cza Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Hmm, jag har nyss hittat exchange poker på betfair.com som jag tycker är ganska intressant. nåväl, mitt problem är hur mycket man ska betta i förhållande till sin egen BR? Skulle vara hemskt tacksam för ett förslag, någon slags formel eller kanske rent en tabell! Te x; Låt säga att du har 100€ i BR och bettar 4€ 1-4 ggr per rond, hur vet jag då när det är lämpligt att börja betta 5€ 1-4 ggr per rond etc etc.? Något som är hemskt svårt är att räkna i % genom att det ändras hela tiden och man har inte en chans i hela världen att sitta och knappa in på miniräknaren och räkna om när man spelar. (Nu ska det sägas att i mitt fall var det just 100€ och 4€, eftersom 4€ är lägsta insatsen, så kanske det inte är korrekt % eller ggr av BR redan där) REGLER: Hur spelar jag Exchange Poker? Detta spel är baserat på pokerspelet 'Texas Hold'em'. Varje parti startar med 13 kort som delas slutna från en slumpmässigt blandad kortlek*. 8 av de 13 korten delas ut i par och blir fyra händer som visas på sidan (dessa kort bildar sk 'hole cards'). De övriga fem korten är gemensamma kort. Första rundan av spel sker med alla kort slutna. Du spelar på vilken hand som du tror kommer att vinna eller förlora. Du kan alltså Spela eller Boka varje hand. Varje runda av spel varar en bestämd tidsperiod före alla omatchade spel annulleras och nästa kort visas. Speltiden visas genom ett band under de gemensamma korten (detta band är endast en indikation av tiden som återstår). Efter första rundan av spel annulleras alla omatchade spel och de två kort som bildade de olika individuella händerna visas samtidigt. Sedan sker en ny runda av spel, och du kan självklart både Spela eller Boka varje enskild hand. Detta är 'pre flop'. Efter den andra rundan av spel annulleras alla omatchade spel och det första tre gemensamma korten visas. Detta kallas 'flop'. Efter detta startar en ny spelrunda. Efter slutet av den tredje rundan av spel annulleras alla omatchade spel före det fjärde gemensamma kortet visas, detta kort kallas 'turn'. Efter detta startar en ny spelrunda. Den fjärde och sista rundan av spel avslutas med att alla omatchade spel annulleras före det femte och sista gemensamma kortet visas. Detta kallas 'river'. Resultatet av partiet bestäms av vilken hand som är bäst inom pokers rangsystem. Skulle två eller fler händer sluta med samma värde, gäller döttlopp regler. Varje hand kan bestå av följande: * Flytt till Poker OT - QoS * Citera
Torsus Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Du kan tyvärr inte få någon edge i detta spel. Jag vet för jag har försökt. Jag tog hjälp av poker academy pro 2.0 och kunde på så sätt få de exakta oddsen. Med lite övande så går det att få upp fingerfärdigheten. Vad jag upptäckte var anmärkningsvärt: Så fort oddsen presenterades så låg de oerhört nära de exakta oddsen. Jag begriper inte hur de som bjöd ut odds hade kunnat få fram de så snabbt men så var det. Dessutom: i de ytterst få fall då man kunde få en LITEN edge så hamnade man så långt bak i kön att omgången annulerades innan man kom på tur...Här kan man också undra hur de som kom först hann dels att räkna ut oddsen, dels hann lägga sitt vad först... Jag misstänker att de datorkörde alltihop samt hackade klienten... Men nu på senare tid har det blivit ännu sämre, även för de som datorkör och hackar klienten är marknaden död... Citera
gdaily Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Så fort oddsen presenterades så låg de oerhört nära de exakta oddsen. Jag begriper inte hur de som bjöd ut odds hade kunnat få fram de så snabbt men så var det. Givetvis fungerar Betfair som en market maker, dvs de lägger en köp och säljkurs på var sin sida om det korrekta värdet. Så fungerar exempelvis options och warranthandeln på börsen. Citera
Trolldeg Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Så fort oddsen presenterades så låg de oerhört nära de exakta oddsen. Jag begriper inte hur de som bjöd ut odds hade kunnat få fram de så snabbt men så var det. Fullt med bottar i exchange pokern som kan räkna ut alla odds på nån millisekund och lägga ett bet. Citera
