Gå till innehåll

Vinnaren av Poker-SM måste skatta?


Recommended Posts

Nja, som det är nu fram till de nya reglerna är tagna i bruk på Malta, så finns det en del möjligheter om Nätverket som en sajt ingår i, har licens på Malta att fungera som under bolag till dom ur licensteknisk synpunkt. Den möjligheten kommer dock att försvinna så fort de nya rglera träder i kraft.

 

Då får vi helt enkelt invänta de nya reglerna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, som det är nu fram till de nya reglerna är tagna i bruk på Malta, så finns det en del möjligheter om Nätverket som en sajt ingår i, har licens på Malta att fungera som under bolag till dom ur licensteknisk synpunkt. Den möjligheten kommer dock att försvinna så fort de nya rglera träder i kraft.

 

Då får vi helt enkelt invänta de nya reglerna :)

 

Nja..Dock bara i de fall där Nätverket som ett "skins" ingår i har licens och säte på Malta, annars är det troligen antingen olagligt eller utanför EU, dvs pengar man vinner ska skattas med 30% :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som jag skrev ovan, När Malta tar de ny reglerna i bruk, kommer det inte att finnas några kryphål kvar. Och det gör dom snart.

 

Det var min nästa följdfråga, när reglerna faktiskt tas i bruk. Innebär det även att tidigare licenser dras in?

 

Säg som i Eurolinx fall, Tain har ju sin licens i Kahnawake, alltså är det omöjligt att ingå i det nätverket som ett Maltetiskt bolag (så vida man inte har sin licens på Malta, vilket Eurolinx uppenbarligen inte har)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som jag skrev ovan, När Malta tar de ny reglerna i bruk, kommer det inte att finnas några kryphål kvar. Och det gör dom snart.

 

Det var min nästa följdfråga, när reglerna faktiskt tas i bruk. Innebär det även att tidigare licenser dras in?

 

Säg som i Eurolinx fall, Tain har ju sin licens i Kahnawake, alltså är det omöjligt att ingå i det nätverket som ett Maltetiskt bolag (så vida man inte har sin licens på Malta, vilket Eurolinx uppenbarligen inte har)

 

Men var ser du att Eurolinx inte har licens på Malta? Troligen har de en licens på Malta (klass 3 eller vad det nu blir, som tillåter dem att vara ett skin till ett utomstående bolag, utan att de själva driver själva verksamheten), men skriver inte ut det på sajten då den licensen är irrelevant för kunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var ser du att Eurolinx inte har licens på Malta? Troligen har de en licens på Malta (klass 3 eller vad det nu blir, som tillåter dem att vara ett skin till ett utomstående bolag, utan att de själva driver själva verksamheten), men skriver inte ut det på sajten då den licensen är irrelevant för kunden.

 

Om de hade en licens på Malta så borde man väl tala om det istället för att säga att man har en licens i Kahnawake "in conjunction" med Involve Poker Ltd. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var ser du att Eurolinx inte har licens på Malta? Troligen har de en licens på Malta (klass 3 eller vad det nu blir, som tillåter dem att vara ett skin till ett utomstående bolag, utan att de själva driver själva verksamheten), men skriver inte ut det på sajten då den licensen är irrelevant för kunden.

 

Om de hade en licens på Malta så borde man väl tala om det istället för att säga att man har en licens i Kahnawake "in conjunction" med Involve Poker Ltd. ?

 

Det jag menar är att det som är relevant för kunden är var pokerklienten är licensierad. Att sedan Eurolinx har licens för att slussa kunden till denna pokerklient känns mindre relevant för kunden, då allt som har att göra med att man spelar poker "på" Eurolinx är uppstyrt av Kahnawakelicensen och inte av maltalicensen, som bara är intressant för arrangemanget mellan företaget och den maltianska (?) spelkommissionen.

 

Känns bara som att det skulle bli förvirrande om de skrev att "vi har licens som tillåter oss att låta dig spela på en klient som vi slussar dig till, som i sin tur har en annan licens".

 

Fast å andra sidan hade man kunnat skriva "licensierad på Malta och i Kahnawake" och inte gå djupare på det...

 

Men att de har en sådan licens är jag övertygad om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet med 110% att expekt är skattefritt. står tom det på första sidan nu för att det e så många som undrar. http://www.expekt.com

E inte säker, men om han som vann SM i online poker får skatta kan det vara pga att expekt hade kommit överens med spelmissionen om att det skulle vara skatt på vinsten :?

