag var fullständig nybörjare och nu (betraktar mig som en hyffsad spelare). Tror bara att du lurar dig själv genom att gå rakt på rödbettan o läsa HPFAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar 1/2FL på nätet har man då någon nytta av den här boken?

Eller är den för avancerad för det?

 

Jodå, det tycker jag gott att man kan ha. +att den innehåller ett par sektioner som kan vara till nytta just för 1/2 på nätet. (definitivt FL eftersom den riktar sig till FL-spelare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...