Gå till innehåll

NLT - SnG, Det perfekta draget?


Recommended Posts

10 spelare på en 10+1 SNG.

 

Blinds 20/40

Början av turneringen, fi täcker HERO marginellt. Båda har ca 1000.

 

Hero MPx med :Ks::Qs:

 

2 limpare

Hero raise 160

Foldas fram till fi i BB, fi synar

Limparna foldar.

 

Potten är 370

 

Flop :Js::Ts::2d:

 

Fi bettar 640, kraftigt overbet

Hero all in?

 

Har lärt mig att aldrig gå all in på ett drag, men här måste väl vara ett solklart fall där man bara måste trycka in keramiken?

 

Fi kan ha bättre drag iofs, men här ligger jag väl nära e 54,1 procenten man får av 15 outs på flop?

 

Kanske är uppenbart, men vet faktiskt inte riktigt hur jag ska tänka här. Kan jag räkna 15 outs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är uppenbart och det är in med smeten som gäller. Jag vet inte riktigt vad det är för bättre färgdrag som du är rädd för iom att han då inte kan ha bättre än As9s eftersom alla andra stora spader är upptagna. Jag hade synat som rent värde, men när du får så sjuka pottodds också är det ju ännu mer syn.

 

Har lärt mig att aldrig gå all in på ett drag,

Jag antar att du menar syna all-in på ett drag och det är också tvärfel. Att ställa med färgdrag + överkort är ju jätterutin i turneringspoker. Om det ligger 370 i potten och någon ställer för 850 när jag har färgdrag med typ AsJs utan något mer så kommer jag basically syna om det inte finns någon bra anledning att låta bli.[/i]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömmer vi inte den otroligt viktiga parametern att inte skrämma bort folk vid har str8 flush-drag? Om du skrämmer bort fi redan på river så får du dels aldrig veta om den den skulle komma, dels får du inte visa om den skulle dyka upp...:) Check-call check call således o hoppas att han inte gratislägger sig för att slippa visa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag räkna 15 outs?

 

15? Jag hade räknat med 21. Troligtvis är det ju någon tomte med Jx eller lågt par...

Ja, självklart. Det var det draget jag tänkte. 21 outs och 69,9%. Fel av mig. Då ställer jag frågan igen, men rätt formulerad denna gång: Kan jag räkna med 21 outs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömmer vi inte den otroligt viktiga parametern att inte skrämma bort folk vid har str8 flush-drag? Om du skrämmer bort fi redan på river så får du dels aldrig veta om den den skulle komma, dels får du inte visa om den skulle dyka upp...:) Check-call check call således o hoppas att han inte gratislägger sig för att slippa visa handen.

Veta om den skulle komma?? Jag VET redan med vilken sannolikhet den kommer, är ju knappast så intressant att singla en slant bara för att se om det blir krona som faller.. Jag nöjer mig med att veta att krona faller var annan gång.

 

Däremot kan man ju kanske tänka sig att slöspela draget om man tror att det betalar bättre.. Men frågan är om det inte är bättre o ställa in direkt medan vi har superodds istället för att träffa blankkort på turn och ställa där o hoppas på det bästa?

 

Hjort, vet inte om jag missförstod dig nu, men om han nu hade bettat all in ist för 640, skulle jag INTE synat då? Jag menar att det här väl är just ett så bra drag att jag MÅSTE syna i det läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl ingen större roll? Har du 15 outs på floppen så lär du ju inte lägga dig ändå.

Om jag förstår dig rätt så menar du att 21 outs eller inte spelar ingen roll, för det är definitivt 15 eller mer, så cut the crap och syna! Nåt sånt? Isf kan jag inte annat än hålla med om att det var något av en kvasifråga jag ställde.. :) Its all clear now.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag menade. Vad gäller K och Q så är det ju mycket möjligt att motståndaren har KJ, QJ, set och dylikt. Man kan sällan vara helt säker på outs, har han exempelvis Asxs så är ju inte dina 9 spader outs längre heller. Dock tjänar man inget på att måla upp WCS varje gång. Man får ju helt enkelt göra en snabb rimlighetsanalys och konstatera att man har outs upp till tänderna mot samtliga tänkbara motståndar-HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gott som exakt det här draget fick jag på den där freerollen i december på Party som var bara för svenskar... Fast jag hade ett A på hand och den möjliga stegen var låg... Missade både stegen och färg och torskade mot en jäkel som fick in ett par på turn. Annars hade jag vunnit med high card A. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, vet inte om jag missförstod dig nu, men om han nu hade bettat all in ist för 640, skulle jag INTE synat då? Jag menar att det här väl är just ett så bra drag att jag MÅSTE syna i det läget?

Klart du synat då. Jag frågade bara vilket av aspantade råd du fått, att aldrig gå all-in med ett drag eller aldrig syn all-in med ett drag. Råd är ju typ 7000 gånger sämre, men båda är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du synat då. Jag frågade bara vilket av aspantade råd du fått, att aldrig gå all-in med ett drag eller aldrig syn all-in med ett drag. Råd är ju typ 7000 gånger sämre, men båda är fel.

Aha då förstår jag vad du far efter. Kan faktiskt inte minnas, men vet att jag inte har följt det som är 7000 ggr sämre. Bettar friskt ai om det finns lite pengar att stjäla, viss sannolikhet för fold o en hyffsad chans o vinna showdown. Sen har jag blivit kallad "F*cking fish" när jag träffat i sånna situationer, men då antar jag att det är snubben själv som är fisk..

 

Men det är klart att en syn ai kan vara på sin plats även med svagare drag om pot-oddsen är de rätta.

 

Vem det än är som jag lyssnat på borde släpas efter en häst. O jag borde kölhalas för att ha lyssnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Hjort - given all in!

 

Om siten har en Royal straight flush-bonus som bara faller ut om det blir showdown och om fi är tomtig nog att lägga sig när du går all in, så kanske du kan överväga att bara syna.

 

Dina "Rådgivare" kanske var mer inriktade på cashgames?

 

Ser ofta att strategier blandas ihop mellan turneringsspel (SnG och MTT) och cashgames. Många tycks inte förstå hur stor skillnad det är mellan dessa olika former.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns två faktorer till att ta hänsyn till.

 

Det var sng sa du, räknar med att alla 10 var kvar då det var tidigt, vilka chanser har du att vinna hela turneringen om du vinner resp förlorar detta draget... Vinner du denna allin så har du finfina chanser att åtmindstone ta pris.

 

Tror du att tomten träffat triss har du mindre odds att dra hem potten i showdown

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Hjort - given all in!

 

Om siten har en Royal straight flush-bonus som bara faller ut om det blir showdown och om fi är tomtig nog att lägga sig när du går all in, så kanske du kan överväga att bara syna.

 

Dina "Rådgivare" kanske var mer inriktade på cashgames?

 

Ser ofta att strategier blandas ihop mellan turneringsspel (SnG och MTT) och cashgames. Många tycks inte förstå hur stor skillnad det är mellan dessa olika former.

 

Man i det här fallet så skulle nog i alla fall jag gå all-in både på Cashgame och turneringar, man har ju en bra chans att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...