Gå till innehåll

Myssion - Tillfällig (?) PokerLodis


Myssion

Recommended Posts

Handhistorier och djupa analyser i all ära, men det behövs egentligen bara en enda post för att i ett nötskal beskriva mitt liv som pokerspelare. Och nedanstående länk fångar rättså bra hur man känner sig ibland.

 

All feedback är välkommen, osäker på om jag gjorde rätt där på bubblan... ;)

 

Länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Here we go.

 

Bakgrund

Började spela poker förra vintern efter att ha upptäckt WPT på TV. Blev genast intresserad och letade som en tok efter artiklar och sidor på nätet som kunde ge en hint till hur man skulle spela detta underbara spel. Hittade sedan EverestPoker (som jag för övrigt kan rekommendera varmt som nybörjarsajt, Freeroll-SnG's around dä klåkk, mikrostäjks SnG's (från $0.10+$0.01 och uppåt, och riiiiktigt fiskiga fransmän, italienare, tyskar och sydamerikaner som inte vet skillnaden mellan poker och Uno) och började leka med pläj månni där.

 

Bestämde mig tidigt för att jag inte skulle sätta in en massa pengar som jag skulle bränna, så jag pluggade stenhårt allt material jag kunde hitta på nätet, och ville vara säker på att jag visste vad jag pysslade med innan jag satte mig på riktiga bord. Det fina var också att Everest ju hade freeroll-SnG's, 6-mannabord med $0.05 i prispotten, alla gick i princip all-in första handen, men där började min första rulle.

 

Efter det gick själva spelet jäkligt bra. Dock hade jag inte koll på bankroll management för fem öre, så det slutade med att jag gulade tre gånger, satte in nya $5 (pallade inte börja om på noll). Gulade ytterligare en gång och började inse var problemet låg. Läste på lite om BR-management, bestämde mig för att aldrig mer sätta in pengar på ett pokerkonto, började om på freerolls och sedan var det bara att åka.

 

 

Beslutet

I oktober nådde rullen $750 och jag tog klivet upp till $NL25. Samtidigt fick jag och min fru vår underbara dotter Smilla, och det gick inte riktigt att kombinera studierna med föräldraskapet så som jag hade tänkt, så jag lade studierna (som jag för övrigt var/är såååååååå kräktrött på ändå) på is tills vidare. Tog också beslutet att ge pokern en ordentlig chans då det gick att kombinera mycket bättre med Smilla än vad skolan gick. Visst hade det varit myyyycket bättre att ha lite stabilare rulle innan man gör något sådant, men ibland så är man där man är i livet, och då är det bara att göra det bästa av situationen.

 

Rent pokermässigt gick det väl ok, även om jag inledde min karriär med en rejäl svacka, men psykiskt var det tungt att känna att man var beroende av att sitta och gneta framför datorn vareviga dag för att få in pengar. Även om jag var beredd på det så kan man aldrig förbereda sig 100% för något man inte har upplevt förut, men det gick ju ändå.

 

 

Nu

Fram till nu så har jag alltså spelat på heltid (gick upp till NL$50 i slutet av januari, vilket blev en rejäl lättnad då marginalerna blir avsevärt mycket större (prova själv att grinda NL$25 för att få in pengar en månad...)) och nu har jag precis börjat läsa min sista fempoängare för att åtminstone få ut min kandidatexamen.

 

Efter det får vi se vart det bär av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vision

Att kunna försörja familjen på poker, främst genom turneringsspel.

 

Kommentar

Hur realistisisk den visionen egentligen är är jäkligt svårt att uppskatta just nu, men det är ju det vi ska ta reda på.

But you've gotta make your own kind of music

sing your own special song,

make your own kind of music even if nobody

else sing along.

 

Jo, jag vet att detta är ytterligare en "börja på (nästan) noll och sikta mot stjärnorna-dagbok", men skit i att läsa då för fan!! :P

 

 

Bankrullekrav

Vill ha minst 50 inköp efter att ha gjort uttag innan jag går upp i nivå. Ju större rullen blir desto större buffert vill jag ha.

 

T.ex.:

NL$100 - $5.000

NL$200 - $12.000 (60 inköp)

NL$400 - $28.000 (70 inköp)

NL$$600 - $48.000 (80 inköp)

o.s.v.

 

(ska fylla på med mer om mål och planering här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du plocka ut en viss summa varje månad eller hur har du planerat?

 

Har plockat ut $1.000 i januari och februari. Jäkligt lite, men just nu ligger prio på att bygga rullen så att man kan gå upp i nivå, så kan man ta ut mer pengar senare, se det som en investering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Månadsplanering:

(t.o.m. 23/3)

 

- Spela 30k händer på Party's NL$50 (3-10 bord samtidigt (om det är mycket i skolan så jag behöver sitta och pilla med något bredvid så blir det bara tre, annars brukar det bli 6-10 beroende på hur bra bord man hittar).

 

- Spela enstaka (mindre) turneringar.

 

- Spela €50 Pokerforum Online.

