Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

FL $2-4 5-handed utan cap HU plockar upp KK i BB. CO italienare utan några direkta pokerkunskaper. Båda sitter med ~ 40 BB. Med inga direkta pokerkunskaper menar jag verkligen vad som står, man kan förutsätta att personen har ett humm om handrankingen i poker men inte mycket mer. Frågan är alltså hur långt man ska pressa med nästnöten utan cap HU, har ingen som helst vana att spela FL utan cap tidigare. Hur ändras analysen om CO är halvkompetent men överspelar sina händer en smula?

SB posts SB

Hero posts BB

Pre-flop:

UTG: Call

CO: Call

Button: Fold

SB: Completes

Hero: K:spade: K:diamond: Raise

UTG: Call

SB: Call

Pot: 4BB

Flop

Board: (10 :club:, 6:diamond:, K:heart:)

SB: Check. Hero: Bet. UTG: fold. CO: Raise. SB Fold. Hero: calls

Pot: 6BB

Turn

Board: (10 :club:, 6:diamond:, K:heart:, 8:spade:)

Hero: Check

CO: Bet

Hero: Raise

CO: Raise

Pot: 18BB

River (Board: 10 :club: , 6:diamond:, K:heart:, 8:spade:, 6:club:):

Hero: Bet

Hero: tja hur långt går man egentligen?

Postad

Tja, spelteoretiskt så kan man absolut inte gå över 5-6 höjningar, och jag har svårt att se att det skulle vara ok också.

Stegen verkar ju hemskt inkonsistent med hans spel så jag kan ju leva med turnbetandet. Däremot är det ju väldigt konsistent med set och då har han ju faktiskt fyrtal en rätt stor del av tiden och jag tror inte att du kan gå så mycket längre än du gjort. Lägg in en eller två höjningar om du vill, men de är nog bra mycket mer marginella än du tror.

Postad

Fortsätt betta. Det finns en chans att du är slagen men det är mer sannolikt att han sitter och gasar med en lägre kåk. Han tyckte sitt tvåpar såg mycket starkt ut på turn och på river ser han sig oslagbar.

Själv hade jag nog dock ändå bangat efter en sisådär 20 höjningar. :D

Postad

Färgad av motståndaren satte jag honom på i stort sett likformig fördelning av alla hans tänkbara händer KT, TT, 66, T6, K6, 97, T6 och tom 86 varav 66 utgör typ 5%. Gasade på således och det blev 10 återhöjningar innan vi var nöjda. Vet inte om jag hade gått så mycket längre, HD förskjuts mot 66 mer och mer ju längre det går så klart men vettetusan om det hade varit rätt att ge sig efter 5-6 bets mot en näst intill noll-tänkande motståndare.

Spelteoretiskt ytterst tvivelaktigt mot någon form av rationell motståndare men inte kan det vara generalfel att sätta så vid HD mot en totalt irrationell motspelare Hjort? 66 måste ju uppemot 50% för att man inte ska vilja leka vidare.

Postad
Spelteoretiskt ytterst tvivelaktigt mot någon form av rationell motståndare men inte kan det vara generalfel att sätta så vid HD mot en totalt irrationell motspelare Hjort?

Nej då, det är lugnt, mot uppenbara muppar kan man ju ta ut svängarna rejält.

Om det varit ett spelteoretiskt scenario så hade din motståndare minskat sin HD med en bit över hälften för varje höjning (för han vet ju att din sämsta värdehöjning slår lite mer än hälften av hans nuvarande HD). Givet en massa orealistiska faktorer.

Beroende på motståndarens återhöjningstendenser så räcker det med att 66 ligger mellan 33-50% för att man ska vilja lägga ned.