Gå till innehåll

NLT - SnG, Given fold med 99?


Recommended Posts

NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM $20+$2 (Real Money)

Amarillo Single Table Tournament, 10 Feb 2006 2:43 AM ET

Seat 1: fight-on ($1,160 in chips)

Seat 2: almostlucid ($1,790 in chips)

Seat 4: simon858 ($2,410 in chips)

Seat 5: graphetes ($1,440 in chips)

Seat 6: Hero ($5,325 in chips)

Seat 7: meltford ($1,825 in chips)

Seat 10: gibson17 ($1,050 in chips)

ANTES/BLINDS

fight-on posts blind ($50), almostlucid posts blind ($100).

 

Jag får 99.

 

PRE-FLOP

simon858 calls $100

graphetes folds

Hero bets $400

meltford folds

gibson17 folds

fight-on folds

almostlucid folds

simon858 bets $800

 

Jag tripplade första handen (set mot färgdrag och färgdrag). Har sedan spelat tight utan att ta onödiga risker (vilket delvis beror på dåligt självförtroende efter väldigt dåliga resultat på sista tiden), jag har absolut inte dominerat och inte höjt speciellt ofta pre-flop. Fi har alltså ingen anledning att tro att jag har en skithand.

 

Fi verkar vara en bra spelare. Här gör han en limp-reraise UTG, kan det betyda annat än ett monster (han har heller ingen anledning att vara desperat)? Min första tanke är att han har AA. Nästa tanke är, äh jag har en monsterstack - inte kan jag släppa 99 här. ALL IN! ALL IN! ALL IN! Nej, han måste ha en bättre hand - speciellt som han gör en så liten reraise. Och så vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in känns ju superdåligt. Antingen ligger du jättelångt efter ett högre PP, eller så är du marginell favorit mot överkort.

 

Jag tror ett lägg är bra. Han har själv en hyfsat stor stack och borde inte vlja spela några stora potter mot dig utan stålet. Det kostar dig 400 och du kan max vinna 2800 så du får ju absolut inte odds att dra till ett set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte ganska -EV att bara syna för set? Det sitter ju bara 1 på 8,5 gånger. Säg att man dom gånger det träffar vinner hela FIs stack, dvs 2410 + de 400 som vi har lagt in (=2810). De andra 7,5 gångerna förlorar vi 400 (7,5*400=3000), vilket gör det till en ganska marginellt dålig syn? Nu har jag iofs inte koll på i vilken mån potodds är applicerbara i turneringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte ganska -EV att bara syna för set? Det sitter ju bara 1 på 8,5 gånger. Säg att man dom gånger det träffar vinner hela FIs stack, dvs 2410 + de 400 som vi har lagt in (=2810). De andra 7,5 gångerna förlorar vi 400 (7,5*400=3000), vilket gör det till en ganska marginellt dålig syn? Nu har jag iofs inte koll på i vilken mån potodds är applicerbara i turneringar?

 

Det förutsätter ju dock att du aldrig kommer att vinna utan set, vilket är tveksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn. Du har råd att syna och eventuellt folda på floppen. Du har position i spelet vilket jag tycker är avgörande. Träffar du på floppen kommer du ganska säkert ITM. Missar du har du fortfarande riktigt bra med marker kvar.

 

Ska man ut och svajja lite... Sitter fi på pp TT-KK och floppen kommer, Axx, så kan du pröva att representera A*. I detta läga är ju stackstorlek och position = mums. Som fi skulle jag själv kunna sätta dig på AK, AQ.

Sitter fi på AK och det bara kommer lankor på brädan sitter du också bra till. Dock svårt läge.

 

*Själv sätter jag inte fi på AA p g a hans omslag. Tycker de flesta vill ha spel med AA i detta läge och nöjer sig med en höjd tvåvägspott. Omslaget tyder, IMO, mer på TT-KK snarare än AA. Nån som håller med eller är jag ute och svamlar :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som många andra på AA eller kanske KK. Jag har sett det här draget hundra gånger och det är AA ohälsosamt ofta. Även om fi kan ha svagare händer ibland än så är vi krossade av medelfallet.

 

Eftersom det inte finns odds att dra måste man nog lägga, alternativt kanske syna och kliva av om trissen uteblir. Med det spelet visar du att du inte viker dig hur lätt som helst och kan vinna potten ibland när fi inte har stålet och fegar ur. Har dock svårt att se hur syn kan löna sig.

 

All-in här suger apskaft IMHO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter ju dock att du aldrig kommer att vinna utan set, vilket är tveksamt.

Nej, det förutsätter att du inte spelar till showdown de få gånger då du faktiskt råkar ha bästa handen trots att du missat set.

 

Om du missar trissen så är den handen praktiskt taget ospelbar i detta läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slutade med att jag tryckte på fold och han visade tyvärr inte vad han hade.

 

Sen blev vi tre kvar och jag såg några av de dummaste foldarna i historien. Killen från förra potten är kvar, nu som shortstack, jag är tvåa och chipledaren är dålig. Jag har ca 5-7k och chipledaren har något mer i nedanstående potter, blinds 150-300.

 

Pott 1: Simon bets 610 all in, Hero (SB) calls, BB folds (1500 i potten, 300 för att syna)

Pott 2: Simon bets 470 all in, Hero (SB) calls, BB folds (1200 i potten, 170 för att syna)

Pott 3: Button calls 300, Simon (SB) bets 640 all in, Hero (BB) calls (340), Button folds (1500 i potten, 340 för att syna)

 

Mitt spel förklaras av att jag ser Simon som ett nästan lika stort hot som chipledaren, mickrostacken till trots.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nätet innebär hans spel i regel att han har AA eller KK, ibland QQ. Eftersom det finns så mycket tomtar på nätet som inte vet vad en limp-reraise från utg eller strax därefter i regel betyder så är det farligt att köra det som bluff. Personligen kan jag spela som honom utan kort live om jag känner att bordet tillåter det, men på nätet sitter jag i regel på stål, förutom dom gånger då man är short i en turnering och verkligen "måste" dubbla upp med AK, TT eller någon annan hand.

 

Tycker du borde folda här, du lär iaf inte ha mer än en slantsingling. Syna ska du absolut inte göra. Enda anledningen hade varit om du var i SB eller BB och trycka in degen på floppen i hopp om att sätta honom i ett svårt läge. Dock med åtanken att han inte kommer släppa ett ev. överpar. Summa summarum, känns som det är -EV att inte släppa handen direkt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...