 

Men det är inte expekt som bestämmer. Klart att de vill att deras vinster ska vara skattefria. Men vad är det för uttalande de har fått från skatteverket? Har de nämnt att det är Tain (som ligger utanför EU) som bedriver själva pokerverksamheten eller har de bara sagt "hej jag heter expekt och bor på malta, är det skattefritt hos oss" också svarar skattemuppen i andra änden bara "ja, det är ju inom EU så då är det grönt, kör i vind".

 

Det vet man ju inte...

 

Och hur man kan sluta ett avtal med expekt och ingen annan (som de hävdar) utan att själva ens bedriva någon pokerverksamhet är jag inte heller riktigt med på hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

från expekts sida:

 

Expekt.com har, som vi berättar om på sajten under sektionen ”om företaget”, genom Tain Poker en licens i Kahnawakee i Kanada där pokerspelet i praktiken sker. Spelet bedrivs rent affärsmässigt mellan kunden och Expekt som ju är ett bolag på Malta. Det är enligt skatteexperter samt Skattemyndigheten tillräckligt för att spelen skall tolkas som inom EU.

 

Poker likställs, utav lotterieinspektionen, med lotto och då lotterievinster i Sverige är skattefria kan inte heller svenska myndigheter beskatta lotterie- eller pokervinster som vunnits i ett annat EU-land. Detta har prövats utav EU-domstolen i det så kallade "Läärä" fallet och det står utom tvivel att pokervinster inom EU ej kan beskattas utav svenska myndigheter.

 

Vad som är viktigt att komma ihåg är att Expekt.com inte har någon skyldighet att lämna ut information om våra kunder till Skattemyndigheten, vilket heller aldrig skett, även när Malta inte var med i EU. Information om våra spelare finns inte heller att tillgå hos vår pokerleverantör Tain poker eller Kahnawakee Gaming Commission.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, Så kul det är att sitta o se alla "experter" dilla om SM-vinnaren ska betala skatt eller inte, vi får väl se. Följ reglerna o betala om ni måste, bara för att ni kallar er "proffs" innebär det inte att ni kan bäst på att tolka skattereglerna bäst. Ni letar ju mest små fiskhål. I slutänden åker ni dit hela bunten, hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, Så kul det är att sitta o se alla "experter" dilla om SM-vinnaren ska betala skatt eller inte, vi får väl se. Följ reglerna o betala om ni måste, bara för att ni kallar er "proffs" innebär det inte att ni kan bäst på att tolka skattereglerna bäst. Ni letar ju mest små fiskhål. I slutänden åker ni dit hela bunten, hoppas jag.

 

Du får jättegärna utveckla hur du menar. Du har skrivit i andra tråddar om skatt men inte svarat på kommentarer.

 

Jag är ingen expert och utger mig inte för att vara det heller.

 

Följ reglerna

 

Det är ju just det vi försöker göra... :?

Om du har läst tråden överhuvudtaget så ser du att jag argumenterar för att vinster från expekt inte är skattefria, och att det är expekt som försöker hitta fiskhål för att behålla de svenska spelarna. Så jag förstår inte ditt resonemang riktigt...

 

Vad är det för fiskhål du menar? Du kan läsa på skatteverkets hemsida och se att det är de som konstaterar att pokervinster inom EU ska anses som skattefria. Kammarrätten i Stockholm samt EU-domstolen anser detsamma. Det vi försöker reda ut är inte hur man ska komma undan skatt, utan hur man ska göra för att föja reglerna då det i många fall är väldigt otydligt huruvida en sajt bör räknas som inom EU eller inte.

 

 

Ska man vara krass så är det skatteverket som letar efter fiskhål och ingen annan. Lindmandomen säger att ett land som inte beskattar egna lotterivinster (vilket Sverige inte gör) inte får beskatta lotterivinster från andra länder, vilket ju är rättså logiskt. Problemet är att när du hamnar utanför EU så finns det ingen instans som kan förbjuda/hindra Sverige från att beskatta precis hur de känner för. Det är med andra ord inte så att pokerspelare som spelar inom EU undslipper/smiter från skatt som de egentligen skulle ha betalt, det är snarare så att skatteverket oriktigt kan beskatta pokerspelare som spelar utanför EU utan att någon hindrar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...