 

Just nu ligger siktet inställt på Ladbrokes $50+$5 $3.000 Guaranteed. Ongame har sin $50+$4 Aussie Daily som ligger nära till hands också, men blindsstrukturen på Ladbrokes är något bättre (man börjar med 2000 marker och i slutskedet är det mycket mjukare blindsökningar).

 

Fan va svårt det ska vara att hitta bra turneringar dagtid. Är ju sjukt mycket värde i Rebaj-turneringarna på Stars t.ex., men de går ju på kvällen. Smilla lägger sig kl. 19 och efter det är det vad tid jag och min fru har tillsammans för oss själva på dygnet, och det vill jag inte missa. ;)

 

Eller kan man gå upp kl. 4 på morgonen för att spela $20+$2 $40K guaranteed på Party... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här dagboken ska bli interessant att följa, kul att se att det inte bara är jag som är överförsiktig med pokerrullen och väntar in i det längsta innan vi går upp i nivå.

Du ska spela 30K händer på party, hur många timmar snittar du/dag?

 

Lycka till. :D

 

Tack!

 

Denna månaden blir det väl lite si och så med antal spelade händer iochmed att jag ska plugga de närmsta fem veckorna, men förut så har jag snittat kanske 2000 händer/dag, och då har det blivit ca 5 timmar ungefär. Efter denna månaden blir målet att snitta 6h/dag och pressa händerna till 3000/dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heja Myssion!

 

Det är väldigt kul att se en person med så mycket sansade och verklighetsgrundade mål och visioner, särskilt eftersom du verkar ha bra prioriteringar i ditt liv vid sidan om pokern.

 

Hoppas du kör över allt och alla och lyckas med dina mål. Lycka till. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte inleda dagen med ett ärkefiasko...

 

$50-turnering på Ladbrokes, 66 deltagare. Måste leta upp bättre turneringar, sådana här måste jag ju komma på typ 1:a plats för att det ska kännas lönt överhuvudtaget...

 

 

Något blev fel så handhistorierna lagrades aldrig i PO, verkar inte lagras någonstans på datorn heller... någon som vet var man hittar dem?

 

Iallafall så satt jag i big blind (50/100-nivån) med 870 marker kvar eller något, får J9 :spade: och endast small blind synar (han har mycket mer marker än mig).

 

Floppen:

xx9

 

Han betar 300, jag går allin, han synar med 97off och bajsar på mig med sin runner-runner kåk... :(

 

Förutom något skräp i bigg blajnd en gång så spelade jag bara tre händer innan jag åkte på 47:e plats. 88 och 22 i höjda potter som båda missade. Ska leta reda på HH:s.

 

Nu blir det Party på eftermiddagen. Sajten alltså, inte något kalas. 1000 händer är målet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska blir roligt att följa ytterliggare en dagbok och du brukar skriva vettiga saker. Fast jag förstår inte att du hinner skriva så mycket som du gör. Jag tycker det är ett ett helsike bara att hinna läsa allt andra skriver. :-)

 

Spelar du fullbord och väldigt tajt eftersom du hinner spela så många bord samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag förstår inte att du hinner skriva så mycket som du gör. Jag tycker det är ett ett helsike bara att hinna läsa allt andra skriver. :-)

 

Spelar du fullbord och väldigt tajt eftersom du hinner spela så många bord samtidigt?

 

Spelar SH 6-manna på Party (blir eventuellt ett byte till Ongame's fem-manna om någon månad eller så), och oftast relativt tajt. Gäller ju att vara kvick i både hufvud och fingrar så går det skitbra!

 

Fold-em är ju en hjälp också, förstås, men det funkar inte till nya Partyversionen så det får jag klara mig utan tills vidare. Så länge man bara kör 4-6 bord så går det utmärkt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Månadsplanering:

(t.o.m. 23/3)

 

- Spela 30k händer på Party's NL$50 (3-10 bord samtidigt (om det är mycket i skolan så jag behöver sitta och pilla med något bredvid så blir det bara tre, annars brukar det bli 6-10 beroende på hur bra bord man hittar).

 

- Spela enstaka (mindre) turneringar.

 

- Spela €50 Pokerforum Online.

 

Lägger till ett mål här:

 

- Läsa minst en pokerbok.

 

 

Pot-Limit & No-Limit Poker av Reuben/Ciaffone ligger högst på listan just nu, tillsammans med Kill Phil.

 

Har ju kikat på lite andra böcker som jag är mer tveksam till, de har fått lite negativ kritik:

 

- Book of Bluffs av Matt Lessinger

 

- Making the Final Table av Erick Lindgren

 

- Strategies for the Final Table av T.J. Cloutier

 

- Championship No-Limit & Pot Limit Hold 'em av McEvoy & Cloutier

 

- Play Poker Like The Pros av Phil Hellmuth

 

 

Lite feedback på de böckerna är jättevälkommet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All feedback är välkommen, osäker på om jag gjorde rätt där på bubblan... ;)

 

Länk

 

Lite OT, men hon fastna efter bara några sekunder på min skärm :D

 

Klicka på henne och rör på musen så kan du slänga iväg henne igen. :)

 

Men gör inte det, det är beroendeframkallande... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...