parre Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Dagens turre på Sviten. Spelet går sjukt segt, period 2 redan och vi har inte hunnit ca två varv bara. Jag har spelat hyfsad solid poker förutom i en pott mot Björne där jag kanske jagade lite mycket på turn, men annrs har jag spelat rätt tajt och inte slaskat mycket alls. Handen: Blinds: 50/100 Preflop: UTG+2 höjer till 350. Tre synare. Jag har ATo på knappen och slår upp det till 2000 totalt. Nyckeln med min raise är stackstorlekarna på motståndarna och de döda pengarna i potten. Spelarna som sitter efter mig har alla mellan 3500-5000, ingen har mer än så, förutom den sista synaren i sen position som täcker mig med 8000 (jag har ca 7000). Innan det är till mig så ligger det 1550 i potten. Ett raise till 2000 signalerar att jag är pottcommitted - handen går till showdown. Vinner jag osynat ökar jag stacken med 1500. Ställer någon in mot mig har jag sällan mindre än 30% equity - det är bara och enbart AA som jag ligger illa till mot. Jag har fold equity mot AJ (garanterat) och AQ (förmodligen). Okej att de döda pengarna i potten inte uppväger 30% de gångerna jag nu har det, men räknat med fold equity och chansen att jag tar potten osynat (det är ju egentligen bara preflophöjaren som ens kan ha stål) så är spelet enligt mig klart +EV. Citera
Bibben Postad 4 Februari , 2006 Rapport Postad 4 Februari , 2006 Tror att det blir svårt att bara syna med tex AJ eller AQ för fi i och med en missad flop ur position mot den preflop raisen inte är någon drömsituation Dessutom slår synarna efter UTG+2 om med QQ-AA? Skulle vara rädd för vad UTG+2 och första synaren gör och är inte helt säker på att detta spelet är EV+ Citera
parre Postad 4 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 4 Februari , 2006 Tror att det blir svårt att bara syna med tex AJ eller AQ för fi i och med en missad flop ur position mot den preflop raisen inte är någon drömsituation Dessutom slår synarna efter UTG+2 om med QQ-AA? Skulle vara rädd för vad UTG+2 och första synaren gör och är inte helt säker på att detta spelet är EV+ Om någon ska spela handen - kan de ens göra något annat än att ställa in? När jag degat in 2000 preflop så borde ju alla andra stackar veta att resten åker in oavsett flop? Stop and Go känns ju rätt meningslöst givet stackdjup och pottstorlek. Citera
Blado Postad 4 Februari , 2006 Rapport Postad 4 Februari , 2006 känns som ett move du kan göra oberoende på vilka kort du har. Du tror inte du får bättre lägen i turneringen? Du berättar ingenting om spelarna vid bordet vilket är väldigt viktigt. Är UTG+2 en tight spelare? Är han tomtig och kan inte släppa AJ AQ? Jag tycker det var ett rätt kasst spel. *EDIT* Tror du spelarna undervärderar dig och tror att du gör det spelet med Ax? Med tanke på att ditt rykte försigår dig lär dom syna med en större HD än mot Noelia eller Emily... Använd din image och få betalt när du har en bra hand istället. Citera
parre Postad 4 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 4 Februari , 2006 känns som ett move du kan göra oberoende på vilka kort du har. Du tror inte du får bättre lägen i turneringen? Du berättar ingenting om spelarna vid bordet vilket är väldigt viktigt. Är UTG+2 en tight spelare? Är han tomtig och kan inte släppa AJ AQ? Jag tycker det var ett rätt kasst spel. *EDIT* Tror du spelarna undervärderar dig och tror att du gör det spelet med Ax? Med tanke på att ditt rykte försigår dig lär dom syna med en större HD än mot Noelia eller Emily... Använd din image och få betalt när du har en bra hand istället. Inga specifika reads, folk har spelat rätt löst och slaskigt preflop i alla fall tycker jag. Ofta fyra pers som ser floppen och så vidare. Inga speciella reads. Jag tror att UTG+2 måste släppa AJ, förmodligen AQ också. Detsamma antar jag gäller för alla spelare. Med AT har jag 30% equity om vi sätter motståndarens HD på TT+, AT+. 25% mot AJ+, TT+. Och AJ+, TT+ är ca 5% av motståndarnas tänkbara händer. Och jag är rätt tveksam till om folk verkligen kan spela AJ mot den raisen. Jag raisade ju så pass mycket enbart för att visa att jag har en hand och att jag är pottcommitted att spela den till showdown, man tycker ju att folk med 4000 i stacken borde inse att jag inte kommer lägga mig för 2000 till oavsett flop. Om vi utgår från att motstånarna passar TT och sämre, AQo och sämre samt AJs och sämre så är det enbart 3,3% av hnderna som jag kommer få omslag av, och då har jag fortfarande 25% equity. Jag tror som sagt att jag har, givet vad motståndarna borde/kan syna/slå om med, rätt bra EV på det spelet. Ju bredare HD motståndarna slår om med, desto bättre för mig - så fort HD:n går över AT+ TT+ så ökar det ju min equity rätt mycket, samtidigt som döda pengar i potten fortfarande kvarstår. Sedan finns det säkert en gräns där motståndarnas HD är precis så lös att jag kommer få omslag för ofta för att kunna stjäla potten kontra min equity i potten inräknat de döda pengarna... Det var ungefär så jag tänkte, och idag körde jag lite matematiska uträkningar på det hela. Helt säkert är jag fortfarande inte... Svitens 400-turre kanske inte är bästa stället att försöka sig på sådana moves Citera
Kenny_Roger Postad 4 Februari , 2006 Rapport Postad 4 Februari , 2006 Det här är ett av mina favoritspel - att re-raisa en höjning + flera syn gör att man sandwichar första höjaren samtidigt som man kan anta att synarna inte är särskilt starka. Problemet är bara att en hyfsat bra motståndare kan genomskåda detta. Är jag en av de kortare stackarna lär jag knappast lägga AQ mot dig om den första höjaren viker. Kom ihåg att även dessa får goda pottodds på en syn/all in. Tycker nog att det beror på hur du uppfattar dina motståndare. Är de rakt igenom dåliga (d v s ser AJo och tänker "stål" oavsett action) är det dumt. Kanske även mot ganska bra spelare som kan genomskåda ditt move, framförallt med tanke på ditt rykte. Om de däremot är ABC och automatiskt ser re-raise som QQ-AA är det antagligen ett riktigt bra move. Hur gick det då? Citera
ampixo Postad 4 Februari , 2006 Rapport Postad 4 Februari , 2006 Helt klart stort steal-försök. Bra kan det ju också vara. Men tror du itne folk ser dig som slaskig även i turneringar så att dom kanske synar ned med åtminstonde AQ? Citera
Recommended Posts