Torsus Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Så fort oddsen presenterades så låg de oerhört nära de exakta oddsen. Jag begriper inte hur de som bjöd ut odds hade kunnat få fram de så snabbt men så var det. Givetvis fungerar Betfair som en market maker, dvs de lägger en köp och säljkurs på var sin sida om det korrekta värdet. Så fungerar exempelvis options och warranthandeln på börsen. En dum fråga från en som inte kan något om börshandel: Är alltså en market maker något som "sätter igång" handeln? Så att aktörerna initialt ska ha något att utgå ifrån? Citera
cza Postad 6 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Februari , 2006 Jo det klart det kan vara svårt att få en edge, men det beror mycket och stort på hur du lägger buden i början av en rond. Säg att alla hands börjar med 3.98 (vilket alla gör :>) så KAN du te x lägga ett bud på 4 och hoppas det är någon som antar det, vilket det ofta är. Då har du där en stor edge om det oddset kommer under 3 kanske tom under 2! Sedan kan du då gardera upp dom andra vaden och sedan är det bara att hoppas att 72 till oddset 9.2 vinner Ponera att du inte får 2ggr utan över 4 ggr, ja då får du så gott det går gardera upp din insats med en favorit. Detta har fungerat ypperligt för mig och det är däför jag skulle vilja ha lite funderingar kring MIN FRÅGA! Citera
Trolldeg Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Jo det klart det kan vara svårt att få en edge, men det beror mycket och stort på hur du lägger buden i början av en rond.Säg att alla hands börjar med 3.98 (vilket alla gör :>) så KAN du te x lägga ett bud på 4 och hoppas det är någon som antar det, vilket det ofta är. Då har du där en stor edge om det oddset kommer under 3 kanske tom under 2! Sedan kan du då gardera upp dom andra vaden och sedan är det bara att hoppas att 72 till oddset 9.2 vinner Ponera att du inte får 2ggr utan över 4 ggr, ja då får du så gott det går gardera upp din insats med en favorit. Detta har fungerat ypperligt för mig och det är däför jag skulle vilja ha lite funderingar kring MIN FRÅGA! Öh? Vad försöker du säga? Kan garantera dig att du aldrig kommer få nån edge på exchange pokern på betfair så länge bottarna finns. Dom moppar effektivt upp alla felsatta odds på någon hundradels sekund. Citera
cza Postad 6 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Februari , 2006 Alltså jag menar om du te x alltid får ett odds på 4 och alltid bettar på hand 3 varje gång innan det kommer några kort. Det är då du kan gardera upp dom andra korten. te x kommer det AA på hand tre så får du kanske ett odds på 1.5 medan om du bettat innan får ett på 4. då kan du gardera upp dom andra Citera
gdaily Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Alltså jag menar om du te x alltid får ett odds på 4 och alltid bettar på hand 3 varje gång innan det kommer några kort.Det är då du kan gardera upp dom andra korten. te x kommer det AA på hand tre så får du kanske ett odds på 1.5 medan om du bettat innan får ett på 4. då kan du gardera upp dom andra Det hjälper inte. Först gör du ett chansspel till 4% "skatt". Detta kan så klart gå in eller missa, men det är bara på chans. Därefter täcker du upp detta spel med nya insatser, även dessa med 4% "skatt" per spel. Alla spel har en -EV, och spelar det ingen roll hur du kombinerar vaden, snittspelet har alltid ett -EV. Citera
cza Postad 6 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Februari , 2006 hmmm jag kanske måste ta och tänka över det hela. Konstigt iaf att jag har gått plus så pass mycket då... Måste helt enkelt vara tur Citera
gdaily Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 hmmm jag kanske måste ta och tänka över det hela.Konstigt iaf att jag har gått plus så pass mycket då... Måste helt enkelt vara tur folk vinner på roulette och andra turspel också. Men inte i det långa loppet... Kan du få 4.01 på första spelet däremot, då sitter du påen potentiell guldgruva... (med små guldkorn). Däremot är faktiskt exchangepokern intressant ur ett annat perspektiv - det är en utmärkt lärdomsstad att sitta och titta på och analysera olika händers procentuella vinstchanser. Så jag rekommenderar faktiskt de som tycker att de har otur när inte A9 vinner mot KT och QJ att sitta och kolla någon halvtimme... Citera
cza Postad 6 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Februari , 2006 hmm, du menar då för att komma ifrån 4% så det blir 12.00 i ev vinst? Citera
Recommended Posts